منوریل معلق ووپرتال؛ یکی از هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری جهان شد

منوریل معلق «شوبه‌بان» (Schwebebahn) در شهر ووپرتال در شرق دوسلدورف آلمان یکی از جاذبه ای توریستی این شهر و از هیجان انگیزترین قطارهای سفری جهان محسوب می شود.

منوریل معلق «شوبه‌بان» (Schwebebahn)  در شهر ووپرتال یک قطار منحصر به فرد با واگن‌هایی معلق در ارتفاع ۱۲ متری زمین است که یک مسیر مرکزی نیم‌ساعته به طول ۱۳ کیلومتر را روی رود «ووپر» می‌پیماید. در واگن آخری این قطار یک پنجره پانوراما تعبیه شده است تا مسافران بتوانند نمایی سرتاسری از شهر با رود آن در پایین پای خود داشته باشند. برخلاف بسیاری از سیستم های حمل و نقل شهری که مانند متروی لندن یا پاریس کمی در زیر زمین پنهان هستند، این سامانه ریلی جلوه‌ای آشکار دارد و از فواصل دور نیز قابل مشاهده است. در واقع در اینجا ساختار و معماری این قطار معلق به عنوان بخشی از هویت شهر پذیرفته شده است. این قطارهای معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری «رابینسون پالمر» انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک «البرفلد» آزمایش شد. با این حال ۸۰ سال طول کشید تا کارهای ساخت و ساز سیستم برقی منحصر به فرد آن، که امروزه شاهدش هستیم، به بهره‌برداری صنعتی برسد. در ابتدا این مونوریل وارونه در شهرهای بزرگی مانند برلین و مونیخ راه‌اندازی شد و سپس به شهرهای دیگر گسترش یافت. علت استقبال از احداث این قطارها در شهرک‌هایی نظیر بارمن، البرفلد و وووینکل در وهله نخست این بود که این مناطق روی یک سطح سنگی قرار داشتند و به همین خاطر حفر یک سیستم تونلی زیرزمینی در آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر بود. این شهرک‌ها همچنین در بستر دره‌ها گسترش یافته بودند و محوطه‌های متراکم مسکونی آن‌ها غالبا در امتداد رودخانه‌ها واقع شده بودند. به همین دلیل نصب سیستمی که مسیر آب را دنبال کند منطقی بود.

بلیط معروف«Deutschland-Ticket»،که با پرداخت تنها ۴۹ یورو و تهیه آن می‌توان به تمام وسائل حمل و نقل محلی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و قطارهای منطقه‌ای در سراسر آلمان دسترسی داشت، این منوریل را نیز پوشش می‌دهد. نام شهر ووپرتال، که در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان واقع است، به تازگی در میان فهرست «زیباترین جواهرات پنهان اروپا» برای سال ۲۰۲۴ آمده است.

منبع:  Euronews

کد خبر 20347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =