ایجاد رشته دیپلماسی آب برای نخستین بار در یکی از دانشگاه‌های برتر قزاقستان

رشته تخصصی " دیپلماسی آب " در یکی از دانشگاه‌های مطرح قزاقستان به نام دانشگاه ملی فارابی راه اندازی شد. این رشته‌ی آموزشی برای اولین بار نه تنها در جمهوری قزاقستان بلکه در آسیای مرکزی افتتاح شده‌است.

این برنامه به آموزش پرسنل در زمینه دیپلماسی آب می‌پردازد. در بیانیه مطبوعاتی اینچنین آمده‌است: هدف از ایجاد این رشته حفظ روابط مسالمت آمیز همکاری بین کشورها در زمینه مدیریت و استفاده از منابع آب در صورت بروز اختلافات، نزاع ها یا علل بالقوه تنش بین دولت‌ها خواهد بود.

این برنامه به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد که مشکلات منابع آب و مسائل زیست محیطی را بهتر درک کنند، بر روش‌ها و تکنیک‌های مذاکرات در زمینه استفاده از آب تسلط پیدا کنند و تجربه توسعه همکاری های بین‌المللی و مشارکت در پروژه های خاص را بهبود ببخشند. دانشجویان می‌توانند به سخنرانی‌های کارشناسان برجسته جهان و متخصصان واجد شرایط گوش فرا دهند و  یک ترم آموزشی و کارآموزی را در دانشگاه اورگان، ایالات متحده آمریکا سپری کنند.

در قرن بیست و یکم، آب یک منبع استراتژیک است. در آسیای مرکزی که منابع آب اغلب موضوع مناقشه است، توسعه دیپلماسی آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این برنامه به متخصصان کمک می‌کند تا به بازیگران کلیدی در جلوگیری از تنش ها و چالشهای آبی و ترویج توسعه پایدار در منطقه تبدیل شوند.

رشته‌ی دیپلماسی آب برای افراد زیر مناسب می‌باشد:

- دیپلمات ها و کارمندان دولتی آینده؛

-متخصصین در زمینه اکولوژی و مدیریت محیط زیست؛

- وکلا و کارشناسان در زمینه روابط بین الملل؛

- همه افرادی که می‌خواهند به ثبات و پایداری جهانی کمک کنند.

گفتنی است مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته تحصیلی 2 سال است و آموزش آن از سپتامبر 2024 آغاز خواهدشد.

منبع:

https://sdg-portal.kaznu.kz/ru/3/news/one/89378

کد خبر 20384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =