عثمان جا، Ousmane Dia هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، از طریق نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار با عنوان «مرثیه سیاه» در گالری هنر ملّی داکار، تقاضایی پرشور برای احیای کرامت انسانی ارائه کرد. این نمایشگاه متشکل از بوم‌هایی که در اکرلیک سیاه و سفید با شخصیت‌های غول‌پیکر زن نقاشی شده‌اند، مانند نقاشی‌های «رزا مقاوم»، «قدرت زنانه» یا حتی «عدم قانون اساسی»، از طریق یک صندلی سفید به زن قدرت می‌دهد. در کنار آن، چندین چیدمان از افراد در مجسمه های فولادی، زانو زده روی زمین، «زانوی نفرت»، بازتولید کننده ژست افسر پلیسی است که جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی را در 20 ماه می 2020 به قتل رساند که توسط این هنرمند خلق شده اند.

نمایشگاه مرثیه سیاه:  هنرمند «عثمان جا» ؛ تقاضای پر شور برای احیای کرامت انسانی

عثمان جا، Ousmane Dia هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، از طریق نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار با عنوان «مرثیه سیاه» در گالری هنر ملّی داکار، تقاضایی پرشور برای احیای کرامت انسانی ارائه کرد.

این نمایشگاه متشکل از بوم‌هایی که در اکرلیک سیاه و سفید با شخصیت‌های غول‌پیکر زن نقاشی شده‌اند، مانند نقاشی‌های «رزا مقاوم»، «قدرت زنانه» یا حتی «عدم قانون اساسی»، از طریق یک صندلی سفید به زن قدرت می‌دهد.

 در کنار آن، چندین چیدمان از افراد در مجسمه های فولادی، زانو زده روی زمین، «زانوی نفرت»، بازتولید کننده ژست افسر پلیسی است که جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی را در 20 ماه می 2020 به قتل رساند که توسط این هنرمند خلق شده اند.

این هنرمند گفت: این آثار که از سه سال پیش آغاز شد، با الهام از قتل در 25 می 2020 جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی در حین دستگیری پلیس در مینیاپولیس در ایالات متحده ساخته شده است.

او همچنین به «نژادپرستی ضد سیاهپوستان تجربه شده در غرب»: اشاره کرد که به گفته او «بیشتر تکرار می شود».

نمایشگاه مرثیه سیاه:  هنرمند «عثمان جا» ؛ تقاضای پر شور برای احیای کرامت انسانی

عثمان جا گفت که رویدادهای دیگری در طول زمان به این امر پیوسته اند، به ویژه وضعیت سیاسی در سنگال (قبل از انتخابات ریاست جمهوری)، جنگ بین اوکراین و روسیه، جنگ در خاورمیانه.

این هنرمند که چند سالی است در ژنو سوئیس زندگی می‌کند، گفت: «همه این آثار، درخواستی برای احیای کرامت انسانی و ادای احترام به تمام افرادی است که جان خود را به شکل غیرقابل قبولی از دست داده‌اند».

این نمایشگاه که در مجموع حدود چهل نقاشی و تعداد قابل توجهی مجسمه را گرد هم می‌آورد، ترانه‌ای است برای مردگانی که رفتند چون نظرشان را بیان کردند یا رنگ پوستشان سیاه است.

به گفته نقاش عثمان جا؛ انتخاب عمدی شخصیت های زن با این واقعیت توضیح داده می شود که این زن است که زندگی می بخشد.

''این در مورد صدای زنان از طریق صندلی حاضر در تمام بوم ها و نمایندگی قدرت سیاسی استاین هنرمند گفت و گوی بین انسان ها و قدرت سیاسی است که به نوعی به این زنان داده شده است.

علیو انجای، منتقد هنری، متصدی نمایشگاه، معتقد است که این پیشنهاد «غوطه‌ور» از قهرمانی از طریق مقاومت در برابر تبعیض و خشونت نژادی می‌گوید.

نمایشگاه مرثیه سیاه:  هنرمند «عثمان جا» ؛ تقاضای پر شور برای احیای کرامت انسانی

نخست وزیر سابق خانم «آمیناتا توره» برای ادای احترام به «استعداد بسیار عالی» هنرمند عثمان دیا  از گالری بازدید کرد و گفت که از موضوع زن، محور اصلی این اثر، قدردانی می کنداو گفت: "زنان، در سراسر جهان، به ویژه زنان سیاه پوست و سنگالی، هنوز ایستاده اند و برای دفاع از آزادی می جنگند."

هنرمند نقاش عثمان جا گفت که پیشنهادهایی برای نمایش این آثار در سوئیس، نیویورک و لندن داشته است.

https://aps.sn/exposition-black-requiem-lartiste-ousmane-dia-fait-un-vibrant-plaidoyer-pour-la-restauration-de-la-dignite-humaine/

کد خبر 19891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =