نتایج نظر سنجی درباره بهترین دانشگاههای قزاقستان

شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) اعلام کرد که دانشجویان 43 دانشگاه بزرگ قزاقستان را مورد بررسی قرار داده است، اما قصد دارد همه دانشجویان کل کشور را در تحقیقات خود بگنجاند. آنها به رضایت کلی دانشجویان از دانشگاه، ثبات برنامه و رشته‌ها، کمک به اشتغال، مدیریت، شرایط زندگی در خوابگاه، وجود بخش‌های مختلف و موارد مشابه علاقه‌مند هستند. تحلیلگران به طور جداگانه اقدامات دانشگاه‌ها در مبارزه با فساد را مورد توجه قرار دادند.

دانشجویان قزاقستانی بهترین دانشگاه‌ها و بدترین خوابگاه‌های کشور را انتخاب کردند

شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) یک مطالعه جامعه‌شناختی را در میان دانشجویان کارشناسی قزاقستان انجام داد و دریافت که آیا دانشجویان از کیفیت آموزش دانشگاه خود راضی یا ناراضی هستند. خبرنگار کازینفورم Kazinform گزارش می‌دهد که دانشجوبان را به عنوان متخصصان آینده موسسات بر اساس 17 معیار ارزیابی کردند.

شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) اعلام کرد که دانشجویان 43 دانشگاه بزرگ قزاقستان را مورد بررسی قرار داده است، اما قصد دارد همه دانشجویان کل کشور را در تحقیقات خود بگنجاند. آنها به رضایت کلی دانشجویان از دانشگاه، ثبات برنامه و رشته‌ها، کمک به اشتغال، مدیریت، شرایط زندگی در خوابگاه، وجود بخش‌های مختلف و موارد مشابه علاقه‌مند هستند. تحلیلگران به طور جداگانه اقدامات دانشگاه‌ها در مبارزه با فساد را مورد توجه قرار دادند.

نتایج نظر سنجی درباره بهترین دانشگاههای قزاقستان

در رتبه‌بندی کلی، دانشگاه نظربایف Nazarbayev، دانشگاه کیمپ KIMEP و دانشگاه تحقیقات کشاورزی ملی قزاقستان (KazNAIU) به ترتیب بیشترین امتیاز را کسب کردند.

شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) گفت: "دانشگاه‌های زیر نیز در بین ده دانشگاه برتر از نظر دانشجویان قرار گرفتند: دانشگاه سیستم‌های نوآورانه و مخابراتی قزاقستان، دانشگاه قزل اوردا Kzylorda به نام کورکیت آتا Korkyt Ata، دانشگاه مکسوت ناریک‌بایف MAQSUT NARIKBAYEV، دانشگاه آموزشی دولتی قزاقستان جنوبی، دانشگاه قزاقستان روابط بین‌الملل و زبان‌های جهانی به نام آبلای خان Abylai Khan، دانشگاه کوکشتاو Kokshetau به نام Sh. Ualikhanov و دانشگاه میراث Miras."

دانشجویان دانشگاه کیمپ KIMEP از وجود کارآموزی، ثبات برنامه و کمک به اشتغال راضی‌ترین بودند. اما در انتهای فهرست، دانشگاه بین‌المللی قزاقستان و ترکیه به نام یسوی H.A. Yasawi و دانشگاه منطقه‌ای طراز Taraz به نام M.H. Dulati قرار گرفتند.

دانشجویان این دانشگاه‌ها از عدم امکان انتخاب مستقل رشته‌ها و تنظیم برنامه خود شکایت داشتند.

دانشجویان دانشگاه مکسوت ناریک‌بایف MAQSUT NARIKBAYEV در دسترس‌ترین و مرتبط‌ترین مواد آموزشی را در اختیار داشتند. ضعیف‌ترین پایگاه مواد و تجهیزات کتابخانه در دانشگاه کشاورزی قزاقستان به نام S. Seifullin (KazATU) شناسایی شد.

همچنین در زمینه دسترسی، راحتی و در دسترس بودن منطقه کامپیوتر بدترین رتبه را کسب کرد. شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) تاکید کرد که این دانشگاه نتایج منفی را در این شاخص‌ها نشان داده است که نشان دهنده رقابت‌پذیری پایین به طور کلی است.

دانشجویان دانشگاه تحقیقات کشاورزی ملی قزاقستان (KazNAIU) از مدیریت و رهبری بیشترین رضایت را داشتند. آنها کارکنان موسسه را به خاطر کارایی و حرفه‌ای بودنشان تحسین کردند. در عین حال، کارکنان اداری و فنی دانشگاه Nazarbayev پاسخگوترین کارکنان نامیده شدند.

تحلیلگران گفتند: "دانشجویان دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مدیریت آلماتی و دانشگاه Toraygyrov (دانشگاه Pavlodar به نام S. Toraygyrov) به کیفیت پایین خدمات خدماتی اشاره کردند."

شرکت عالم عقل(AQYL ALEM) همچنین تاکید کرد که تقریباً همه دانشجویان مورد بررسی از شرایط زندگی در خوابگاه‌ها شکایت داشتند. دانشگاه‌ها در این شاخص کمترین امتیاز را کسب کردند. از 100 امتیاز ممکن، بالاترین مقدار 71 برای دانشگاه نظربایف Nazarbayev بود.

محققان معتقدند: "این نشان می‌دهد که شرایط زندگی در دانشگاه‌های قزاقستان دانشجویان (حداقل آنهایی که بررسی کردیم) را راضی نمی‌کند و دانشگاه‌ها باید به طور جامع و سریع برای افزایش زیرساخت‌ها کار کنند."

در عین حال، به گفته خود دانشجویان، بدترین خوابگاه در دانشگاه کشاورزی قزاقستان به نام S. Seifullin (KazATU) بوده است. این دانشگاه تنها 26 امتیاز از 100 امتیاز ممکن را کسب کرد. همچنین دانشجویان از رعایت استانداردهای بهداشتی و کیفیت غذا در غذاخوری‌های دانشگاه مدیریت آلماتی و دانشگاه Toraygyrov شکایت داشتند.

کارشناسان اعلام کردند: "دانشجویان دانشگاه قزل اوردا Kzylorda به نام Korkyt Ata، دانشگاه کیمپ KIMEP و دانشگاه قزاقستان روابط بین‌الملل و زبان‌های جهانی به نام Abylai Khan، اثربخشی تلاش‌های دانشگاه‌های خود را در نظارت و جلوگیری از فساد بالاتر از همه ارزیابی کردند. در حالی که دانشگاه Satbayev (دانشگاه فنی تحقیقات ملی قزاقستان به نام ساتبایف K.I. Satpayev) در انتهای این فهرست قرار گرفت."

نکته: نتایج این نظرسنجی بدون درنظر گرفتن اعتبار و روایی آن، در این مقطع زمانی یعنی دوره انتخاب دانشگاه ها از سوی داوطلبان قزاق بر روند و جریان انتخاب دانشگاه تاثیر زیادی برجای می گذارد. دولت قزاقستان با اجرای برنامه های مختلف در حوزه آموزش عالی در تلاش است سطح آموزش را ارتقا دهد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.inform.kz/ru/kazahstanskie-studenti-progolosovali-zaluchshie-vuzi-ihudshie-obshezhitiya-vstrane-b98828

کد خبر 20566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =