رئیس بخش بین الملل حزب کمونیست چین برای تقویت گفتگو بین دو کشور به ژاپن سفر کرد. وی روز چهارشنبه ۲۹ می با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.لیو جیان چائو پس از این دیدار در گفتگو با خبرنگاران گفت: "ما در حال گسترش یک رابطه سودمند استراتژیک و دوجانبه بین چین و ژاپن هستیم. ما به چالش ها و اختلافات بین کشورها اهمیت می دهیم.»

رئیس بخش بین الملل حزب کمونیست چین برای تقویت گفتگو بین دو کشور به ژاپن سفر کرد. وی روز چهارشنبه ۲۹ می  با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

لیو جیان چائو  پس از این دیدار  در گفتگو با  خبرنگاران  گفت: "ما در حال گسترش  یک رابطه سودمند استراتژیک و دوجانبه  بین چین و ژاپن هستیم. ما به چالش ها و اختلافات بین کشورها اهمیت می دهیم.»

کیشیدا نیز در مصاحبه با خبرنگاران نظرات  لیو را در خصوص رفع مسائل و مشکلات  از طریق گفتگو تکرار کرد.

لیو در حال حاضر رئیس بخش بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است. ناظران  احتمال می دهند او وزیر خارجه بعدی چین (جانشین وانگ یی وزیر خارج فعلی) شود .

لیو در ژاپن همچنین با کامیکاوا یوکو، وزیر امور خارجه  و رهبران احزاب حاکم و اپوزیسیون دیدار کرد.

ناکامورا جنتا خبرنگار مستقر در  پکن جوانب مختلف این سفر و تبعات آن را در چهار محور مورد بررسی قرار داده است.

او معتقد است  چین برای این دیدار هدفمند عمل کرده است . پکن   تلاش می کند روابط تیره مانده خود با ژاپن را ترمیم بخشد .

۱- تنش بین ژاپن و چین

کشتی های چینی مکررا حاکمیت  سرزمینی اطراف جزایر سنکاکو را نقض کرده اند. ژاپن این جزایر را کنترل می کند. دولت ژاپن معتقد است که این جزایر  ، جزئی از قلمرو ژاپن هستند. چین و تایوان مدعی  هستند ان جزایر به انها تعلق دارد.در آگوست 2023، پکن  به تخلیه آب تصفیه شده و رقیق شده نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی  به اقیانوس با اعلام ممنوعیت واردات محصولات دریایی ژاپن ٬ عکس العمل نشان  داد.

۲-چین مراقب روابط قوی تر بین متحدان است

دولت  شی جین پینگ در تلاش است  به سمت گفت وگو با ژاپن حرکت کند.  به این دلیل که نسبت به روابط ژاپن و آمریکا که به نظر می رسد هدفش بازدارندگی چین است، حساس و محتاط است. پکن همچنین می داند  که اگر کره جنوبی به اتحاد ژاپن و آمریکا بپیوندد، فعالیت های این کشور در دریای چین شرقی و دریای ژاپن ممکن است محدود شود.ناکامورا می گوید پکن نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت نظر دارد.او می افزاید: «اگر دونالد ترامپ پیروز شود، سیاست  او با عنوان «اول آمریکا»  می تواند روابط آمریکا  با ژاپن، کره جنوبی و دیگر متحدانش را بی ثبات کند.  پکن با پیش بینی اینده ٬ در تلاش است  در شرایط کنونی که هنوز امکانش  را دارد ٬  فاصله خود را با ژاپن کم کند.

۳-آیا لیو، وزیر خارجه بعدی است؟

صحبت هایی در مورد اینکه  لیو  وزیر خارجه بعدی چین  خواهد بود وجود دارد. نقش وزارت خارجه در دوران رهبری شی جین پینگ با تغییراتی روبرو بوده است. برخی از کارشناسان می گویند که سفر او به ژاپن این احتمال را تقویت می کند. اما ناکامورا می گوید در حال حاضر  دشواراست  با قطعیت چیزی گفته شود.

البته او موافق است که  لیو بعنوان  یک گزینه  قوی در نظر گرفته خواهد شد.

چین تلاش می کند وجهه تقابلی  خود  با آمریکا و اروپا را کم کند. از آنجایی که  شاهد کاهش سرمایه گذاری خارجی است، امیدوار است روابط خود را با همتایان  بهبود بخشد. بسیاری از کسانی که لیو را ملاقات کرده اند می گویند که او نسبت به سایر مقامات چینی غیررسمی و جذاب تر است.

ناکامورا می‌گوید: «اگر لیو منصوب شود، نشان‌دهنده خروج چین  از دیپلماسی  « گرگ جنگجنده » است . عبارتی که نماد مواضع قاطعانه چین در دوران شی جین‌پینگ است.

در ژانویه، لیو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، ملاقات کرد. به ندرت پیش می آید که یک مقام در سطح لیو با مقامات عالی رتبه خارجی ملاقات کند. لذا بسیاری او را  به عنوان وزیر سایه  می دانند.

۴-مدیریت روابط با غرب

اگرچه به نظر می‌رسد پکن می‌خواهد روابط با واشنگتن را بهبود بخشد ، اما اوایل ماه جاری از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز برای دیدار دعوت کرد که می‌تواند پیامی گیج‌کننده برای غرب باشد.ناکامورا می گوید باید توجه داشت که لیو در گفتگو با کیشیدا همچنان موضع سختی اتخاذ کرده است.هنگام بحث در مورد تخلیه آب تصفیه شده و رقیق شده، او از عبارت "آب آلوده هسته ای" یعنی همان  لحن معمول پکن استفاده کرد. بنابراین، حتی با رویکرد دوستانه تر لیو، حتی بعنوان وزیر امور خارجه ،  کاهش نگرانی های غرب، آسان نخواهد بود.

منبع:https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/backstories/3355/

ملاحظه

تقریبا همزمان با این سفر٬  اجلاس سه جانبه سران سه کشور چین ژاپن و کره جنوبی در سیول  برگزار شد . در گفتگوهای سه جانبه ٬ چند محور برای  همکاری های فرهنگی مورد توافق قرار گرفته  بود که در گزارشی جداگانه به عرض خواهد رسید

محمد رسول الماسیه

کد خبر 19921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =