چه بر سر آرامگاه خواجه احمد یسوی در ترکستان خواهد آمد؟

مجموعه دینی و فرهنگی آرامگاه خواجه احمد یسوی شاعر و شخصیت برجسته توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان در حال بررسی است. به عقیده این دانشمندان، گنبد بزرگ این آرامگاه، در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

مولن سادیک بکوف، مدیر موزه تاریخی،  فرهنگی، دولتی حضرت سلطان می‌گوید که رطوبت وارد شده در آرامگاه یک مشکل جدی است و باید به طور کامل برای از بین بردن آن اقدام موثر نمود.

 در حال حاضر تحقیقات علمی جامعی از محوطه تاریخی در حال انجام است. بنابراین، بیش از 100 دستگاه عیب یاب نصب شده است. آنها تأثیر آب و هوا، خاک، رطوبت، آب های زیرزمینی و شرایط محیطی را بر مقبره تعیین می‌کنند.

مولن سادیک بکوف گفت:  برای اولین بار در تاریخ قزاقستان و در تاریخ مقبره، تحقیقات علمی جامعی در حال انجام است. این کار در 13-14 جهت در حال انجام است. مشخص می شود که نقص در یک شی تاریخی با بیش از 600 سال قدمت در کجا قرار دارد و یک "بررسی" کلی انجام می شود. این یک کار بسیار بزرگ است. من معتقدم که این یک پیروزی برای مرمت‌کنندگان است.»

به طور کلی کار تحقیقاتی سه سال به طول می انجامد. و بدین منظور متخصصانی از ایران، ازبکستان، روسیه، آذربایجان و ترکیه در آن شرکت می‌کنند. بر اساس نتایج تحقیقات سال گذشته، آنها قبلاً خطری را شناسایی کرده اند که تمامیت حرم معنوی را تهدید می‌کند. یکی از دلایل آن آبی است که برای آبیاری چمن های اطراف استفاده می شود.

- به دنبال نتایج یک سال کار تحقیقاتی، سمیناری در ماه آوریل برگزار شد. سپس تعدادی پیشنهاد توسط دانشمندان و متخصصان صنعت ارائه شد. بزرگترین مشکل امروز وضعیت نامناسب گنبد بزرگ است. این خطرناک ترین نقطه آسیب است. بنابراین، پیش از همه، شما باید از گنبد شروع کنید. ثانیاً دیوارها مرطوب می شوند و نمک ظاهر می شود. آبی که برای آبیاری محوطه نزدیک مقبره استفاده می شود تاثیر منفی دارد. هیچ خطری از سوی آب های زیرزمینی وجود ندارد. دانشمندان در حال بررسی دقیق این موضوع هستند. پیشنهادی برای جابجایی محوطه سازی در مجاورت آرامگاه وجود داشت و پذیرفته شد. مائولن ژاریلکاسینوویچ گفت: اکنون پیشنهاد ارائه شده اجرا خواهد شد.

منبع:

https://www.inform.kz/ru/chto-stanet-s-mavzoleem-yassaui-v-turkestane

کد خبر 19730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =