برگزاری ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به ریاست قزاقستان

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، روابط فرهنگی و انسانی نیز از نظر محتوا غنی تر می شود. رئیس دولت به برگزاری منظم روزهای فرهنگی، نمایشگاه های صنایع دستی، جشنواره های غذاهای ملی، انجمن های جوانان و سایر رویدادها اشاره کرد.

رئیس جمهور قزاقستان گفت که نتایج نشست های مشورتی برگزار شده تاکنون، همکاری منطقه ای را به سطح بی سابقه ای رسانده است، ویژگی نظام مند، همه جانبه و مهم تر از همه، قابل اعتماد به آن بخشیده است.

قاسم جومارت توقایف افزود: "به لطف تلاش های مشترک، مسائل انباشته شده در طول سال ها در حال حل شدن هستند. اقدامات جامعی برای تامین ثبات و امنیت منطقه در حال انجام است. مسائل مرزی، تامین آب و مهاجرت به صورت سیستماتیک تنظیم شده و بسیاری از موانع در تجارت متقابل برطرف شده است. گذرگاه های مرزی در حال نوسازی هستند. فرصت های حمل و نقل در حال گسترش است و مسیرهای جدیدی در حال باز شدن است. همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به سرعت در حال توسعه است."

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، روابط فرهنگی و انسانی نیز از نظر محتوا غنی تر می شود. رئیس دولت به برگزاری منظم روزهای فرهنگی، نمایشگاه های صنایع دستی، جشنواره های غذاهای ملی، انجمن های جوانان و سایر رویدادها اشاره کرد.

وی تاکید کرد: "می توانم با اطمینان بگویم که در سال های گذشته، نشست های مشورتی به بستری موثر برای نشان دادن عاملیت و اتحاد بین المللی منطقه و همچنین آمادگی آن برای مقابله با چالش های کنونی تبدیل شده است. آسیای مرکزی همواره منطقه تلاقی تمدن های منحصر به فرد بوده است. نقش آن در پیشرفت جهانی بسیار زیاد است. امروز، با تکیه بر تاریخ مشترک و اشتراکات جهان بینی مردم خود، در حال شکل دادن به چهره جدید آسیای مرکزی هستیم. این منطقه را به عنوان منطقه ای رو به آینده و پر از فرصت معرفی خواهیم کرد. اطمینان دارم که این اجلاس به نقطه عطفی مهم در این مسیر تبدیل خواهد شد."

برگزاری ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به قزاقستان

قاسم جومارت توقایف بیان کرد که سران کشورها در تلاش هستند تا تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری منطقه ای، از جمله در قالب نشست های مشورتی، انجام دهند. در دوره ریاست قزاقستان، بسیاری از رویدادهای مشترک با هدف تقویت امنیت و مشارکت اقتصادی، توانمندسازی زنان در جامعه و گسترش همکاری کارشناسی برگزار شدند.

در نشست مشورتی، روسای جمهور: صدر جباروف قرقیزستان، امامعلی رحمان تاجیکستان، سردار بردی محمداف ترکمنستان و  شوکت میرضیایف ازبکستان سخنرانی کردند.

در پایان این نشست، رئیس جمهور برای شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، در انجام موفقیت آمیز ریاست بعدی نشست مشورتی آرزوی موفقیت کرد.

روسای جمهور اسناد زیر را در پایان ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی امضا کردند:

  1. بیانیه مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی در پایان ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی.
  2. طرح توسعه همکاری منطقه ای "آسیای مرکزی - 2040".
  3. تصمیم ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی "در مورد اعطای نشان افتخار سران کشورهای آسیای مرکزی به شوکت میرامونوویچ میرضیایف، رئیس جمهور جمهوری ازبکستان".

اسناد زیر نیز از طریق بیانیه مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی تصویب شد:

  1. نقشه راه توسعه همکاری منطقه ای برای سال های 2025-2027.
  2. برنامه اقدام برای توسعه همکاری صنعتی کشورهای آسیای مرکزی برای سال های 2025-2027.

اعضای هیئت های رسمی اسناد زیر را در چارچوب ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی نیز امضا کردند:

  1. یادداشت تفاهم در مورد توسعه متقابل مراکز حمل و نقل و لجستیک در کشورهای آسیای مرکزی.
  2. بیانیه پایانی اولین نشست وزرای انرژی کشورهای آسیای مرکزی.
  3. بیانیه آستانه دومین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای آسیای مرکزی.

برگزاری ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به قزاقستان

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://akorda.kz/kz/kasym-zhomart-tokaevtyn-toragalygymen-ortalyk-aziya-memleketteri-basshylarynyn-vi-konsultativtik-kezdesui-otti-975557?fbclid=IwY2xjawEjMjtleHRuA2FlbQIxMQABHcyTXAi-sLloHd9avLnvsIx1KX0jATi0h3J4E48s33Z1n1UW3KYyo5ZhIw_aem_WIzpfgXc_sIxPI1hDH3Rpw

کد خبر 20606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =