۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
مرکز گفتگو و همکاری تمدن ها

مرکز گفتگو و همکاری تمدن ها یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که مقر آن در جاکارتا است و در ژوئن 2007 توسط دانشمندان و فعالان نهادهای مختلف از جمله سازمان ‌های غیر دولتی، دانشگاه‌ ها  دولتی از جمله دین شمس‌الدین (رئیس اسبق سازمان محمدیه)، بختیار افندی (دانشگاهی)، هاجریانتو توهاری (معاون اسبق مجلس)، دیدیک راحبینی (رئیس کنونی دانشگاه پارامدینا و سیاستمدار)،...

Center for Dialogue and Cooperation Among Civilisations یا مخفف CDCC

مرکز گفتگو و همکاری تمدن ها یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که مقر آن در جاکارتا است و در ژوئن 2007 توسط دانشمندان و فعالان نهادهای مختلف از جمله سازمان ‌های غیر دولتی، دانشگاه‌ ها  دولتی از جمله دین شمس‌الدین (رئیس اسبق سازمان محمدیه)، بختیار افندی (دانشگاهی)، هاجریانتو توهاری (معاون اسبق مجلس)، دیدیک راحبینی (رئیس کنونی دانشگاه پارامدینا و سیاستمدار)، ریزال سوکما (معاون اسبق مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (Centre for Strategic and Internasional Studies یا مخفف CSIS))، فهمی درماوانشاه و سعید عمر (هردو از کارآفرینان از سازمان محمدیه) تأسیس شد.

چشم انداز

این مرکز به جای تلقی کردن تفاوت ها به عنوان یک تهدید و همیشه در تضاد، به این دیدگاه پایبند است که تفاوت ها یک فرصت، ثروت و جزء جدایی ناپذیر رشد هستند، با هدف ایجاد جهانی صلح آمیز. تفاوت ها را باید پذیرفت، اما درعین حال نباید دیدگاه هایی مانند دیدگاه های جهان اسلام و غرب را که می تواند درگیری بی پایان ایجاد کند، حفظ کرد.

با این حال، تلاش ها برای پر کردن شکاف بین جوامع، ملت ها و تمدن های جهانی اگر با مشارکت، گفتگو و همکاری جامعه بین المللی همراه نباشد، اغلب با شکست مواجه می شوند. امروز، انجام یک حرکت جهانی برای پر کردن شکاف و ترویج گفتگو، درک بیشتر و احترام متقابل بین فرهنگ‌ ها و تمدن‌ های مختلف بسیار مهم است.

وظایف

هدف این مرکز ترویج درک بهتر و روابط مسالمت آمیز بین ادیان، فرهنگ ها، ملت ها و تمدن ها، به منظور ایجاد جامعه ای هماهنگ و بردبار با دیگران است. این مزکر در تلاش است برای جدایی که با ترس و سوء تفاهم در هر دو طرف حمایت شده است، میانجیگری کند. از این رو، ابتکارات متعددی برای ایجاد و گسترش گفت‌وگوها و همکاری‌های بین‌ مذهبی، بین فرهنگی، بین‌المللی و بین تمدنی و نیز اولویت دادن به پاسخگویی به مشکلات عمده ناشی از سوءتفاهم و خشونت از طریق چندین مطالعه جامع، عینی و مناسب شکل گرفت.

برنامه ها

این مرکز برای دستیابی به اهداف خود از طریق فعالیت های زیر تلاش می کند:

  • سخنرانی عمومی (Public Lecture)

این مرکز به دنبال برقراری گفت‌وگو بین تمدن‌ ها از طریق گردآوری نخبگان و جامعه در یک مجمع است که در مورد مسائل مربوط میان ادیان، فرهنگ ‌های بین‌المللی و روابط بین‌الملل بحث می‌کند. نمونه‌هایی از این مجامع سخنرانی‌ هایی درباره تمدن‌ها، سمینارهای بین‌المللی و کنفرانس‌های بین‌ المللی سالانه است. شرکت کنندگان نماینده گروه وسیعی از جمله دیپلمات ها، دولت ها، سیاستمداران، دانشگاهیان، فعالان، کارآفرینان، روزنامه نگاران، رهبران مذهبی، رهبران جوانان و نمایندگان رسانه ها بوده اند.

  • ایجاد و توسعه شبکه و همکاری

در اجرای برنامه همانطورکه دراهداف برنامه ریزی شده است، این مرکز تلاش زیادی برای توسعه شبکه خود انجام می دهد که می تواند در تلاش برای ایجاد فضای صلح و به منظور ایجاد گفتگوهای موثر و افزایش آگاهی عمومی درمورد نیاز به ایجاد پل میان کشورها سودمند باشد برای ترویج گفتگو، درک گسترده تر، و احترام متقابل و ایجاد امید های سیاسی مشترک در پاسخ به اختلافات در جهان.

این مرکز در انجام فعالیت ها دارای شبکه های ملی و بین المللی است. شبکه ملی، این مرکز با سازمان‌های غیردولتی همکاری می‌کند، برای مثال کمیته دین و صلح اندونزی، گفتگوی ادیان، و سازمان‌های مذهبی مانند کنفرانس اسقف ‌های کلیسای اندونزی، انجمن کلیساهای اندونزی، شورای عالی کنفوسیوس اندونزی، محمدیه، مجلس علمای اندونزی و پرسادا هندو دارما اندونزی.

در سطح بین المللی، این مرکز دارای شبکه است، به عنوان مثال Chenghoo Multicultural Education Trush به عنوان شریک سه بار متوالی در رویداد مجمع جهانی صلح. این مرکز همچنین با وزارت امور خارجه همکاری می کند، به ویژه برای گفتگوهای بین المللی، به عنوان مثال دعوت از سخنرانان خارج ازکشور، و این مرکز نیز به عنوان سخنران در مجامع بین المللی دعوت می شود. این مرکز همچنین دارای شبکه همکاری با سفرا است، به عنوان مثال سفیر بریتانیا از جمله شورای بریتانیا، سفیر روسیه و سفیر فلسطین.

  • حمایت از سیاست

برای میانجیگری درگیری‌ های موجود و همچنین تلاش‌ها برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی، این مرکز از همه سیاست ‌های دولت یا سایر مقامات مهم در تلاش برای کاهش تنش‌ ها و سوء تفاهم ‌های موجود بین فرهنگی حمایت می‌کند. این مرکز به دنبال تأثیرگذاری بر تصمیمات دولت یا مقامات است که پیامدهای خوب یا بد برای گفتگوی فرهنگی یا تمدنی دارد.

  • انتشارات

این مرکز تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت جامعه در اندونزی و خارج از کشور در مورد اهمیت پر کردن شکاف ها و کاهش سوء تفاهم بین فرهنگی و تمدن، و همچنین تسهیل بحث آکادمیک در مورد روابط بین مذهبی، بین فرهنگی و بین المللی انجام می دهد. و به همین دلیل این مرکز اطلاعات و ایده ها را از طریق صفحات وب و مقالات در رسانه ها به طور مداوم منتشر می کند.

نمونه ای از انتشارات انجام شده توسط این مرکز با تولید اخبار در مورد نتایج فعالیت های آن است، مانند مجمع جهانی صلح، سمینارها و بحث ها از طریق وب به آدرس www.cdccfoundation.org، و این مرکز نیز با رسانه های چاپی و الکترونیکی برای پوشش کلیه فعالیت های انجام شده همکاری می کند.

  • تحقیقات و مطالعات

این مرکز تلاش می کند تا مطالعات کافی درمورد موادی را انجام دهد که گفت و گو و همکاری را بین ادیان، نژادها یا قومیت ها وملل مختلف تقویت می کند. (تا آنجا که مشخص است، این مرکز هرگز فعالیت‌های تحقیقاتی انجام نداده است. این مرکز در انجام فعالیت‌های خود تنها بر بحث‌ها، گفتگوها و سمینارهایی تأکید می‌کند که هنوز به مرحله تحقیق و پژوهش نرسیده‌اند.

ارزش های مورد مبارزه این مرکز

این مرکز همانطور که از نامش پیداست ارزش هایی دارد که برای مبارزه با آن تلاش می کند. این مرکز دارای 3 ارزش بسیار اساسی در زمینه صلح و نظم جهانی باز است:

  • ارزش باز و تسامح
  • بشریت جهانی
  • ارزش برابری.

در تحقق این امر، این مرکز فعالیت هایی از جمله گفتگو در مورد دین، فرهنگ، سیاست و اقتصاد را انجام داده است . درفرایند گفتگوها، این مرکز هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور همکاری می کند.

ریاست فعلی این مرکز برعهده پروفسور دین شمس الدین می باشد.

منابع:

سایت مرکز کنفرانس دین و صلح اندونزی

Center for Dialogue and Cooperation Among Civilisations

www.cdccfoundation.org

کد خبر 18459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =