افتتاح نخستین موزه‌ی دمبرا در قزاقستان

بر اساس گزارش خبرگزاری kz24 نخستین موزه دمبرا ( Dombraساز سنتی قزاقستان) در اورالسک افتتاح شد. این موزه شامل سازهای منحصر به فرد در تمام دوران می‌باشد که توسط نوازندگان بزرگ، هنرپیشه ها و شعرا نواخته شده است.

ساکنان شهر و میهمانان سایر مناطق به منظور شرکت در این افتتاحیه گرد هم آمدند. در موزه دمبرا، به معنای واقعی کلمه همه چیز از تاریخ نفس می‌کشد. میراث هنرپیشه‌های بزرگ - کویشی - در دیوارهای بنای معماری متمرکز شده است.

 آروژان نورژانقیزی، دانشجوی کنسرواتوار ملی قزاقستان گفت: خوشحالم که اکنون ساز ملی ما بسیار ارزشمند است، می‌توانم بگویم بسیار قابل ستایش است. البته آرزوی من این است که مانند استادم کورمانقیزی بدرخشم .

ژتکنشک ایسپوسینوف، ساکن آتیراو بیان کرد: ما فقط به عنوان مسافر از آتیراو آمدیم. به موزه پوشکین رفتیم، سپس به موزه املیان پوگاچف رفتیم، آنجا به ما گفتند که امروز افتتاحیه خواهد بود. و من به همراه خانواده‌‎ام به دیدن آن آمدیم تا بچه ها با چشم خود ببینند و یادشان بماند.

 این مجموعه دارای حدود 100 قلم آلات موسیقی نادر و کمیاب است. نورلیخان خیروشف، رئیس موزه گفت: قدمت این آلات موسیقی به قرن 19 باز می‌گردد. این اقلام منحصر به فرد هستند  و توسط بستگان کویشی‌های معروف منطقه ما به صندوق موزه اهدا شده‌اند.

تیم موزه کار بزرگی را در جمع آوری نمایشگاه ها، اطلاعات و داده‌های مستند از سراسر کشور و جهان انجام داد.

گفتنی است دمبرا یک ساز موسیقی زهی است که ریشه ای کهن دارد و نقش مهمی در فرهنگ قزاق دارد. اولین ذکرهای این ساز در اسناد تاریخی مربوط به قرن 14 یافت می شود. برای قرن ها، دمبرا نه تنها به عنوان یک ابزار موسیقی، بلکه به عنوان راهی برای انتقال هنر عامیانه شفاهی، از جمله داستان ها، حماسه ها و افسانه ها عمل می‌کرد. هفتم ژوئیه، روز ملی این ساز سنتی در قزاقستان است که توسط مردم گرامی داشته‎‌شد.

منبع:

https://24.kz/ru/news/culture/item/660114-muzej-dombry-otkryli-v-uralske

کد خبر 20212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =