واکنش مقامات آلمان  و اروپا  به شهادت آیت الله رئیسی ریاست جمهوری ایران

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، پاپ فرانسیس رهبرکاتولیک‌های جهان و بسیاری از مقامات و سازمان های بین المللی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان را تسلیت گفتند و با مردم ایران و بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند.

واکنش مقامات آلمان  و اروپا  به شهادت آیت¬الله رئیسی ریاست جمهوری ایران

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در پیامی درگذشت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه را به دولت جمهوری اسلامی  و خانواده درگذشتگان تسلیت گفت. در پیام صادره از سوی صدراعظم آلمان در این ارتباط آمده است: تسلیت مان را به دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده های کشته شدگان در این سانحه ابراز می داریم.

مقامات کشورهای مختلف جهان نیز در پیام‌هایی جداگانه شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفتند.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت و در محل یادبود آنها در مقر سازمان ملل حاضر شد و ادای احترام کرد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز پیش از آغاز جلسه روزدوشنبه خود به احترام شهدای سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان وی یک دقیقه سکوت کردند. در پی شهادت «آیت الله رئیسی» و هیات همراهشان، پرچم ایران در مقر سازمان‌ملل در ژنو، نیمه برافراشته شد.

«پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت رئیس‌جمهور و  وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها را تسلیت گفت. پاپ فرانسیس در پیام خود ضمن طلب مغفرت برای روح رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه درگذشته ایران، گفت که دعاگوی عزاداران، به ویژه، خانواده آن‌هاست. رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین با ملت ایران «در این برهه دشوار» ابراز هم‌دردی کرد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را برای درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد. «شارل میشل» همچنین با خانواده شهدای این سانحه ابراز همدردی کرد. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این حادثه را یک «سانحه غم انگیز هلیکوپتر» نامید و از سوی اتحادیه اروپا تسلیت گفت. «جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا، که در حال حاضر ریاست کشورهای G7 را بر عهده دارد، در بیانیه ای تلویزیونی همبستگی خود را با ایران اعلام کرد.

«ایگناتزیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس، در پیامی در صفحه شخصی کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیات همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر از آن تسلیت می‌گویم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درگذشت رئیسی را «تراژدی بزرگی» برای ملت ایران دانست و گفت:او سیاستمدار برجسته‌ای بود که جان خود را وقف خدمت به کشور خود کرد. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز آمریکا را به طور غیرمستقیم مسئول سقوط هلیکوپتر اعلام کرد. لاوروف گفت که تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده علیه ایران امنیت هوانوردی ایران را بدتر کرده است. لاوروف با اشاره به سقوط بالگرد گفت: آمریکایی‌ها این موضوع را تکذیب می‌کنند، اما حقیقت این است که سایر کشورهایی که آمریکا علیه آنها تحریم کرده است، قطعات یدکی تجهیزات آمریکایی دریافت نمی‌کنند، این در مورد هواپیماها نیز صدق می‌کند. ما در اینجا در مورد آسیب عمدی به شهروندانی که از این هواپیماها استفاده می کنند صحبت می کنیم و عدم تامین قطعات یدکی مستقیماً با کاهش سطح ایمنی مرتبط است.

«آندری دودا» رئیس جمهوری لهستان در پیامی در پی شهادت «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و هیات همراه در سانحه هوایی گفت که از این رخداد عمیقا متاثر شده و در غم خانواده‌های قربانیان و مردم ایران شریک است. دودا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از درگذشت دلخراش آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی در سانحه هوایی عمیقا متاثر شدم.

«مایکل دی هیگینز» رئیس جمهوری ایرلند نیز  با صدور بیانیه‌ای شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت. وی در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای ریاست جمهوری ایرلند منتشر شد، گفت: مایلم به عنوان رئیس جمهور ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره رئیس جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران و همه آن‌هایی را که در دیروز در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، به ملت ایران تسلیت عرض کنم.

وزیر امور خارجه اسلواکی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به ملت ایران تسلیت گفت. «یورای بلانار» وزارت خارجه اسلواکی، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود در ایکس نوشت: درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات را به مردم ایران تسلیت می‌ گوید. آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با خانواده های عزادار (بازماندگان) است.

فرانسه نیز درگذشت رئیس جمهور، ایران و وزیر امور خارجه و همراهان آنان را به جمهوری اسلامی ایران وخانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

در پی برخی انتقادات به پیام تسلیت مقامات اروپایی سخنگوی کمیسیون اروپا انتقادها در زمینه ارسال پیام تسلیت این اتحادیه درپی شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه وی را نابجا توصیف و صریح کرد که این اقدام، یک امر دیپلماتیک مرسوم است. «پیتر استانو» در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: در دنیای دیپلماسی تسلیت گفتن به یک کشور زمانی که رئیس و وزیر امور خارجه دولت آن ناگهان از دنیا می‌روند، به ویژه با توجه به حادثه‌ای که در ایران رخ داد، امری مرسوم است. وی با اشاره به پیام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه و عرف دیپلماتیک عنوان کرد که مطلب جدیدی برای افزودن به بیانیه صادر شده، ندارد.

گفتنی است، سران و مقامات ارشد ۶۸ کشور با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام شامخ رئیس‌جمهور شهید و همراهان شهیدش ادای احترام کردند. امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس و تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، روسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و روسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین روسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی هستند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.همچنین وزرای امور خارجه لبنان، مصر، تونس، عربستان سعودی، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، سریلانکا، افغانستان، پاکستان، ونزوئلا و ترکیه، وزیر مشاور در امور نخست وزیری اردن، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی، وزیر امور مجاهدان الجزایر، وزیر مشاور در امور توسعه روستایی سریلانکا، وزیر بازرگانی پاکستان، وزیر کشور پاکستان، وزیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات پاکستان، وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، عضو کابینه صربستان، وزیر مشاور ریاست جمهوری نیکاراگوئه، وزیر شهرسازی دولت‌های محلی و خدمات عمومی مالدیو به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور، وزیر اوقاف و امور دینی عمان به عنوان فرستاده ویژه سلطان، وزیر مشاور صربستان و وزیر مشاور امارات نیز از دیگر مقامات خارجی حاضر در این مراسم بودند که به مقام والای رئیس جمهور شهید کشورمان ادای احترام کردند.

مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت با حضور میلیون ها ایرانی در شهرهای مختلف ایران نیز مانند رسانه های جهان در رسانه های آلمان نیز بازتاب داشت.

آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه، برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه رئیس جمهور، وزیر خارجه ایران و همراهان وی به شهادت رسیدند.

منبع: tagesspiegel br srf vaticannews stern morgenpost tagesschau spiegel independent webangah diplomatie

کد خبر 19877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =