به گزارش Zakon.kz، وزارت علوم و آموزش عالی اصلاحاتی را برای بهبود قوانین پذیرش تحصیلی در سازمان‌های آموزشی مجری برنامه‌های آموزشی آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی آماده کرده است.

به گزارش Zakon.kz، وزارت علوم و آموزش عالی اصلاحاتی را برای بهبود قوانین پذیرش تحصیلی در سازمان‌های آموزشی مجری برنامه‌های آموزشی آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی آماده کرده است.

 قوانین پذیرش در دانشگاه‌ها با کمک‌هزینه در قزاقستان تغییر خواهد کرد.

بر این اساس گفته می‌شود افرادی که دارای مدرک تحصیلی متوسطه، فنی و حرفه‌ای یا پیش‌دانشگاهی هستند، می‌توانند در رقابت هایی برای دریافت کمک‌هزینه تحصیلی از بودجه جمهوری یا بودجه‌های محلی شرکت کنند و یا می‌توانند در دوره‌های آموزشی با پرداخت هزینه ثبت‌نام کنند. این امکان به‌استثنای افرادی که وارد حوزه‌های مرتبط آموزش عالی می‌شوند و ملزم به گذراندن دوره‌های تحصیلی فشرده هستند و باید آزمون ملی یکپارچه را با موفقیت به پایان برده و حداقل امتیازات زیر را کسب کرده باشند، اعطا می‌شود:

-در مؤسسات آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی ملی - حداقل 65 امتیاز، و درزمینهٔ آموزش "علوم آموزشی" - حداقل 75 امتیاز، درزمینهٔ آموزش "مراقبت‌های بهداشتی" - حداقل 70 امتیاز، درزمینهٔ آموزش "کشاورزی و منابع زیستی"، "دامپزشکی" - حداقل 60 امتیاز، در رشته تحصیلی "حقوق" - حداقل 75 امتیاز.

- در سایر مؤسسات آموزش عالی - حداقل 50 امتیاز، و در رشته "علوم آموزشی" - حداقل 75 امتیاز، درزمینهٔ آموزش "سلامت" - حداقل 70 امتیاز، در رشته تحصیلی "حقوق" - در حداقل 75 امتیاز

همچنین توضیح داده‌شده است که در درس تاریخ قزاقستان و دو درس تخصصی آزمون ملی یکپارچه و آزمون خلاق کسب حداقل 5 امتیاز و در موضوعات سواد خواندن و سواد ریاضی حداقل 3 امتیاز ضروری است.

همان‌طور که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش توضیح داده‌شده است، در سال 2024، تعداد سؤالات دروس اجباری "سواد خواندن" و "سواد ریاضی" به 5 سؤال کاهش‌یافته است (پیش‌ازاین، در این درس‌ها آزمون شامل 15 سؤال و آستانه امتیاز حداقل 5 بود).

علاوه بر این، قوانین تکمیل‌شده است که در هنگام گذراندن هم‌زمان یک موضوع اصلی یا رشته خاص UNT "زبان خارجی (انگلیسی)" و ارائه یکی از گواهی‌های بین‌المللی فوق تأییدکننده مهارت در یک‌زبان خارجی (انگلیسی)، نمرات در خارج از کشور زبان با بهترین نتیجه برای گواهی UNT در نظر گرفته‌شده است. این وزارتخانه همچنین توضیح داده است که با توجه به الزامات استانداردهای بین‌المللی، آزمون  TOEFL PBT در کشورهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، برگزار می‌شود. در این راستا، برای اطمینان از انتخاب متقاضیان شایسته برای تحصیلات عالی، TOEFL PBT مستثنا است. این اقدام باهدف فراهم کردن امکان کسب حداکثر امتیاز در زبان انگلیسی صورت گرفته است.

درعین‌حال، قوانین تکمیلی بیان می‌کند افرادی که دارای گواهی KAZTEST هستند که مهارت زبان قزاقستانی حداقل سطح B1(متوسط) را تأیید می‌کند، به‌طور اختیاری از گذراندن یک موضوع اصلی یا رشته خاص آزمون ملی یکپارچه "زبان قزاقی" معاف هستند و می‌توانند در رقابت برای اعطای کمک‌هزینه آموزشی شرکت کنند یا برای بخش‌های پولی در وزارت علوم و آموزش عالی مطابق با مقیاس انتقال امتیاز، ثبت‌نام نمایند.

علاوه بر این تأکید شده که فارغ‌التحصیلان سازمان آموزشی مستقل "مدارس فکری نظربایف" که دارای گواهینامه آزمون ملی یکپارچه بر اساس انتقال امتیاز برای ارزیابی خارجی نتایج یادگیری هستند، مطابق با مقیاس انتقال امتیاز قوانین الگو، در رقابت برای اعطای کمک‌هزینه تحصیلی یا ثبت‌نام در دانشگاه‌ها برای بخش پولی(غیربورسیه) شرکت کنند.

این سند تا 16 فوریه برای بحث عمومی در وب‌سایت egov.kz قرار داده‌شده است.

نکات: مطالب این خبر گویای جهت گیری آموزش عالی در قزاقستان است و بیانگر تمایلات جوانان برای تحصیل در رشته های معین است و از سوی دیگر نمایانگر سیاست ها و اولویت های دولت قزاقستان در امر آموزش عالی است.

 تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.zakon.kz/pravo/6423239-v-kazakhstane-izmenyat-pravila-priema-na-obuchenie-v-vuzy-po-grantam.html

کد خبر 18485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =