پلیس آلمان با معترضان به ارسال سلاح به اسرائیل درگیر شد

هزاران معترض به ارسال تسلیحات به اسرائیل در برلین با پرچم‌های فلسطین و شعارهای «یهودیان علیه نسل‌کشی»، «آزادی برای فلسطین» و «ارسال اسلحه را متوقف کنید» راهپیمایی کردند.

حدود 1800 نفر بعد از ظهر شنبه اول اردیبهشت در راهپیمایی برلین-میته در تظاهرات طرفدار فلسطین علیه تحویل تسلیحات آلمان به اسرائیل راهپیمایی کردند. پس از راهپیمایی افتتاحیه در پوتسدامر پلاتس، راهپیمایی اعتراضی ابتدا به بهانه مشکوک به تحریک نفرت به تعویق افتاد. پلیس برلین مدعی است شرکت کنندگان شعارهایی از میان جمعیت سر می دادند که حق موجودیت اسرائیل را زیر سوال می برد و تاکید کرد که افراد شرکت‌کننده در این تظاهرات شعار «از رودخانه تا دریا» را فریاد می‌زدند که از زمان ممنوعیت حماس، این شعار غیرقانونی تلقی می­شود.

بر اساس گزارش پلیس در مجموع حدود 1800 نفر در پوتسدامر پلاتس جمع شدند تا علیه تحویل تسلیحات آلمان به اسرائیل اعتراض کنند. طبق برنامه های سازمان دهندگان، تظاهرات باید از این میدان تا ساختمان رایشتاگ ادامه پیدا می­کرد که زودتر در بلوار Unter den Linden به پایان رسید. سخنگوی پلیس برلین مدعی شد، برخی شرکت کنندگان در این تجمع  به برهم زدن نظم عمومی، تحریک به نفرت و حمله فیزیکی به ماموران انتظامی متهم شدند. همچنین گفته شد که پلیس 10 پرونده جنایی تشکیل داده و به دنبال صحبت با برگزارکنندگان بوده است.

این اقدام پلیس آلمان برای مقابله با معترضان به فروش تسلیحات به اسرائیل در حالی است که از آلمان در دادگاه لاهه به اتهام همدستی در نسل‌کشی در غزه شکایت شده است. نیکاراگوئه از دولت آلمان به دلیل «تسهیل ارتکاب نسل‌کشی» از سوی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.کمیته حقوقی نیکاراگوئه در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار داشت که آلمان به حرف اسرائیل گوش داد و کمک‌هایش به اونروا را قطع کرد و خطر نسل‌کشی در غزه را نادیده گرفت.این کمیته نیکاراگوئه گفت که غیرممکن است آلمان نداند سلاح‌هایی که به اسرائیل داده برای بمباران کودکان، زنان و مردان فلسطینی استفاده شده است. آرگوئلو گومز، سفیر نیکاراگوئه در لاهه، در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت که علاوه بر نقض بسیاری از قواعد حقوق بین‌الملل، نسل‌کشی در غزه و در مقابل چشمان مردم در شبکه‌های اجتماعی رخ داده است.گومز اسرائیل را متهم کرد که محصولات صنعت تسلیحات را بر روی فلسطینی‌ها، به‌ویژه کسانی که در غزه زندگی می‌کنند، آزمایش می‌کند.

پلیس آلمان با معترضان به ارسال سلاح به اسرائیل درگیر شدآفریقای جنوبی پیش از این در برابر قضات دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را در نوار غزه به ارتکاب «نسل‌کشی» متهم کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری در این پرونده به اسرائیل دستور داد تا اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی را در دستور کار قرار دهد و زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه را فراهم کند.

هرچند تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا هستند اما ساز و کاری مشخص برای تضمین اجرای آنها تعریف نشده است.

نماینده آلمان در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری ضمن رد ادعای نیکاراگوئه مبنی بر مشارکت برلین در «نسل‌کشی» در نوار غزه تاکید کرد که امنیت اسرائیل «جوهر» سیاست خارجی آلمان است. نماینده دولت آلمان با اشاره به کشتار یهودیان در کشورش در دوران حکومت نازی‌ها گفت: «تاریخ ما نشان می‌دهد که چرا امنیت اسرائیل جوهر سیاست خارجی‌مان است.»

منبع:  Deutschlandfunk - berliner-zeitung. - reuters

کد خبر 19784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =