۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

بر خلاف جشن شب یلدای ایرانی که از غروب 30 آذر تا بامداد اول دی ماه برگزار می شود، جشن "دونگ جی" پاسداشت ورود به یک بازه ی دو هفته ای آغاز انقلاب زمستانی است و مطابق تقویم خورشیدی، از روز اول دی ماه شروع می شود. چینی ها هم همانند ایرانیان هرسال با برگزاری آیین های ویژه ای جشن "دونگ جی" یا شروع انقلاب زمستانی را برگزار می کنند

همزمان با برگزاری آیین ملی شب یلدا در میان خانواده های ایرانی، مردم سرزمین باستانی چین نیز آیین برزگداشت طولانی ترین شب سال و شروع انقلاب زمستانی را جشن می گیرند.

بر خلاف جشن شب یلدای ایرانی که از غروب 30 آذر تا بامداد اول دی ماه برگزار می شود، جشن "دونگ جی" پاسداشت ورود به یک بازه ی دو هفته ای آغاز انقلاب زمستانی است و مطابق تقویم خورشیدی، از روز اول دی ماه شروع می شود. چینی ها هم همانند ایرانیان هرسال با برگزاری آیین های ویژه ای جشن "دونگ جی" یا شروع انقلاب زمستانی را برگزار می کنند که در ادامه نگاهی به این جشن باستانی چین می اندازیم:

 شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

24 فصل خورشیدی: 9 نکته جالب در مورد انقلاب زمستانی

تقویم سنتی کشاورزی چینی که بر اساس تقویم قمری است، سال را به 24 فصل خورشیدی تقسیم می کند. بر اساس این تقویم، بیست و دومین فصل خورشیدی سال یا دونگ جی (انقلاب زمستانی چینی 冬至)، امسال در 22 دسامبر آغاز شده و در 5 ژانویه به پایان می رسد.

در اولین روز انقلاب زمستانی، نیمکره شمالی کوتاه ترین روز و طولانی ترین شب سال را تجربه می کند، زیرا خورشید به طور مستقیم در مدار برج جدی می درخشد. بعد از آن، به مرور روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. انقلاب زمستانی همچنین فرا رسیدن سردترین فصل سال را نشان می دهد.

9 نکته جالب در مورد انقلاب زمستانی:

در چین باستان این اعتقاد وجود داشت که: "انقلاب زمستانی به اندازه جشن بهار مهم است."

در اوایل سلسله جو (1028-257 قبل از میلاد)، مردم خدایان را در اولین روز انقلاب زمستانی، که اولین روز سال جدید بود، پرستش می کردند. انقلاب زمستانی در طول سلسله هان (206 قبل از میلاد تا 211 میلادی) به یک جشن زمستانی تبدیل شد.

فعالیت های مربوط به جشن به طور رسمی سازماندهی می شد. در این روز، هم مقامات و هم مردم عادی استراحت می کردند.

در طول سلسله های بعدی، مانند تانگ (618-907)، سونگ (960-1279) و سلسله های چینگ (1644-1911)، انقلاب زمستانی روزی برای تقدیم قربانی به پیشگاه آسمان و پیشینیان بود.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن آجیل

هنگامی که نیمه ی زمستان فرا می رسد، حرکت های حیاتی شروع به کاهش و کند شدن می کند. در این دوره، خوردن مقدار مناسب آجیل مانند بادام زمینی، گردو، شاه بلوط، فندق و بادام برای بدن خوب است. علم پزشکی سنتی چین معتقد است که طبع آجیل و مغزها ملایم است و اکثر آجیل ها نقش بهبود عملکرد کلیه ها و تقویت مغز و قلب را دارند.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن دامپلینگ

در طول انقلاب زمستانی در شمال چین، سنت خوردن دامپلینگ از دیرباز رواج داشته است. بر اساس یک باور قدیمی: " در اولین روز انقلاب زمستانی دامپلینگ و در اولین روز انقلاب تابستانی رشته باید خورد."

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

  خوردن سوپ وونتون

مردم سوجو، استان جیانگ سو، به خوردن وونتون در اواسط زمستان عادت داشته اند. طبق افسانه ها، در طول جشن اواسط زمستان 2500 سال پیش، پادشاه وو (یکی از ایالت های سلسله ژو غربی و دوره بهار و پاییز) از انواع غذاهای گران قیمت منزجر بود و می خواست چیزی متفاوت بخورد. سپس،بانوی زیبایی به اشپزخانه آمد تا "وونتون" را به افتخار خواسته ی پادشاه تهیه کند. پادشاه این غذا را بسیار پسندید و مقدار زیادی از آن را خورد. برای بزرگداشت شیشی، مردم سوجو، وونتون را به عنوان غذای رسمی جشن برگزیدند.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن  تانگ یوان

در شهرهایی مانند شانگهای، مردم "تانگ یوان" که نوعی توپ کوچک از خمیر آرد برنج و پر شده است را برای جشن انقلاب زمستانی می خورند.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن سوپ گوشت گوسفند و رشته

درمنطقه خودمختارمسلمان نشین نینگ شیاو، شهر این چوان، مردم اواسط زمستان را "جشنواره ارواح" می نامند. در ان روز، مرسوم است که مردم انجا سوپ گوشت گوسفند ورشته و سوپ دامپلینگ را بخورند. آنان به سوپ نیمه زمستان یک نام عجیب و غریب - "مغز" - می دهند و آن را با همسایگان خود به اشتراک می گذارند.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن کیک برنج

در طول انقلاب زمستانی، ساکنان Hangzhou به طور سنتی کیک برنج می خورند. در گذشته، قبل از نزدیک شدن به انقلاب زمستانی، هر خانواده کیک ها را برای پرستش اجداد خود درست می کردند و آن را به عنوان هدیه به دوستان و خویشاوندان خود می دادند. امروزه، اگرچه خانواده های کمتری کیک های خانگی می خورند، مردم هنوز کیک برنج را برای جشن انقلاب زمستانی خریداری می کنند.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خیرات کردن کیک های نه لایه برای اجداد

ساکنان تایوان رسم خیرات کیک های نه لایه به اجداد خود را حفظ می کنند. افرادی با نام خانوادگی مشابه یا نسبت خانوادگی، در مقبره های اجدادی خود جمع می شوند تا اجداد خود را به ترتیب نسل پرستش کنند. پس از مراسم قربانی، همیشه یک ضیافت بزرگ وجود دارد.

شب یلدای چینی یا "دونگ جی"

خوردن لوبیا قرمز و برنج کته

در برخی از مناطق جنوب رودخانه یانگ تسه در اولین روز انقلاب زمستانی، تمام خانواده دور هم جمع می شوند تا یک وعده غذایی درست شده از لوبیا قرمز و برنج کته را برای دور کردن ارواح و سایر نیروهای شیطانی بخورند.

کد خبر 17870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =