استفاده از روبنده در مدارس هامبورگ ممنوع شد

استفاده از روبنده در مدارس هامبورگ رسما ممنوع شد.لایحه ای در این زمینه توسط احزاب حاکم SPD و سبزها در پارلمان این ایالت با حمایت احزاب مخالف CDU و AfD به تصویب رسید. حزب چپ به این لایحه رای منفی داد.

طبق این قانون اصلاحی، استفاده از هرگونه پوشش سر که به طور کامل صورت را بپوشاند، ممنوع خواهد شد. نیلز هانسن، سخنگوی آموزش و پرورش حزب SPD، گفت: مدرسه و روبنده با هم سازگار نیستند. او با اشاره به اینکه این موضوع در حال حاضر در مدارس هامبورگ اجرا می شود، گفت که خواندن چهره طرف مقابل برای برقراری ارتباط ضروری است. این کارشناس آموزشی از گروه پارلمانی سوسیال دمکرات در توضیح ضرورت این قانون، ضمن تاکید بر این که مدرسه و پوشاندن صورت با یکدیگر همخوانی ندارد و باید امکان خواندن چهره طرف مقابل برای برقراری ارتباط" وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد که عدم استفاده ازروبنده پیش از این قانون نیز در مدارس هامبورگ رایج بود، اما مدارس نیاز به ضمانت قانونی دارند.

علت تصویب چنین قانونی آن بود که در سال ۲۰۲۰ دادگاه هامبورگ در رابطه پوشش یک دانش آموز مسلمان ۱۶ ساله حکم داد که مدرسه نمی‌تواند مانع از پوشیدن روبنده شود زیرا هیچ مبنای قانونی برای این کار وجود ندارد. این دادگاه اعلام کرد که بر اساس قوانین ،مسئولان مدارس اجازه ندارند چنین محدودیت هایی را به دانش آموزان تحمیل کنند. دادگاه هامبورگ حکم لغو ممنوعیت حجاب در مدارس این شهر را در راستای رعایت حق آزادی مذهب برای مسلمانان صادر کرد. بر اساس قانون جدید پوشیدن روسری و همچنین ماسک به دلایل بهداشتی همچنان مجاز خواهد بود و دانش آموزان همچنان نیازی به گواهی یا درخواست برای این کار ندارند. دومینیک لورنسن، رهبر گروه پارلمانی حزب سبز، گفت که اهمیت اساسی محافظت از عفونت یکی از آموزه های همه گیری کرونا است. به همین دلیل، این لایحه به گونه ای اصلاح شده است که ممنوعیت استفاده را شامل نشود.

تاکید چپ هابر پیامدهای جدی برای افراد آسیب دیده

«اینسا تیتجن»، سخنگوی سیاست مذهبی حزب چپ که تنها مخالف این طرح در پارلمان هامبورگ بودند، در مورد ممنوعیت روبنده به پیامدهای جدی احتمالی برای دانش آموزان آسیب دیده از این قانون جدید ، به ویژه زمانی که آنها دیگر قادر به آموزش اجباری نباشند، اشاره کرد. ما دوست داریم در مورد این موضوع در کمیته آموزش بحث بیشتری داشته باشیم. با این حال، درخواست این حزب برای ارجاع به کمیته توسط اکثریت رد شد.

شکست درخواست اضافی AfD

درخواست اضافی حزب AfD نیز در پارلمان اکثریت را به دست نیاورد. این حزب خواستار ممنوعیت حجاب علاوه بر روبنده شده بود. الکساندر ولف، سخنگوی آموزش و پرورش این حزب، گفت که به طور کلی، پیشنهاد احزاب حاکم در مسیر درست است. او مدعی شد که لباس های پوشاننده صورت نه تنها ارتباط را مختل می کند، بلکه با ادغام در یک جامعه آزاد و سکولار نیز مغایرت دارد. ریچارد سیلماکر، کارشناس حقوقی حزب CDU، خاطرنشان کرد که این حزب قبلاً در سال 2017 خواستار ممنوعیت روبنده کامل در همه حوزه های عمومی شده بود.در حال حاضر تنها حدود ۱۰ مورد در شهر هامبورگ شناسایی شده است که در آن دختران با روبنده در کلاس درس شرکت کرده‌اند. هانسن می‌گوید اگرچه این‌ها موارد کمی هستنند، اما نیاز به قانونی برای ممنوعیت روبنده را منتفی نمی‌کنند. استفاده از روسری و ماسک‌های محافظ در مقابل عفونت همچنان بدون مانع است. پوشش حجاب در مدارس آلمان همواره بحث برانگیز بوده است. از آنجا که ایالت‌ها هرکدام خود مسئول مقررات آموزشی هستند، با این مسئله نیز به شکل یکسان برخورد نمی‌شود. به عنوان مثال در ایالت‌های بایرن و نیدرزاکسن از سال ۲۰۱۷ پوشش صورت ممنوع شده است.

عدم وجود مقررات یکسان در ایالت های مختلف آلمان

حجاب در مدارس در آلمان موضوعی است که بارها مورد بحث قرار می گیرد. از آنجایی که ایالت ها مسئول آموزش هستند، این موضوع به طور متفاوتی تنظیم می شود.

ممنوعیت روبنده در برخی از ایالت ها

 بایرن و نیدرزاکسن: اولین ایالت هایی بودند که در سال 2017 با اصلاح قوانین مدارس خود، استفاده کامل از روبنده را ممنوع کردند. بادن-وورتمبرگ و شلسویگ-هولشتاین: در سال 2020 قوانین مشابهی را به اجرا گذاشتند.راینلاند-پفالتس: در سال 2020 قانون مدرسه خود را برای قانونی کردن ممنوعیت موجود روبنده کامل اصلاح کرد.

موضع سایر ایالت ها

نوردراین-وستفالن و برمن: در گذشته استدلال می کردند که نمی خواهند موارد استثنایی را بزرگ جلوه دهند. آنها گفته اند که استفاده کامل از روبنده در مدارس مطلوب نیست، اما نیازی به تشدید قوانین مدرسه در این زمینه نیست.مکلنبورگ-پومرانیای غربی، برلین، هسن و سارلند: تاکنون هیچ قانونی در مورد استفاده از روبنده در مدارس وضع نکرده اند.بحث در مورد حجاب در مدارس آلمان همچنان ادامه دارد. موافقان ممنوعیت کامل روبنده استدلال می کنند که این امر برای تضمین برابری و احترام متقابل در مدارس ضروری است. آنها همچنین نگرانی هایی را در مورد  ادغام دانش آموزان مسلمان در جامعه آلمان را مطرح می کنند. مخالفان ممنوعیت کامل استدلال می کنند که این امر نقض آزادی مذهبی دانش آموزان است. آنها همچنین هشدار می دهند که این ممنوعیت می تواند منجر به تفکیک و طرد دانش آموزان مسلمان شود.در حال حاضر، هیچ رویکرد یکسانی در مورد استفاده از روبنده در مدارس در سراسر آلمان وجود ندارد. هر ایالت قوانین و مقررات خود را دارد. بحث در مورد این موضوع احتمالاً در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

منبع :  Taz - ndr

کد خبر 19880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =