قدرت گفتگوی فرهنگی: افتتاح نمایشگاهی در وقف عظمت هنر اصیل اسلامی در آستانه قزاقستان

در 6 اردیبهشت ماه سال جاری، مراسم افتتاح نمایشگاه «زیبایی هنر اصیل اسلامی» در راستای ترویج مفهوم توسعه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی برای سال‌های 2023-2033 در کاخ صلح و دوستی در پایتخت قزاقستان برگزار شد. این رویداد توسط مرکز نظربایف برای توسعه گفتگوی ادیان و تمدن‌ها برگزار شد.

 در این نمایشگاه 19 اثر خوشنویسی از اورین بسار آسیل بیک، صاحب سبک در خوشنویسی آسیای میانه، خوشنویس قزاقستانی با دانش و مهارت منحصر به فرد در زمینه هنر باستانی به نمایش گذاشته شده‌است. آثار او در کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمده و اکنون در دسترس عموم مردم قزاقستان است. تنوع این نمایشگاه با اقلامی از مجموعه‌های مسجد مرکزی آستانه، موزه ملی جمهوری قزاقستان و همچنین مجموعه‌ای از سوغاتی‌ها، ظروف قوم‌نگاری و جواهراتی که میراث فرهنگی مردم قزاقستان را نشان می‌دهند، تکمیل شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، یرژان نوکژانوف، رئیس کمیته امور مذهبی وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان، دیانا یسنوا معاون رئیس مرکز نظربایف برای توسعه گفتگوی ادیان و تمدنی، عرشات اونگاروف معاون رئیس اداره دینی مسلمانان قزاقستان، نمایندگان انجمن‌های مذهبی قزاقستان، نمایندگان دیپلماتیک در شرکای بین‌المللی قزاقستان و همچنین دانشجویان دانشگاه ملی اوراسیا و کالج عالی اوراسیا حضور داشتند.

یرژان نوکژانوف، رئیس کمیته امور مذهبی وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان در سخنان خوشامدگویی خود خاطرنشان کرد: این نمایشگاه یادآور این نکته است که گفت‌وگوی بین ادیان و تبادل فرهنگی می‌تواند از طریق قدرت هنر شکوفا شود. باشد که این رویداد ما را تشویق کند تا درک عمیق‌تر و احترام به فرهنگ ها و سنت‌های مختلف را توسعه دهیم.

سپس عرشات اونگاروف، معاون رئیس اداره دینی مسلمانان قزاقستان تاکید کرد: اسلام و سنت‌هایی که مردم ما بیش از هزار سال از آن پیروی کرده‌اند، نزدیک‌ترین و مسلم‌ترین منبع شریف است. دین شریف ما از دیرباز با هنر و فرهنگ عجین شده است. به ویژه، خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای در معماری دارد.

پروژه نمایشگاه نه تنها برای کسانی که به اسلام اعتقاد دارند، بلکه برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند و به مطالعه آن می‌پردازند نیز مورد توجه خواهد بود.

دیانا یسنوا، معاون رئیس مرکز نظربایف برای توسعه گفتگوی ادیان و تمدنی گفت: نفوذ متقابل فرهنگ‌ها و سنت‌ها، همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف کشور ما را منحصر به فرد و تجربه آن را ارزشمند می‌کند. چنین ارزش‌هایی باید حفظ و افزایش‌یابد.

به طور کلی، با توجه به چالش‌های جاری جهانی و رویدادهای اخیر در جهان، قزاقستان به حمایت و ترویج ایده‌های صلح، امنیت و پیشرفت پایدار ادامه می‌دهد و فعالانه در گفتگوهای بین مذهبی و بین فرهنگی مشارکت می‌کند. این اصول و ارزش‌ها امروزه اهمیت ویژه‌ای دارند. در این راستا، این رویداد نمادی از هماهنگی بین ادیان، گفتگوی فرهنگی و غنی‌سازی متقابل است.

نمایشگاه «زیبایی هنر اصیل اسلام» تا 5 خرداد 1403 به روی بازدیدکنندگان باز است.

منبع:

https://religions-congress.org/ru/news/novosti/2539

کد خبر 19249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =