۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

درچند دهه اخیر همه منتقدان صهیونیستها و سیاستهای تجاوزکارانه صهیونیستی،  متهم به"آنتی سمیتیسم" و یهودی ستیزی شده اند.

برچسب «یهود ستیزی»حربه صهیونیستها

اتهام "یهودی ستیزی" برچسبی است که رژیم اشغالگر قدس به همه کسانی که منتقد و علیه صهیونیستها هستند می زند .

درچند دهه اخیر همه منتقدان صهیونیستها و سیاستهای تجاوزکارانه صهیونیستی،  متهم به"آنتی سمیتیسم" و یهودی ستیزی شده اند.

کتاب فینکلستاین( محقق علوم سیاسی یهودی آمریکایی )  "در باب سوء استفاده از تاریخ و آنتی سمیتیسم" که توسط "انتشارات ورسو" در لندن منتشر شده است ، نشان می دهد که " در یک قرن اخیر و بویژه در طول حیات رژیم اشغالگر قدس، این رژیم با ایجاد جو مظلوم نمایی تلاش کرده تا همه کسانی را که قصد مقابله با جنایات و اعمال وحشیانه و آموزه های خطرناک  صهیونیسم داشته اند به نژادپرست، ضد یهود و سامی ستیز متهم کرده و از این طریق مانع فعالیتهای آنان شود.

یهودی‌ستیزی در جهان و دنیای غرب به‌عنوان یک جرم بسیار سنگین مطرح است و به دلیل  تبلیغاتی که صورت گرفته، یهودی‌ستیزی تا حدی منفور شده که همه هراس دارند از این‌که این برچسب به آن‌ها نسبت داده شود.

افزون بر ممانعت از فعالیتهای مخالفین صهیونیسم و ایجاد جو روانی وهراس و نگرانی و مشکلات بسیار برای آنها ، رژیم صهیونیستی و حامیانش از اتهام یهودی سازی را برای دستیابی به اهداف  شوم شان استفاده می کنند.

جنایت‌هایی که توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود را به نوعی به تمام یهودی‌ها نسبت دهد و افکار عمومی جهان را گمراه کنند.

«یهود ستیزی» توسط ویلهلم مار «Wilhelm Marr» نویسنده آلمانی در سال 1879 مطرح شد.

در آن زمان به دلیل ادغام اقلیت‌های مختلف به ویژه یهودیان در جامعه آلمان و با توجه به ارتباط و مشکلات  میان پیروان مسیحیت و یهودیت موضوع « یهودی ستیزی » برای نیل به اهداف شوم صهیونیستها مطرح گردید.

طرح این موضوع در حالی است که سامی گرایی ( سامی  به عنوان یک نژاد ) شامل اقوام دیگری غیر از یهودیان نیز می‌شود اما این اصطلاح به طور ویژه به «نفرت از یهود» اطلاق می‌گردد.

آمریکا به همراه 30 کشور دیگر تعریفی هدفمند از یهود ستیزی ارائه کرده‌اند که توسط مرکز نظارت بر نژاد پرستی و بیگانه هراسی اروپا در سال 2016 منتشر گردیده است .

 این کشورها در این اقدام خود به تعریف «ائتلاف بین المللی بزرگداشت سالگرد هولوکاست» (The International Holocaust Remembrance Alliance) استناد کرده‌اند. این تعریف از یهود ستیزی تاکید دارد «یهود ستیزی به معنای نگاهی ویژه به یهود است که نفرت از یهود و تمام مظاهر و نمادهای گفتاری و فیزیکی یهود ستیزی که متوجه یهودیان یا غیر یهودیان یا املاک آنان یا نهادهای جامعه یهودی و موسسات مذهبی آنان را می‌توان از مشخصه اصلی آن شمرد.

با افزایش فعالیتهای مختلف علیه صهیونیسم در 3 دهه گذشته ، اتهام یهود ستیزی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است .

کتابهای مختلفی در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا  در راستای اهداف شوم صهیونیستها ،برای  جلب افکار و اذهان عمومی ، با هدف القای تصویر مثبت از صهیونیستها و رژیم اشغالگر ؛ و همچنین برای ایجاد هراس از اتهام « یهود ستیزی » ، منتشر شده است .

 کنگره آمریکا در سال 2008 قانونی در خصوص پناهندگان یهودی با هدف ارائه مفهومی سیال از پناهنده و ارتباط دادن آن به یهود ستیزی تصویب کرد. این قانون آمریکایی تاکید دارد بر اساس تعاریف  ارائه شده توسط سازمان ملل متحد یهودیان عرب به طور کلی تحت  این قانون پناهندگان قرار می‌گیرند و این با وجود آن است که بیشتر یهودیان به صورت داوطلبانه و نه اجباری مهاجرت کرده‌اند.

هدف از تصویب چنین قانونی ارتباط دادن اموال یهودیان در کشورهای عربی به اموال عرب‌ها در فلسطین برای تبادل آنها است و در صورت مخالفت با چنین تعریفی طرف مخالفت کننده به یهود ستیزی متهم خواهد شد.

موج سوم یهود ستیزی : به یهود ستیزی جدید (New anti-Semitism) اطلاق می شود  بر موضع افکار عمومی عربی نسبت به سیاست‌های رژیم اشغالگر  تمرکز دارد و مواضع جریان‌های سیاسی عربی در مخالفت با سیاست‌های  صهیونیستی  را به عنوان تجدید یهود ستیزی مطرح می کند .  علیرغم این که عرب‌ها خود از نژاد سامی هستند.

بحثهای انحرافی بسیاری با موضوع  یهود، صهیونیسم، رژیم اشغالگر و یهود ستیزی ، در گفتگو ها و کنفرانسها و همایشها و نوشته های  تحت نظارت گروه‌های فشار یهودی ، مطرح شده است .

 مانند نوشته‌های اروین کولتر (Irwin Cotler) عضو سابق پارلمان کانادا؛  این امر تا حدی پیش رفته است که برخی نهادهای فعال در عرصه حقوق بشر یا محیط زیست توسط وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با مسائل یهود ستیزی بررسی شده و نسبت به قرار گرفتن نام نهادهایی مانند سازمان عفو بین الملل (Amnesty)، آکسفام (Oxfam) و کمیته‌های نظارت بر حقوق بشر در لیست یهود ستیزی هم اقداماتی شده  است. این اقدامات باعث شده مرزهای مفهوم یهود ستیزی به منظور استفاده سیاسی از آن توسط رژیم اشغالگر و همپیمانان آن ابعادی نامحدود پیدا کند.

اهداف شوم رژیم صهیونیستی از شعار یهود ستیزی

یکی از ابزارهای دیپلماسی رژیم صهیونیستی موضوع بهره مندی از « یهود ستیزی » در راستای امیال و اهداف  شوم آنهاست که عبارتند از :

استفاده از یهود ستیزی برای تشویق به مهاجرت به اسرائیل و اخیرا هم برای ممانعت از مهاجرت معکوس

بر اساس آمار و ارقام آژانس یهود ( این آژانس مسئولیت هماهنگی امور یهودیان با دولت اسرائیل را بر عهده دارد ) رابطه روشنی میان نسبت مهاجرت به اسرائیل و میزان «اقدامات خشونت آمیز یا غیر خشونت آمیز» وجود دارد که حاکی از رویکردهای یهود ستیزی است.

آژانس یهود اعلام کرده است از مجموع 9880 یهودی مهاجرت کرده از اروپای غربی به سرزمینهای اشغالی  در سال 2015 حدود 8 هزار نفر آنها از کشور فرانسه بوده‌اند.

با توجه به اینکه  منابع یهودی سال 2015 را بدترین سال در خصوص رشد رویکردهای یهود ستیزی به ویژه در فرانسه توصیف کرده‌اند (که سومین تجمع بزرگ یهودیان جهان پس از رژیم صهیونیستی  و آمریکا به شمار می‌رود ) آمارهای مهاجرت یهودیان از فرانسه ، ارتباط خود را با طرح « یهود ستیزی » و ایجاد هراس در میان یهودیان ، نشان می دهد .

پژوهش‌های غربی نیز بر وجود رابطه روشن و مستقیم میان افزایش میانگین سطح تبلیغات یهود ستیزی و افزایش نسبت مهاجرت به سرزمینهای اشغالی  تایید می‌کنند. بررسی اتفاقات سال‌های 2000 تا 2021 و متوسط تعداد حوادثی که ناشی از یهود ستیزی بوده ،  با تعداد مهاجرین به سرزمینهای اشغالی در همان سالها ، دارای تناسب معنا داری است.

نهادهای امنیتی اسرائیل به ویژه موساد (Mossad) در ایجاد فضای نگرانی برای یهودیان در هر جای ممکن تلاش کرده‌اند تا علاوه بر ابزارهای وسوسه انگیز برای تشویق آنان به مهاجرت به سرزمینهای اشغالی ،  آنها را به مهاجرت اجباری از ترس « یهود ستیزی »  ترغیب نمایند. همچنین با ایجاد این فضای روانی از مهاجرت معکوس نیز بکاهند که آمار مهاجرت معکوس بویژه پس از جنگ غزه  نشان می دهند که ناکام مانده اند.

نقش آفرینی نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی  در انتقال یهودیان به فلسطین اشغالی نشان می دهد با آشفته نمودن زندگی یهودیان در دیگر جوامع  و از طریق تشویق غیر مستقیم و یا انجام عملیات‌های مخفیانه  و گوناگون یهود ستیزانه بوده است . سازمان اطلاعاتی موساد در پایگاه اینترنتی خود یکی از ماموریت‌های این سازمان را انتقال یهودیان از دیگر کشورها به سرزمینهای اشغالی ، در شرایط نابسامان هر کدام از کشورهای دنیا،  ذکر کرده است. روزنامه هاآرتص در سال 2010 با انتشار مقاله‌ای این ایده را اینگونه تشریح می‌کند:

نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی همواره اعلام می کنند نه تنها مسئول حفاظت از امنیت یهودیان ساکن سرزمینهای اشغالی هستند بلکه تامین امنیت اقلیت‌های یهودی در خارج از فلسطین اشغالی را نیز برعهده دارند.

 ایجاد جو روانی  و دامن زدن به یهود ستیزی از سوی  رژیم اشغالگر  برای تقویت این ایده که این رژیم  نه تنها نماینده و مدافع یهودیان ساکن در سرزمینهای اشغالی ،  بلکه نماینده و مدافع  یهودیان در سراسر جهان است.

یهود ستیزی برای تقویت حس ملی‌گرایی یهودی

به دلیل فقدان ملیت که یکی از مولفه های اصلی تشکیل یک کشور است ، صهیونیستها از تعبیر سامی برای ایجاد هویت ملی استفاده می کنند.

 در بسیاری از موارد از تعبیر سامی برای تاکید بر هویت ملی یهود به ویژه توسط یهودیان غیر مذهبی استفاده می‌شود.  زیرا یهودیان سکولار اروپا تمایل  بیشتری به ایده «نژاد سامی» دارند.

صهیونیستها مضامین ملی گرایانه را در برابر مضامین مذهبی قرار داده و آن را تقویت می‌کند و این مسئله به عدم برابری جایگاه محتوای ملی و مذهبی در منظومه فکری سکولارها ، ارتباط دارد .

نظرسنجی‌های انجام شده از افکار عمومی بین المللی به تصمیم سازان رژیم صهیونیستی نسبت به کاهش رویکرد دینی میان یهودیان خارج از سرزمینهای اشغالی  هشدار داده است . نتایج یکی از این نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که 38 درصد از یهودیان جهان خود را مذهبی می‌دانند اما در مقابل بقیه را غیر مذهبی معرفی کرده اند. این نتایج در تعارض قابل توجهی با نسبت پایبندی به دین در سرزمینهای اشغالی است. لذا صهیونیستهای حاکم بر رژیم اشغالگر براین باورند که تعبیر یهود ستیزی پژواکی به مراتب قوی‌تر از تعبیر یهودیت در میان یهودیان خارج دارد.

به همین دلیل رویکرد و تمرکز ادبیات صهیونیسم بر تعبیر « ملی گرایی»  در خارج از سرزمینهای اشغالی ، بیشتر از تعبیرات مذهبی شده است. زیرا یهودی غیر مذهبی قابلیت کمتری برای مهاجرت به یک کشوری مذهبی دارد اما یهودی ناسیونالیسیم یا ملی گرا هنگامی که دارای وابستگی به نژاد سامی باشد ، تمایل بیشتری پیدا می کند.

طی سالهای اخیر صهیونیستها  شگرد دیگری را نیز به کار می برندو رواج می دهند  و ارتباط میان یهود ستیزی و صهیونیسم ستیزی را مطرح می کنند  و از آنها به دو روی یک سکه تعبیر می‌نماید. به همین دلیل در کشورهای اروپاحملات وحشیانه ای به  فعالان و  نویسندگان و سیاسیونی که از صهیونیسم انتقاد کرده اند، شده است و تحت تعقیب قرار گرفته اند و  انتقادات آنان از صهیونیسم به عنوان شکلی از اشکال یهود ستیزی مطرح و اعلام شده است.

افزایش میزان پرداختن به یهود ستیزی نیز ارتباط قابل توجهی با زمان تجاوز به حقوق فلسطینیان و حملات وحشیانه صهیونیستها به فلسطین دارد . بویژه  طی چهارماه اخیر و حملات وحشیانه به  غزه ، این افزایش قابل توجه است.

سیاست‌ها و حملات و جنایات رژیم صهیونیستی  در قبال فلسطینیان تاثیراتی منفی بر وجهه رژیم  در افکار اروپاییان به طور خاص و افکار عمومی جهان به طور کلی دارد و همین مسئله موجب افزایش همدردی با فلسطینیان می‌شود. لذا افزایش اتهامات « یهود ستیزی »  به معنای افزایش هشدار و اخطار شدید نسبت به حمایت از فلسطینیان است .

رژیم اشغالگر و هم پیمانان و حامیانش  با درک خطر حمایت  از فلسطینیان ، بدنبال افزایش اتهامات « یهود ستیزی » به حامیان فلسطین هستند.

یکی دیگر از اهدافی که صهیونیستها از اتهامات « یهود ستیزی » دنبال می کنند ، تشویق یهودیان خارج از سرزمینهای اشغالی  برای ادامه حمایت مادی و معنوی از رژیم اشغالگر می باشد.  جلوگیری از بی تفاوتی و سستی نشان دادن یهودیان خارج نسبت به رژیم اشغالگر و استمرار حمایت مالی آنها از طریق تسهیل و تسریع و گشایش کانال‌هایی برای فعالیت‌های سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی در کشورهایی که یهودیان در آنها حضور دارند ؛ از اهداف جدی و مهم رشد روزافزون اتهامات « یهود ستیزی » می باشد .

کد خبر 19340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =