قربانی شدن 247 زن در اثر خشونت خانگی در سال 2023

طبق گزارش پلیس فدرال آلمان (BKA)، طی سال گذشته 247 زن در اثر خشونت خانگی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. این آمار که در برلین ارائه شد، نشان‌دهنده افزایش 4 درصدی نسبت به سال 2022 است.

256,276 نفر در آلمان در سال 2023 قربانی خشونت خانگی شدند که 70 درصد آن‌ها زن هستند. این آمار نشان‌دهنده افزایش 6.5 درصدی نسبت به سال 2022 است. 78,341 نفر در سال 2023 قربانی خشونت درون‌خانوادگی میان بستگان نزدیک شدند. این آمارها در گزارش جامعی که توسط وزیر کشور نانسی فزر، وزیر زنان لیزا پاوس و معاون رئیس پلیس جنایی فدرال، مارتینا لینک در برلین ارائه شد، نشان داده شده است. از جمله جرایم ثبت شده در این گزارش می‌توان به قتل، آسیب بدنی، تجاوز جنسی، آزار جنسی، قوادی و تعقیب و گریز اشاره کرد. زنان بار دیگر قربانیان اصلی خشونت خانگی در آلمان هستند. تعداد قربانیان این نوع خشونت بار دیگر در این کشور افزایش یافته است. ۲۴۷ زن در آلمان بر اثر خشونت خانگی کشته شدند. این آمار از گزارش اداره فدرال پلیس جنایی که در برلین ارائه شد، استخراج شده است. وزیر کشور آلمان، نانسی فزر، قول داده است که اقدامات حمایتی بهتری را برای این افراد در نظر بگیرد. فزر در این رابطه اعلام کرد: ما به عنوان یک جامعه باید به طور واضح نشان دهیم مداخله می کنیم و خشونت علیه زنان و خشونت در خانواده را به هیچ وجه نمی پذیریم. ما می خواهیم قربانیان را توانمند کنیم و آنها را به دادن گزارش جرایم تشویق کنیم. در این صورت می توان عاملان بیشتری را به لحاظ کیفری مسئول دانست. هیچ کس نباید از قربانی شدن از خشونت شرمنده باشد. تقصیر هرگز به عهده قربانی نیست، بلکه همیشه به عهده عامل است. ما اکنون در ایستگاه های پلیس فدرال بخشی برای زنان قربانی خشونت ایجاد خواهیم کرد. افسران زن آموزش دیده می توانند در آنجا گزارش ها را دریافت کرده و کمک کنند. ما باید چرخه خشونت را متوقف کنیم. نکته کلیدی این است که عاملان رفتار پرخاشگرانه متوقف شوند و واقعاً تغییر کنند. برای این کار، علاوه بر پیگرد قانونی قاطع، به آموزش های اجباری ضد خشونت برای عاملان نیاز داریم. ممنوعیت های تماس طبق قانون حمایت از قربانیان خشونت باید به طور سختگیرانه تری اجرا و تکمیل شوند و ما در حال بررسی یک گام دیگر نیز هستیم: اگر عاملان با پابند الکترونیکی تحت نظر باشند، پلیس می تواند در مواقع اضطراری سریعتر مداخله کند و از خشونت دوباره علیه زنان جلوگیری کند.

«لیزا پائوس» وزیر زنان آلمان در این رابطه گفت: افزایش مجدد آمار خشونت خانگی نشان دهنده وسعت وحشتناک یک واقعیت غم انگیز است. که خشونت یک پدیده روزمره است و این قابل قبول نیست. هدف دولت فدرال محافظت مؤثر از همه افراد، به ویژه زنان، در برابر خشونت است. چالش بزرگی است، به خصوص به این دلیل که خیلی چیزها در پشت درهای بسته و بدون اطلاع عموم اتفاق می افتد. ما فورا به یک شبکه حمایتی گسترده و آسان در سراسر کشور نیاز داریم که شامل پناهگاه های امن و مشاوره تخصصی باشد. برای این کار در حال تدوین قانونی برای تضمین دسترسی به حمایت و مشاوره در برابر خشونت جنسیتی و خانگی هستیم. قانون کمک به قربانیان خشونت، پایه و اساس یک سیستم حمایتی قابل اعتماد و متناسب با نیاز برای خشونت خانگی و جنسیتی را ایجاد خواهد کرد، زیرا همه قربانیان خشونت حق حمایت و مشاوره را دارند.

«مارتینا لینک»، معاون رئیس پلیس فدرال آلمان در این رابطه گفت:ما سال هاست که شاهد افزایش تعداد موارد خشونت خانگی بوده ایم اما بسیاری از این موارد گزارش نمی‌شوند، بنابراین آمار جنایی پلیس تنها بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد. برای درک بهتر تصویر کلی و دلایل آن، ما در حال حاضر در چارچوب مطالعه مشترک، بررسی‌های گسترده‌ای از قربانیان در زمینه خشونت شراکتی، خشونت جنسی، تعقیب و آزار و خشونت دیجیتال انجام می‌دهیم. روشن شدن این حوزه تاریک به ما کمک می‌کند تا جرایم در محیط خانوادگی و شراکتی را بهتر تشخیص دهیم و پیشنهادهای پیشگیرانه را به صورت هدفمندتر ارائه کنیم.

«پترا زوشتینگ»، مدیر خط تلفن «خشونت علیه زنان» تاکید کرد: این خط تلفن نیز در گزارش سالانه 2023 خود حاکی از افزایش تعداد موارد خشونت است. با حدود 59 هزار مورد، تعداد تماس ها حدود 12 درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده است. به طور خاص، تعداد زیاد درخواست ها، یعنی حدود نیمی از آنها که بین 18 تا 8 صبح و همچنین در آخر هفته ها و تعطیلات بوده است، نشان می دهد که نیاز به یک مرکز تماس اولیه در هر زمان چقدر زیاد است. خط تلفن افراد را برای مشاوره و پشتیبانی بلندمدت به مراکز مشاوره و پناهگاه های محلی ارجاع می دهد. اما برای این کار نیاز به یک سیستم پشتیبانی متناسب با نیازها داریم . باید شکاف‌های فعلی را پر کنیم تا زنان بتوانند زندگی بدون خشونت داشته باشند.

طبق گزارش جدیدی از آمار جرم و جنایت پلیس (PKS)، در سال 2023، 256.276 نفر در آلمان به طور رسمی قربانی خشونت خانگی شده‌اند که 6.5 درصد بیشتر از سال قبل است. این آمار در سال 2022 نیز در مقایسه با سال 2021 بیش از 8 درصد افزایش یافته بود. همانطور که در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم، اکثر قربانیان (حدود 70 درصد) زن هستند. به ویژه در مورد جرایم خشونت‌آمیز شدید علیه زنان مانند قتل، عاملان این جنایات اغلب همسران یا شرکای سابق آنها هستند. آمار جرم و جنایت پلیس نشان می‌دهد که از ۹۰۳ زن که در سال گذشته قربانی قتل و آدم‌کشی (تلاش یا انجام) بودند، ۵۰۹ نفر در حوزه خشونت خانگی قرار داشتند. طبق توضیح اداره فدرال پلیس جنایی، ۲۴۷ زن و دختر در پی خشونت خانگی جان خود را از دست دادند. این موارد شامل جراحات منجر به مرگ نیز می‌شود. سه چهارم مظنونان به جرم خشونت خانگی مرد هستند.

بیشتر قربانیان خشونت خانگی از خشونت شراکتی (۱۶۷٬۸۶۵ نفر، ۶۵.۵ درصد)، و یک‌سوم از خشونت داخلی متاثر شده‌اند (۸۸٬۴۱۱ نفر، ۳۴.۵ درصد). در زمینه خشونت شراکتی، تعداد قربانیان به ۱۶۷٬۸۶۵ نفر افزایش یافته که ۶.۴ درصد افزایش داشته است. به طور عمده خشونت در محیط خانگی بر زنان تأثیر می‌گذارد: ۷۹.۲ درصد از قربانیان خشونت شراکتی و ۷۰.۵ درصد از قربانیان خشونت خانگی به طور کلی زن هستند. از متهمان در خشونت شراکتی، ۷۷.۶ درصد مرد هستند، در حالی که در کل حوزه خشونت خانگی، ۷۵.۶ درصد مرد هستند.

خشونت خانگی: آزار و اذیت، تعقیب و اجبار

دو سوم از کل قربانیان خشونت خانگی (168 هزار مورد) این خشونت ها رابطه عاطفی (فعلی یا قبلی) را تجربه کرده‌اند، در حالی که یک سوم این خشونت در خانواده رخ داده است. این نوع خشونت می‌تواند بین پدربزرگ و مادربزرگ و نوه‌ها یا سایر اعضای نزدیک خانواده نیز رخ دهد. طبق آمار، در سال 2023، 78.341 نفر قربانی این نوع خشونت شده‌اند که 6.7 درصد بیشتر از سال قبل است .در بیشتر موارد، این خشونت شامل آسیب عمدی ساده بدنی (۵۹.۱ درصد)، تهدید، تعقیب یا اجبار (۲۴.۶ درصد) و همچنین آسیب بدنی خطرناک (۱۱.۴ درصد) بوده است.

گفتنی است، گزارش وضعیت خشونت خانگی آلمان یک گزارش تکمیل و به‌روزرسانی شده از تحلیل‌های آماری جنایی پیشین در زمینه خشونت شراکتی است که از سال ۲۰۱۵ به طور سالانه توسط پلیس جنایی فدرال منتشر شده است. علاوه بر خشونت شراکتی، در گزارش وضعیت خشونت خانگی نیز جرایم خشونت داخلی بین والدین، فرزندان، خواهر و برادر و سایر بستگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع:  bmi.bund - deutschlandfunk tagesschau

کد خبر 20106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =