تعدد بازنشستگان در آلمان و کفاف ندادن حقوق بازنشستگی

اداره آمار فدرال آلمان در گزارشی اعلام کرد در حالی که جمعیت بازنشستگانِ این کشور رو به افزایش است، سال ۲۰۲۳ هزاران نفر از مستمری‌بگیران به دلیل کفاف ندادن حقوق بازنشستگی همچنان مشغول به کار بوده‌اند. بر اساس اعلام این اداره تعداد دریافت کنندگان بازنشستگی در این کشور نسبت به سال قبل 0.6 درصد یا 121 هزار نفر افزایش یافته است. میزان مستمری های پرداختی نیز در همین دوره با 4.9 درصد یا 17.7 میلیارد یورو رشد داشته است.

افزایش جمعیت بازنشستگان در آلمان و کفاف ندادن حقوق بازنشستگی

بنابر آخرین آمارها، جمعیت آلمان ۸۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. به این ترتیب بیش از یک چهارم جمعیت در زمره بازنشستگان و مستمری‌بگیران به شمار می‌آید. سال گذشته اعلام شد که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از بازنشستگان بالای سن ۶۷ سال همچنان به کار مشغولند که کفاف نکردن حقوق مستمری انگیزه اکثر آنها بوده است. اداره آمار فدرال آلمان همچنین اعلام کرد سال گذشته حدود ۲۲.۱ میلیون نفر بازنشسته بوده و مستمری قانونی، شرکتی یا خصوصی دریافت کردند. این بدان معناست که این تعداد نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافته است. آمار تازه انتشار یافته اداره آمار فدرال همچنین حاکی از این است که میزان پرداختی‌های مستمری نیز تقریبا پنج درصد افزایش یافته و در مجموع ۳۸۱ میلیارد یورو حقوق بازنشستگی پرداخت شده است. از کل مزایای بازنشستگی در سال 2023، 68 درصد (260.5 میلیارد یورو) درآمد مشمول مالیات بوده است. از سال 2015، میانگین سهم مالیات 13 درصد افزایش یافته است. تقریبا ۷۰ درصد از این رقم جزو درآمدهای مشمول مالیات به حساب آمده‌اند. این رقم در سال‌های گذشته به طور مداوم افزایش داشته است.

مقررات مالیاتی جدید

آماردانان آلمانی توضیح دادند که دلیل این افزایش مقررات جدید مالیات بر درآمد بازنشستگی در قانون درآمد بازنشستگی سال 2005 است. این بدان معناست که در مرحله پس‌انداز، کمک‌های بازنشستگی به تدریج معاف از مالیات می‌شوند و فقط پرداخت‌ها مشمول مالیات می‌شوند. مرحله انتقالی که قبلاً تا سال 2040 برنامه ریزی شده بود، اخیراً تا سال 2058 تمدید شد.

میانگین سهم مالیات از مزایای بازنشستگی

نسبت درآمد بازنشستگی که مشمول مالیات است بستگی به سالی دارد که در آن بازنشستگی شروع می شود: هر چه دیرتر بازنشستگی شروع شود، بخش مشمول مالیات درآمد بازنشستگی بیشتر می شود. علاوه بر این، سهم مالیات به دلیل افزایش مستمری افزایش می یابد، زیرا این موارد کاملا مشمول مالیات هستند.

فقط 40 درصد باید مالیات می پرداختند

برای بسیاری از بازنشستگان، بخش مشمول مالیات مستمری آنها، پس از کسر، کمتر از کمک هزینه پایه است. بنابراین، اگر درآمد دیگری وجود نداشته باشد، بسیاری از مستمری ها بدون مالیات باقی می مانند. در این بیانیه آمده است که چه تعداد از بازنشستگان برای سال 2023 مالیات بر درآمد پرداخت خواهند کرد، جدیدترین اطلاعات در مورد مالیات بازنشستگی مربوط به سال 2020 است که نشان می دهد در این سال، 40 درصد یا 8.7 میلیون نفر از مجموع 21.8 میلیون دریافت‌کننده مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد بابت خرید مستمری خود شدند.

زندگی بازنشستگی در آلمان چگونه است؟

افزایش جمعیت بازنشستگان در آلمان و کفاف ندادن حقوق بازنشستگیافرادی که بدلیل بلند رفتن سن و رسیدن به سن بازنشستگی در آلمان دیگر کار نمی کنند بازنشسته می شوند. بسیاری از بازنشستگان از این که پول بیمه بازنشستگی برای گذراندن زندگی کافی نیست، ترس دارند. فقر در پیری در واقع یک مشکل رو به رشد در آلمان است. به خصوص برای افرادی که در طول دوران کاری خود حقوق مناسبی نداشتند.

حقوق بازنشستگی در آلمان چگونه محاسبه می شود؟

مقدار حقوق بازنشستگی افراد بستگی به این دارد که چند سال کار کرده اند، چقدر برای بیمه بازنشستگی پرداخت کرده اند و در آمدشان چقدر بوده است. هر چه بیشتر پرداخت کرده باشند و درآمدشان بالا بوده باشد، به همان اندازه حقوق بازنشستگی آنها هم بالاتر خواهد بود و فقط دوره های که کار کرده اند و هزینه بیمه بازنشستگی را پرداخت کرده اند جز دوره های کارشان محسوب می شود و دوره هایی که به دلیل بیماری، بچه دار شدن، مدرسه، تحصیل و غیره بیمه پرداخت نکرده اند جزو دوره کاری آنها محسوب نمی شود.

اگر حقوق بازنشستگی برای آینده بسیار کم باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

وضعیت حقوق بازنشستگان آلمانی طوری بود که مقررات «حقوق بازنشستگی پایه» (Grundrente) از ژانویه ۲۰۲۱ در آلمان اجرایی شده است. اگر حقوق بازنشستگی افراد بسیار ناچیز باشد، می توانند کمک دریافت کنند. مقررات حقوق بازنشستگی پایه برای جلوگیری از فقر در دوران بازنشستگی در نظر گرفته شده است.

منبع:  Vaticannews

کد خبر 20844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =