درخواست سازمان ملل از ژاپن در زمینه حقوق بشر

یک کار گروه   شورای حقوق بشر سازمان ملل  از ژاپن خواسته است   یک نهاد ملی حقوق بشر را در کنار  طیف وسیعی از توصیه ها ایجاد کند.کار گروه  تجارت و حقوق بشر بر اساس اولین نظرسنجی خود در ماه های جولای  و آگوست سال گذشته در ژاپن گزارشی را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است  که این کار گروه عمیقاً نگران «فقدان یک نهاد ملی حقوق بشر در ژاپن» است و فقدان آن می‌تواند دسترسی به عدالت و راه‌حل مؤثر را به طور قابل‌توجهی محدود کند. لذا خواستار ایجاد چنین نهادی است.این گزارش همچنین به موضوعات  شکاف جنسیتی در دستمزدها   ، حضور اندک  زنان در پست‌های مدیریتی اجرایی ٬  دستمزد  و سلامت کارگرانی که در رفع آلودگی و  متوقف کردن  نیروگاه  هسته‌ای  فوکوشیما دایچی مشغول هستند، همچنین به ساعات طولانی کار در صنعت انیمیشن اشاره کرده است.

نظرات دولت ژاپن  در کنار این گزارش به اطلاع عموم رسیده است. توکیو می گوید معتقد است برخی از اظهارات در این گزارش "حاوی مواردی است که  واقعیت ندارند  یا ادعاهای یک طرفه هستند."یک حقوقدان بنام  اوگاوا ریوتارو، که دبیرکل سازمان غیردولتی بین‌المللی حقوق بشر است، گفته است :  او فکر می‌کند که کار گروه ٬  پیشنهادهای زیادی ارائه کرده و  از دولت می‌خواهد  سیستم‌ها را بهبود ببخشد تا شرکت‌ها بتوانند مسئولیت خود را برای احترام به حقوق بشر انجام دهند. وی همچنین گفته است: اگرچه این گزارش از نظر قانونی لازم الاجرا نیست، اما باید با جدیت به مفاد آن توجه کرد و بر اساس توصیه ها، شکاف ها را با استانداردهای بین المللی کاهش داد.

انتظار می رود این گزارش اواخر ماه ژوین به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود

منبع:https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240529_23/

کد خبر 19923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =