افزایش همکاریهای قزاقستان و روسیه در حوزه فرهنگی

سومین نشست کمیته فرعی همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه کمیسیون بین دولتی همکاری جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه به ریاست آیدا بالایوا وزیر فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان و اولگا لیوبیموا وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه برگزار شد.

آیدا بالایوا در افتتاحیه این نشست تاکید کرد: روابط فرهنگی و بشردوستانه قزاقستان و روسیه در سطح بالایی در حال توسعه است و این روابط پل ارتباطی میان دو ملت است.

اولگا لیوبیموا  از استقبال گرم و سازماندهی این نشست در سطح بالا تشکر کرد و اشاره کرد: «از سال 2022، ما پروژه‌های مشترک بسیاری را در همه زمینه‌های فرهنگی اجرا کرده‌ایم. همکاری ما اساساً به سطح جدیدی رسیده است. به طور جداگانه، می‌خواهم به پروژه "فصل‌ها" که در سال گذشته برگزارشد اشاره کنم که برنامه آن شامل بهترین نمونه‌های فرهنگ روسیه بود. ما برنامه‌های بزرگی در پیش داریم. بنده متقاعد شده‌ام که توافقات به دست آمده امروز کمک قابل توجهی به توسعه بیشتر گفتگوهای روسیه و قزاقستان در حوزه فرهنگی خواهد کرد».

در این دیدار، طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات و ابتکارات با هدف تعمیق تعاملات گفتگو کردند. همچنین رؤسای نهادهای فرهنگی دو کشور نتایج کارگروه های مشترک خود را به اشتراک گذاشتند و چشم‌اندازهای بیشتر برای همکاری را نیز بیان کردند.

به ویژه، انجمن تئاتر جوانان 7 کشور مستقل مشترک المنافع، تورهای تئاتر دولتی اپرا و باله " آستانه اپرا " در تئاتر بزرگ دولتی آکادمیک روسیه، پروژه‌های نمایشگاهی مشترک و سایر رویدادهای مهم برای سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

در این نشست همچنین در خصوص توسعه موزه ها، کتابخانه ها و هنرهای نمایشی در قزاقستان و روسیه، گسترش فعالیت‌های تور و برگزاری کلاس‌های دوره‌ای برای ارتقای مهارت‌های مرمت‌گران، توافق شد.

اولگا لیوبیموا ایجاد یک موزه مجازی روسیه و قزاقستان را که به لطف آن ساکنان دو کشور دسترسی رایگان به میراث فرهنگی مشترک خواهند داشت، ضروری می‌داند. در پاسخ، آیدا بالایوا پیشنهاد ادغام موزه‌های فدراسیون روسیه را در پایگاه داده پورتال اطلاعاتی و آموزشی Qazaq Culture داد.

یکی از جهت‌گیری‌های اصلی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی بین‌المللی، همکاری در حوزه سینماست. وزیر فرهنگ روسیه اعلام کرد که دیجیتالی سازی فیلم ها در حال انجام است و پس از آن انتقال مرحله‌ای فیلم ها آغاز خواهد شد.

همچنین موضوعات توسعه همکاری‌ها در حوزه آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نتیجه اصلی این نشست امضای برنامه همکاری در زمینه فرهنگ میان وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان و وزارت فرهنگ روسیه برای سال‌های 2024-2026 بود.

این برنامه امکان توسعه سیستماتیک و هدفمندتر همکاری میان کشورها در اجرای پروژه‌های مشترک مختلف را فراهم می‌کند.

منبع:

https://www.gov.kz/memleket/entities/mam/press/news/details/747891?lang=ru

کد خبر 19126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =