نقد «بلیت آلمان» به بهانه آغاز فروش بلیت های 49 یورویی 2024

از ماه مه امسال باردیگر «بلیت ۴۹ یورویی» سفر در آلمان عرضه شد . آلمانی¬ها می‌توانند از این بلیت برای سفر با اتوبوس، تراموا، قطار زیرزمینی، قطارهای شهری و قطارهای منطقه‌ای در سراسر آلمان استفاده کنند. بلیت سراسری آلمان (Deutschlandticket) فقط به صورت دیجیتال ارائه می‌شود.

«بلیت آلمان» یک موفقیت بزرگ در آلمان است. بیش از 11 میلیون اشتراک از زمان راه اندازی این بلیت در می 2023 تاکنون فروخته شده است. هامبورگ با ۳۸ درصد ، بالاترین میزان فروش بلیت را در بین تمامی ایالت‌های آلمان دارد. طبق اعلام انجمن فدرال سازمان های مصرف کننده (VZBV) یک سال پس از راه اندازی، در اصل، بلیط 49 یورویی برای حمل و نقل منطقه ای سراسر کشور موفقیت آمیز است. اما کمبود خدمات مشتری برای آن وجود دارد. خرید و کنسل کردن برای مشتریان آن دشوار می شود. «کارل پیتر نوی­مان» از انجمن مسافران Pro  Bahn می‌گوید برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند و یا ممکن است در هنگام بازرسی به کارت بان‌کارت خود دسترسی نداشته باشند، به یک «سطح پشتیبان» نیاز است. این انجمن قبلا برای ترویج دیجیتالی شدن برای همه، پیشنهاد آموزش استفاده از گوشی همراه برای نسل مسن‌تر را ارائه داده است.

با دیجیتالی شدن کامل بلیط‌ها و اشتراک‌ها در سیستم حمل و نقل آلمان، چالش‌هایی برای مسافرانی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، ایجاد می‌شود. ارائه راه حل‌های جایگزین مانند کارت‌های چیپ و چاپ بلیط، برای این دسته از مسافران ضروری است.

«رامونا پاپ»، عضو هیئت مدیره انجمن فدرال سازمان های مصرف کننده می گوید، «بلیت آلمان» بسیاری از کارها را در حمل و نقل عمومی آسان کرده و این یک نقطه عطف برای حمل و نقل عمومی محلی است. با این حال، قابل درک نیست که چرا به مشکلات شناخته شده رسیدگی نمی شود. پاپ می‌گوید مشکلات خرید و لغو اشتراک این بلیت به یک مشکل تبدیل شده و خرید و لغو اشتراک آن  دشوار می شود. علاوه بر این، دسترسی به شرکت های حمل و نقل از طریق تلفن دشوار است و این امر مشتریان را ناامید می کند. یکی از سوالات رایج مسافران این بلیت آن است که در صورت نداشتن اینترنت یا خاموش شدن تلفن همراه، چگونه بلیت سراسری آلمان خود را نشان دهند؟ امکان چاپ فیزیکی این بلیت هنوز وجود ندارد. اما اکثر مردم بلیت ۴۹ یورویی خود را در اپلیکیشن حمل و نقل شهری یا DB  Navigator  (اپلیکیشن مسافران دائمی) حمل می‌کنند.

جریمه تاخیر در ارائه بلیت آلمان

این در حالی است که اگر مسافری نتواند در حین بازرسی  آن را نشان دهد، ابتدا به عنوان «فرار از پرداخت کرایه» در نظر گرفته می‌شود و باید ۶۰ یورو جریمه بپردازد. در چنین شرایطی، یک درخواست پرداخت برای فرد ارسال می‌شود. این «رسید» برای فرار مشکوک از کرایه همچنین مشخص می‌کند که با چه کسی باید تماس بگیرید. همچنین فرد می‌تواند به واحدهای خدمات اداره حمل و نقل شهری در ایستگاه مرکزی قطار مراجعه کنید. با این حال، برای مشکلات مربوط به گوشی همراه، هزینه پردازش ۷ یورویی اعمال می‌شود. همچنین باید ظرف مدت هفت روز، مدرکی دال بر داشتن بلیت معتبر در زمان بازرسی ارائه دهید.

نقد «بلیت آلمان» به بهانه آغاز فروش بلیت های 49 یورویی 2024

راه‌حل برای مشکلات فنی و آینده بلیت‌های دیجیتال

برخلاف گذشته، اکنون تنها می‌توانید بلیت سراسری آلمان را روی یک دستگاه ذخیره کنید. به عنوان مثال، اگر مسافری اپلیکیشن DB Navigator را روی گوشی و تبلت خود نصب کرده باشد، باید تصمیم بگیرد که بلیت اشتراک او روی کدام دستگاه باشد. دلیل این امر این است که استفاده از یک بلیت توسط افراد مختلف امکان‌پذیر نیست. بازرسان بلیت می‌توانند درخواست کارت شناسایی کنند.

همچنین گفته می‌شود که بان‌کارت (Bahncard) به عنوان کارت پلاستیکی در سال جاری لغو خواهد شد. دلیل این امر، دیجیتالی شدن تمامی بلیت‌ها و اشتراک‌ها در حوزه راه‌آهن آلمان است. این در حالی است که برای برخی از مسافران عادت کردن به آن دشوار خواهد بود.

از تاریخ ۹ ژوئن، داشتن حساب کاربری در bahn.de و اپلیکیشن DB Navigator روی گوشی همراه ضروری است. اگر فردی گوشی هوشمند نداشته باشد، به یک حساب کاربری آنلاین نیاز دارد. مسئولان می گویند وجود بان‌کارت در اپلیکیشن بسیار راحت‌تر است و باعث می‌شودبازرسی بلیت ­ها سریع‌تر شود. برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند و یا ممکن است در هنگام بازرسی به کارت بان‌کارت خود دسترسی نداشته باشند، به یک «سطح پشتیبان» نیاز است. ارائه راه حل‌های جایگزین مانند کارت‌های چیپ و چاپ بلیط، برای این دسته از مسافران ضروری است.

چه کسی از Deutschlandticket بیشتر سود می برد - و چه کسی کمترین سود را می برد

از همان ابتدا، این ساکنان شهرها نبودند که از Deutschlandticket بیشترین سود را بردند زیرا بسیاری از مردم شهرها قبلاً با اتوبوس و قطار با اشتراک نسبتاً ارزان استفاده می کردند. در عوض، بزرگ‌ترین برندگان «بلیت آلمان»، مسافرانی هستند که از حومه‌ها و از مناطق پیرامونی می‌آیند. قیمت بلیط آلمان تا پایان سال 49 یورو تضمین شده است، اما تا پایان سپتامبر امکان تامین مالی وجود ندارد. از آنجایی که ایالت ها علاقه چندانی به پرداخت یارانه های بالاتر ندارند و هنوز تعهدی از سوی دولت فدرال وجود ندارد، بحث های زیادی در مورد بالا رفتن قیمت بلیت وجود دارد. انجمن شرکت های حمل و نقل عمومی معتقد است که احتمال افزایش قیمت محتمل است و 59 یا 69 یورو مورد بحث است. اما بعید است که قابل اجرا باشد. زیرا افزایش شدید قیمت باعث کاهش علاقه به «بلیت آلمان» می شود. 80 درصد از کاربران تاکنون راضی بودند، اما در نظرسنجی‌ها، بخش بزرگی گفتند که اگر قیمت آن یک سوم بیشتر باشد، دیگر جالب نخواهد بود. گفتنی است، دانشجویان با 29 یورو سفر می کنند و کسانی که بلیط کار دارند حدود 35 یورو هزینه دارند.

منبع: Zeit - spiegel brisant

کد خبر 19452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =