انتخاب شهر آکتائو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال 2025

بر اساس اعلام خبرگزاریkz 24، آکتائو که یکی از شهرهای غربی قزاقستان است، در سال 2025 به پایتخت فرهنگی جهان ترک تبدیل خواهدشد. در همین راستا، برنامه‌های مقدماتی برای برگزاری جشن‌های بزرگ از هم اکنون در این شهر در حال برنامه‌ریزی است.

بی‌شک سال 2025 در تاریخ آکتائو به یاد ماندنی خواهدبود و وضعیت این شهر، تغییر خواهدکرد. در طول سال، کشورهای شرکت کننده تورکسوی( TURKSOY)رویدادهای مختلفی را در سواحل دریای خزر برگزار خواهندکرد.

نورلان نوگایف، شهردار منطقه مانگیستاو گفت: این یک رویداد جهانی است. ما آماده ایم میراث فرهنگی نیاکان خود را نشان دهیم و به تقویت روابط و درک متقابل میان مردمان خود کمک کنیم.

تورکسوی، یونسکوی جهان ترک نامیده می‌شود؛ این سازمان کشورها و مناطق مختلف را متحد می‌کند. انتخاب آکتائو به عنوان پایتخت این بار تصادفی نیست: منطقه مانگیستاو منطقه ای منحصر به فرد است که به مکان‌های مقدس و تاریخی‌اش مشهور است.

سلطان رایف، دبیر کل تورکسوی اظهار کرد: پیش از این، پایتخت‌های فرهنگی جهان ترک در قزاقستان، در سال 2012 آستانه و در سال 2017 ترکستان بود.  بنده اطمینان دارم که این رویداد با عزت در آکتائو برگزار خواهدشد و جامعه جهانی علاقه‌مند به بازدید از سنت‌های ترکی خواهد بود.

اولوگ بیک تنالیئف، شهردار آکتائو گفت: ما گرانبهاترین چیزها را داریم –به عنوان مثال دریایمان. همچنین مکان های مقدس ما و مناظر فضایی منحصر به فرد مانند بوزژیرا، ژیقیلقان،شیرقالا همه اینها  سرمایه بزرگی برای جهان ترک خواهندبود.

میراث فرهنگی و پتانسیل گردشگری، آکتائو را به مکانی جذاب برای میهمانان کشورهای دیگر تبدیل خواهد کرد.  

لازم به ذکر است که تصمیم در خصوص وضعیت جدید شهر آکتائو در چهلمین نشست کشورهای عضو سازمان بین المللی در آذربایجان اتخاذ شد.

منبع:

https://24.kz/ru/news/culture/item/645989-2025-god-vojdet-v-letopis-aktau-zolotymi-bukvami

کد خبر 19107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =