افتتاح نمایندگی دیپلماتیک قبرس در قزاقستان

به گزارش خبرگزاری آکوردا، قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان با وزیر امور خارجه قبرس دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، توکایف بر تمایل قزاقستان بر توسعه مشارکت خود با جمهوری قبرس تاکید کرد. به گفته وی، آستانه و نیکوزیا با بیش از 32 سال روابط دیپلماتیک، گفتگوهای سیاسی قوی برقرار کرده و همکاری‌های متعددی در حوزه سرمایه گذاری داشته‌اند.

توکایف از تصمیم دولت قبرس برای افتتاح سفارت در آستانه استقبال کرد. به گفته وی، این گام فصل جدیدی را در روابط دیپلماتیک دوطرف رقم خواهدزد و به توسعه مشارکت نیز انگیزه می‌دهد.کنستانتینوس کومبوس نیز به نوبه خود، به پتانسیل عظیم برای گسترش همکاری بین قزاقستان و قبرس اشاره کرد.

در این دیدار در خصوص چشم انداز توسعه همکاری ها در حوزه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری تبادل‌نظر شد. دستور کار بین المللی و منطقه ای از جمله موضوعات تعامل بین سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز مورد توجه قرار گرفت.

 پیش از این مورات نورتلئو وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان با کومبوس دیدار کرده بود و نیکوزیا را شریک مهمی در جنوب اروپا نامیده‌بود.

وزیر امور خارجه قبرس هم از تصمیم اتخاذ شده در نیکوزیا برای افتتاح سفارت جمهوری قبرس در آستانه در سال جاری خبر داد. او گفت: ما در حال گشودن یک دوره جدید در روابط خود هستیم.

طرفین همچنین بر ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجارت، گردشگری، کشاورزی و انرژی اشاره کردند. در نتیجه مذاکرات در وزارت امور خارجه، یادداشت تفاهم بین مقامات هواپیمایی جمهوری قزاقستان و جمهوری قبرس در خصوص ترافیک هوایی امضا شد.

کومبوس همچنین با مولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنا و بریک آسیلوف، دادستان کل جمهوری قزاقستان دیدار کرد.

گفتنی است طرفین درخصوص لغو رژیم روادید بین کشورهای قزاقستان و قبرس نیز موافقت کردند.

لازم به ذکر است که طبق گزارش بانک ملی، در دوره 2005 تا سه ماهه سوم 2023، حجم سرمایه گذاری قبرس در اقتصاد جمهوری قزاقستان بالغ بر 4.1 میلیارد دلار آمریکا (برای ژانویه تا سپتامبر 2023 - 268.4 میلیون) بود. همچنین، تا 1 ژانویه 2024، 392 شرکت با مشارکت سرمایه قبرس در قزاقستان ثبت شده است (328 شرکت فعال).

منبع:

https://www.kt.kz/rus/ekonomika/novaya_era_v_otnosheniyah_kipr_otkroet_posolstvo_v_astane_1377962559.html

کد خبر 19317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =