آبه در برهه انتخابات سال 2022 ژاپن بعنوان عضو فعال حزب لیبرال دمکرات در تبلیغات انتخاباتی حضور داشت و سخنرانی می کرد.او در هشتم جولای هنگام سخنرانی انتخاباتی در شهر "نارا" از پشت سر توسط جوانی بنام "تتسویا یاماگامی" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان جان سپرد. قاتل بلافاصله دستگیر شد. او انگیزه خود را از قتل ؛ ارتباط شینزو ابه با " کلیسای اتحاد" ذکر کرد.

محمد رسول الماسیه

ژاپن در صدد انحلال فرقه مذهبی "کلیسای اتحاد"

شینزو ابه نخست وزیر سابق ژاپن که در جریان فعالیت های انتخاباتی ؛در هشتم جولای سال 2022 (17 تیر 1401)؛ توسط یک جوان ژاپنی ؛ به ضرب گلوله کشته شد؛  بیشترین دوران نخست وزیری را در تاریخ معاصر ژاپن از آن خود کرده بود و از محبوبیت زیادی نزد مردم برخوردار بود .او  بخاطر مریضی در سپتامبر سال  2020  از نخست وزیری استعفا کرد و محبوبیت او در جامعه دو چندان گردید.

آبه در برهه انتخابات سال 2022 ژاپن بعنوان عضو فعال حزب لیبرال دمکرات در تبلیغات انتخاباتی حضور داشت و سخنرانی می کرد.او در هشتم جولای هنگام  سخنرانی انتخاباتی در شهر "نارا"  از پشت سر توسط جوانی بنام "تتسویا  یاماگامی" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان جان سپرد.

قاتل بلافاصله دستگیر شد. او انگیزه خود را از قتل ؛ ارتباط  شینزو ابه با " کلیسای اتحاد" ذکر کرد.  او گفت خانواده اش پیرو کلسیای اتحاد بودند اما این کلیسا وجوه هنگفتی را از اعضای خود بعنوان خیریه دریافت می کرد و  مادر او که تعلق خاطر زیادی به این کلیسا داشت در نتیجه این کمک ها ورشکست شد و زندگی اقتصادی خانواده انها متلاشی گردید.

او گفت از انجا که آبه نیز با این کلیسا ارتباط داشت در بدبختی خانواده او سهیم بوده است لذا تصمیم گرفت او را به قتل برساند.

این اظهارات یاماگامی مورد توجه جامعه و مسوولان ژاپن قرار گرفت تا فعالیت های "کلیسای اتحاد" و منابع مالی  آن تحت نظارت و بررسی قرار گیرد.

دولت ژاپن در سپتامبر سال گذشته از دادگاه عالی توکیو درخواست کرد این گروه مذهبی را غیر قانونی اعلام کند تا امکان ورود و نظارت دولت فراهم گردد.

آژانس امور دینی ژاپن که زیر نظر وزارت فرهنگ و علوم قرار دارد و بر امور سازمان های دینی نظارت می کند سال گذشته از توکیو به کیوتو منتقل شد. اما  چند بخش و اداره خود را در توکیو باقی گذاشت  تا رسیدگی به پرونده کلیسای اتحاد را به نتیجه برساند.

"کلیسای اتحاد" که نام کامل آن "فدراسیون خانوادگی اتحاد و صلح جهانی" است  در ماه نوامبر سال گذشته به دولت پیشنهاد کرد که ده میلیارد ین نزد دولت به امانت بگذارد تا صرف جبران خسارت افرادی شود که از رویه های جمع آوری خیرات مردمی دچار آسیب فراوان شده اند.این پیشنهاد را تومیهیرو تاناکا رئیس شعبه کلیسا در ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود.او تایید کرد که کلیسای اتحاد با شکایت های زیادی از اعضای سابق و فعلی مواجه است که خواستار عودت کمک های نقدی هستند که قبلا به کلیسا هدیه کرده بودند.  اما دولت ژاپن این پیشنهاد را نپذیرفت.

در فضای رسانه ای کشور، حزب مخالف دولت حاکم  بدنبال کشف ارتباط عناصر دولتی با این کلیسا است. مدتی آقای کیشیدا نخست وزیر را متهم کردند که با رئیس شعبه کلیسا در ژاپن ارتباط دارد. کیشیدا این اتهام را رد کرد. اخیرا وزیر فرهنگ و آموزش ژاپن در معرض هجمه رسانه ای قرار گرفته که در زمان انتخابات دنبال کسب حمایت از این کلیسا بوده و حتی تفاهم نامه ای نیز با آنها امضا کرده است. وزیر فرهنگ این اتهام را رد کرد و منکر امضای تفاهم نامه شد. اما بعدا که تصاویری از صحنه امضای یک برگه منتشر شد حرفش را تغییر داد و گفت شاید ندانسته چیزی را امضا کرده است.

در نظام دمکراتیک ژاپن که دین از سیاست جداست، ادیان بزرگ نقشی در سیاست ندارند اما به نظر می رسد فرقه های نوظهور در عرصه پیچیده سیاسی کشور حضور دارند و تاثیر گذار هستند.

دادگاه ژاپن ممکن است حکم به انحلال این سازمان دینی بدهد که در آن صورت نام گروه  از سازمان های دینی خارج خواهد شد. اموال  و دارایی های آن تحت نظر شفاف تر دولت قرار خواهد گرفت  و مشمول قوانین مالیاتی خواهد شد.کلیسای اتحاد چنین حکمی را مخالف قوانین کشوری و مخالف آزادی مذهبی می داند.

۱۵۵۰ نفر قربانی اخذ اجباری وجوه دینی و هم چنین خرید اجباری اقلام دینی شده اند که جمعا بالغ بر  ۲۰.۴ میلیارد ین شده است. یعنی بطور متوسط هر نفر ۱۳ میلیون ین خسارت دیده است. این خانواده ها از جهات مختلف از جمله محل اسکان  و ادامه شغل و ادامه تحصیل فرزندان دچار بحران شده اند.

جوانی که شینوزه آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را به قتل رساند از خانواده  این قربانیان بود که مادرش ۱۰۰میلیون ین به کلیسا کمک کرده و خانواده خود را به لحاظ زندگی دچار مشکلات فراوان کرده بود. قتل  شینوزه آبه بخاطر  ارتباطش با این کلیسا بوده است. قاتل فکر می کرد که آبه در بدبخت شدن آنها نقش داشته است.

"کلیسای اتحاد" یک فرقه جدید در مسیحیت است که در سال 1954 توسط  سون میونگ مون  از کره جنوبی ایجاد گردید. مبلغان این فرقه از سال 1958 در ژاپن نیز فعال شدند.

این فرقه پس از چند دهه ٬ در کشورهای شرق اسیا و امریکا دارای موقعیت و جایگاه شد .

ملاحظات

-فرقه های نوظهور در جوامع دمکراتیک پدیده های پیچیده  ای هستند که معمولا در راس هرم با کانون های قدرت سیاسی مرتبط و در قاعده هرم با استفاده از شعارهای فریبنده معنوی و نوع دوستی و ایثار گری پیرو و هوادار جذب می کنند.

-کلیسای اتحاد را می توان در واقع یک شاخه از پروتستانتیسم تلقی کرد که رنگ و لعاب شرقی دارد و توسط یک فرد شرقی -کره جنوبی -تاسیس شده است.این کلیسا در امریکا نیز دارای امکانات زیاد و پایگاه های رسانه ای است.آقای مون این کلیسا را بعد از جنگ جهانی دوم ابتدا در کره جنوبی بنا نهاد.سپس در ژاپن گسترش داد و بالاخره به امریکا رفت و پایگاه این فرقه را در امریکا قرار داد.

-آقای مون مانند همه رهبران فرقه های نوظهور ادعاهای عجیب و غریبی داشت.مدعی بود حضرت موسی ع و حضرت عیسی  ع   و حضرت محمد  ص را در عالم شهود ملاقات کرده است و خود را نماینده آنها می دانست.خود را همان منجی می دانست که در انجیل وعده داده شده است.او در دهه ۱۹۹۰ میلادی در مراسمی بسیار تشریفاتی تاجگذاری کرد و چندین تن از مقامات رسمی امریکا در ان

مراسم حضور داشتند.

-این فرقه ٬ سازمانی غیر دولتی بنام فدراسیون بین المللی و بین مذهبی صلح جهانی را در سازمان ملل به ثبت رساند و در مجامع مختلف شرق اسیا با شخصیت های فرهنگی ایجاد ارتباط می کرد و انها را بعنوان سفیر صلح معرفی می نمود.

منابع

https://japannews.yomiuri.co.jp/society/general-news/20231107-148166

https://mainichi.jp/english/articles/20240210/p2a/00m/0op/007000c

https://time.com/6322931/japan-unification-church-disbandment-shinzo-abe

/

کد خبر 19391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =