بهره های سریلانکا مهاجرانی از گجرات هند هستند و به زبان مادری به دو زبان اردو و هندی صحبت می کنند. با این حال، اکثریت جامعه بهره در سریلانکا به زبان انگلیسی و سینهالی صحبت می کنند. تعداد قابل توجهی نیز به تامیل صحبت می کنند. از آنجایی که سینهالی و تامیل هر دو زبان های مهمی برای فعالیت های تجاری آنها در سریلانکا هستند، آنها لزوما این دو زبان را همراه با انگلیسی یاد می گیرند.

بهره های سریلانکا مهاجرانی از گجرات هند هستند و به زبان مادری به دو زبان اردو و هندی صحبت می کنند. با این حال، اکثریت جامعه بهره در سریلانکا به زبان انگلیسی و سینهالی صحبت می کنند. تعداد قابل توجهی نیز به تامیل صحبت می کنند. از آنجایی که سینهالی و تامیل هر دو زبان های مهمی برای فعالیت های تجاری آنها در سریلانکا هستند، آنها لزوما این دو زبان را همراه با انگلیسی یاد می گیرند.

سبک لباس پوشیدن جامعه بهره نیز متفاوت است. برای اولویت دادن به نظافت، جامه سفید، سروانی و غیره می پوشند. زنان لباس های سنتی هندی مانند سالوار، سالوار را به سبک هند شمالی می پوشند. جامعه بهره در نظم و انضباط عالی است مسجد جامعه ببهره در کلمبو در بامبالاپیتی واقع شده است. حتی اجتماع عاشورایی جامعه بهره نیز در این محوطه مسجد برگزار می شود. جامعه بهره در سریلانکا در تجارت بسیار تأثیرگذار است.

جامعه بهره کمک زیادی به توسعه اقتصادی کشور کرده است. بزرگترین صادرکننده چای سریلانکا، برادران اکبر، تولید کننده پوشاک برادران جابارجی، گروه هماس، گروه منکو، دیپاک عمده فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات، و شیرینی پزی رویال سویت‌مارت، خانه های شیرینی بمبئی نیز از شرکت های جامعه بهره سریلانکا هستند[۱].

با نگاهی به تاریخ کشور، جامعه مسلمانان در ساختن اقتصاد کشور در آن زمان و اکنون سهم زیادی داشته است. این یک واقعیت ثابت شده است که جامعه مسلمانان یک جامعه میهن پرست است. بر این اساس، این همایش جهانی عاشورایی جامعه بهره ، درآمدزایی عمده صنعت گردشگری کشور نیز به شمار می رود.

علی ای حال، شکی نیست که ماه محرم در سال ۲۰۲۴ نقطه عطفی تاریخی برای مسلمانان سریلانکا به ویژه شیعیان سریلانکا خواهد بود[۲]. زیرا شیعیان داوودیی بهره تصمیم گرفته بودند گردهمایی بین المللی خود را در سریلانکا برگزار کنند. این یک فرصت کمیاب برای شیعیان سریلانکا است. زیرا این گردهمایی ، بعد از طوفان الاقصی ، حمایت طاقت فرسای ایران از آن، بازدید رئیس جمهور شهید،  و برگزاری مراسم بزرگداشت به یاد آن شهید و همراهان در سریلانکا برگزار می شود. لذا علاوه بر موهبت بودن آن سه،  این گردهمایی نیر برای شیعیان موهبت الهی است. با این حال، این سوال باقی می ماند که شیعیان اثنا عشریه تا چه حد از فرضت ها به خوبی استفاده کرده اند؟

همچنین شایان ذکر است که این دومین گرهمایی بین المللی داوودی بهره  در سریلانکا است.

این یک صفحه سیاه در تاریخ است که مسلمانان سریلانکا پس از حمله روز عید پاک در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ به دلیل ایدئولوژی تروریستی زهران با مشکلات زیادی مواجه شده اند. زیرا اتهام اصلی این است که انفجار توسط یک مسلمان انجام شد و این تقصیر به گردن مسلمانان افتاد که در میان مسلمانان تندروهای آموزش دیده وجود دارند. به همین دلیل ، مسلمانان محدود شدند و بسیاری حقوق خود محروم شدند.

گردهمایی بزرگ عاشورایی مسلمانان بهره در سریلانکا

 در این وضعیت است که  ۴۰ هزار بهره اولین گردهمایی بین المللی خود را در سریلانکا برگزار کردند[۳]. این گردهمای به ریاست رهبر معنوی جامعه بهره، الداعی المطلق سیدنا مفضل سیف الدین برگزار شد.

همچنین قابل ذکر است که در چنین دوره ای  سخت ، که جامعه بهره دور هم در سریلانکا جمع می شوند دولت سریلانکا از طریق وزارت ها و بخش ها ی مختلف با این جامعه همکاری کرده اند[۴].

وزیر گردشگری آن وقت جان آماراتونگا گفت که بیشتر هتل‌های بخش رسمی و غیررسمی در کلمبو به طور کامل برای این گردهمایی از طریق آزانش های مربوطه مانند شورای شهر کلمبو، اداره توسعه شهری و سازمان گردشگری رزرو شده‌اند[۵].

همچنین در همه روزنامه ها منتشر شد که اتاق هایی از سوی وزارت گردشگری برای اقامت در هتل های چند ستاره در کلمبو، کومبو، کندی، نووارا الیا و گال اختصاص داده شده است.

به همین دلیل، سریلانکای شکست خورده پس از گردهمایی جامعه بورا کم کم از نظر اقتصادی ، گردشگری و امنیت ایستادگی کرد.

گردهمایی بزرگ عاشورایی مسلمانان بهره در سریلانکامناسب است که سخنی که ساراث ویراسکارا، افسر امنیتی که در آن زمان در مورد این تجمع مطرح شد، یادآوری شود:  ما مخالف برگزاری گردهمایی بین المللی جامعه مسلمانان بهره در کلمبو نیستیم. ما هم ضد مسلمان نیستیم. تعداد زیادی از مسلمانان بهره که برای این کنفرانس از سریلانکا بازدید می کنند، یک پیشرفت خوشایند برای اقتصاد ملی است[۶].

گردهمایی بزرگ عاشورایی مسلمانان بهره در سریلانکا

همچنین رهبر معنوی  جامعه بهره در سریلانکا با رئیس جمهور دیدار کردند[۷] و گزارش سالانه و گزارش اجرایی مربوط به اهداف و فعالیت های خود و کتابی حاوی برنامه های مختلف خود را به رئیس جمهور تحویل دادند[۸] و وجود و فعالیت های خود را در سریلانکا تقویت کردند[۹].

به همین ترتیب، در سال ۲۰۲۴ در کراچی- پاکستان به موازات گردهمایی معنوی جامعه بهره برگزار شد، گردهمایی معنوی بهره از ۷ تا ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴ با محوریت سالن نمایشگاه و کنفرانس سریلانکا  و مسجد بامبالاپیتی برگزار شد. حدود پانزده هزار عضو جامعه بهره از بسیاری از کشورها از جمله هند برای این گردهمایی به سریلانکا آمده بودند.

تمامی امکانات زیربنایی از جمله راه های ویژه فرودگاهی توسط همه دولت به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و برای آنها ترتیب داده شده است.

گردهمایی بزرگ عاشورایی مسلمانان بهره در سریلانکا

از طریق رسانه ها مشاهده شد که برای انجام این هماهنگی ها جلسات متعددی با چند مقام مهم دولتی به ویژه وزیر امور خارجه، وزیر حمل و نقل و ورئیس ستاد دفاع، مقامات گمرک ، اداره مهاجرات، شورای شهرداری کلمبو، اداره توسعه گرشکری، دفتر ترویج گردشگری، مقامات امنیت و دپارتمان امور فرهنگی و دینی مسلمانان برگزار شد[۱۰]. همچنین قابل توجه بود که این خبر در رسانه های تامیلی[۱۱]، سینهالی[۱۲] و انگلیسی[۱۳] در اولویت قرار گرفته بود.

گردهمایی بزرگ عاشورایی مسلمانان بهره در سریلانکاگردهمایی سالانه بورا یک گردهمایی مهم است که مانند یک گردهمایی بزرگ خانوادگی است که اعضای جامعه داوودی بهره را از سراسر جهان گرد هم می آورد. این به عنوان یک پلت فرم برای تجدید معنوی، جشن های فرهنگی، و پیوند اجتماعی عمل می کند. در طول گردهمایی، شرکت کنندگان در سخنرانی های مذهبی، برنامه های فرهنگی، کارگاه های آموزشی و بحث در مورد موضوعات مختلف مرتبط با جامعه بهره شرکت می کنند. همچنین زمانی برای فعالیت های خیریه، ابتکارات رفاه اجتماعی و تقویت وحدت و انسجام جامعه بورا است.

به دلایل زیر سریلانکا میزبان گردهمایی سالانه بورا در سال جاری توسط این جامعه بورا انتخاب شد[۱۴].

  1. ایجاد وضعیت مسالمت آمیز در میان ادیان در سریلانکا : سریلانکا به دلیل تساهل مذهبی و هماهنگی بین ادیان مختلف شناخته شده است. از آنجا که سریلانکا دارای طیف گسترده ای از فرهنگ ها و ادیان است، محیطی آرام برای میزبانی کنفرانس سالانه بهره فراهم کرد.
  2. ثبات اقتصادی سریلانکا : ثبات اقتصادی کشور و زیرساخت ها، رویدادی روان و موفق را با حمل و نقل و امکانات قابل اعتماد برای افرادی که به طور خاص برای شرکت در گردهمایی سالانه بهره ها از سریلانکا بازدید می کنند، تضمین می کند.
  3. گزینه های اسکان در کلمبو :  کلمبو طیف گسترده‌ای از هتل‌ها و اقامتگاه‌های کلاس جهانی را ارائه می‌دهد که برای میزبانی گردهمایی‌های مقیاس بزرگ مناسب است و آسایش و راحتی را برای شرکت‌کنندگان تضمین می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که دولت سریلانکا مقدمات بسیار خوبی برای برگزاری چنین گردهمایی فراهم کرده است. جامعه بهره با شعار "عاشورا مبارکه" مراسمات را برگزار کرده تا شیعیان به یاد راهپیمایی بین نجف و کربلا پرداخته و کاروان اربعین را تشکیل دهند. زیرا دولت سریلانکا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ویژه را برای این گردهمایی جامعه بهره ترتیب داده بود. بنابراین، جامعه بهره نیز از این فرصت به خوبی استفاده کرد و انواع موکب ها را از فورت سیتی کلمبو تا بامبالاپیتی، سازماندهی کرده بود.

ملاحظات:

علیرغم این دعوت عمومی از بهره های سراسر جهان ،برنامه های این جامعه بسیار بسته و صرفا با حضور اعضای شناخته شده برگزار می شود و اجازه ورود به مراسم سخنرانی و عزاداری از سوی عموم مسلمانان و حتی شیعیان غیر بهره بسیار مشکل و با محدودیت می باشد.


[۱۲] https://www.ada.lk/breaking_news/%E۰%B۶%B۶%E۰%B۷%۹D%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸F-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۹A%E۰%B۶%BD%E۰%B۶%B۱%E۰%B۶%BA-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%AE%E۰%B۶%۹A-%E۰%B۶%۹A%E۰%B۶%BB-%E۰%B۶%۹C%E۰%B۷%۹۰%E۰%B۶%B۱%E۰%B۷%۹۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۶%A۷-%E۰%B۶%BB%E۰%B۶%A۲%E۰%B۶%BA%E۰%B۷%۹A-%E۰%B۶%۸B%E۰%B۶%B۴%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۹۲%E۰%B۶%B۸-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۷%۸۴%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BA/۱۱-۴۱۰۴۲۶      

https://www.lankadeepa.lk/news/%E۰%B۶%B۶%E۰%B۷%۹D%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸F-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۹۴%E۰%B۷%۸۵%E۰%B۷%۹۴%E۰%B۷%۸۰%E۰%B۶%A۷-%E۰%B۶%۸B%E۰%B۶%B۴%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۹۲%E۰%B۶%B۸-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۷%۸۴%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BA/۱۰۱-۶۵۴۰۹۹

https://srihanda.lk/۲۰۲۴/۰۶/۲۵/%E۰%B۷%۸۰%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸A%E۰%B۷%۸۲%E۰%B۷%۹۲%E۰%B۶%۹A-%E۰%B۶%B۶%E۰%B۷%۹D%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸F-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۹A%E۰%B۶%BD%E۰%B۶%B۱%E۰%B۶%BA%E۰%B۶%A۷-%E۰%B۶%BB/

https://www.itnnews.lk/۲۰۲۴/۰۶/۲۵/۵۹۶۲۴۴/

https://www.ada.lk/breaking_news/%E۰%B۶%B۶%E۰%B۷%۹D%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸F-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۹A%E۰%B۶%BD%E۰%B۶%B۱%E۰%B۶%BA-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%AE%E۰%B۶%۹A-%E۰%B۶%۹A%E۰%B۶%BB-%E۰%B۶%۹C%E۰%B۷%۹۰%E۰%B۶%B۱%E۰%B۷%۹۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۶%A۷-%E۰%B۶%BB%E۰%B۶%A۲%E۰%B۶%BA%E۰%B۷%۹A-%E۰%B۶%۸B%E۰%B۶%B۴%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۹۲%E۰%B۶%B۸-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۷%۸۴%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BA/۱۱-۴۱۰۴۲۶

https://theleader.lk/news/۲۴۵۳۱-۲۰۲۴-۰۶-۲۶-۰۵-۰۰-۱۶         

https://srihanda.lk/۲۰۲۴/۰۶/۲۵/%E۰%B۷%۸۰%E۰%B۷%۸F%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸A%E۰%B۷%۸۲%E۰%B۷%۹۲%E۰%B۶%۹A-%E۰%B۶%B۶%E۰%B۷%۹D%E۰%B۶%BB%E۰%B۷%۸F-%E۰%B۷%۸۳%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۸A%E۰%B۶%B۸%E۰%B۷%۹A%E۰%B۶%BD%E۰%B۶%B۱%E۰%B۶%BA%E۰%B۶%A۷-%E۰%B۶%BB/

کد خبر 20417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =