نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «فراتر از مرزها» در کاستلوریزو

با تمرکز بر مستندهایی درباره رویدادهای تاریخی و مسائل اجتماعی، جشنواره «فراتر از مرزها» با ۳۷ نمایش جهانی و یونانی، همکاری‌های بین‌المللی و جوایز ویژه به حمایت از فیلم‌سازان بازمی‌گردد.

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یونان با عنوان «فراتر از مرزها» در جزیره کاستلوریزو که زیر نظر رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از فیلم‌های هیجان‌انگیز و نمایش‌های متنوع از سراسر جهان را به همراه دارد. این جشنواره که از ۲۵ آگوست تا ۱ سپتامبر برگزار می‌شود، با جوایز تقویت‌شده برای حمایت از فیلم‌سازان، همکاری‌ها و برنامه‌های جدید در عرصه مستندسازی، به توسعه فرهنگ فیلم‌سازی کمک می‌کند.

تمرکز اصلی این جشنواره بر مستندهایی است که به رویدادها و شخصیت‌های تاریخی و مسائل سیاسی-اجتماعی می‌پردازند. خانم ایرینی ساریوگلو، مدیر هنری جشنواره، به مناسبت صدمین سالگرد امضای معاهده لوزان و با اشاره به وضعیت جهانی که درگیر درگیری‌های جنگی است، اظهار داشت: «موضوع امسال فراتر از مرزها بر زخم‌ها متمرکز است. ریشه‌کن کردن مهاجرت اجباری و احساس تلخ دوباره خارجی بودن، و فریاد مستند برای بیداری وجدان‌ها و ترویج گفتگو و آشتی، بیش از هر زمان دیگری ضروری است.»

در کنفرانس مطبوعاتی «فراتر از مرزها» که با حمایت بنیاد خیریه Stelios Hatziioannou برگزار شد، حامیان و مشارکت‌کنندگان جشنواره سخنرانی کردند. یانیس کریسولاکیس، دبیر کل هلنیسم وزارت امور خارجه و دیپلماسی عمومی، در پیام تبریک خود به حضور بین‌المللی این جشنواره و اهمیت آن به عنوان بستری برای برجسته کردن خالقان فیلم خارج از کشور اشاره کرد. منوس دلیوتزاکیس، رئیس بخش تولیدات مشترک شبکه تلویزیونی دولتی ERT، به اهمیت ساخت فیلم‌های مستند در کشور و نقش مداوم ERT در تأمین مالی آنها تأکید کرد. همچنین، میشل نول، مدیر توسعه بین‌المللی جشنواره، و کلاوس ادر، دبیر کل FIPRESCI، در مصاحبه‌ای به جذابیت بین‌المللی این سازمان و نقش آن در گفتگو و تفاهم بین‌المللی بین فرهنگ‌های مختلف پرداختند.

جشنواره امسال ۷۶۳ فیلم مستند از ۹۵ کشور جهان دریافت کرد که بسیاری از آنها در بزرگترین جشنواره‌های سینمایی جهان همچون کن، برلین، ونیز، لوکارنو، کارلووی واری، آمستردام (IDFA)، کپنهاگ (CPX DOX) و دیگر جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌اند. برنامه‌های جشنواره شامل ۳۷ نمایش جهانی، بین‌المللی و یونانی است. برگزارکننده این رویداد، بنیاد یونانی مطالعات تاریخی (IDISME) با همکاری Ecrans des Mondes (پاریس) و حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند ZDF، ARTE، BBC، RAI TV، Movies that Matter، IDF Prague، PHOENIX، FIPRESCI خواهد بود.

جشنواره «فراتر از مرزها» میزبان ۳ مرحله مختلف نمایش خواهد بود: بخش مسابقه اصلی که شامل ۱۸ فیلم مستند متوسط و بلند است؛ بخش مسابقه خرد که شامل ۲۴ مستند کوتاه است؛ و مرحله سوم نمایش که خارج از برنامه مسابقه برگزار می‌شود. در مجموع، ۱۱ جایزه در دو بخش مسابقه اهدا خواهد شد. نهمین دوره جشنواره با حفظ پیوندهای برون‌گرایی و هم‌افزایی با ارگان‌های فرهنگی جهانی، میزبان نمایندگانی از رسانه‌ها، مؤسسات دانشگاهی و جشنواره‌های فیلم معتبر خواهد بود.

منبع: naftemporiki

https://www.naftemporiki.gr/culture/cinema/1698703/9o-beyond-borders-to-diethnes-festival-ntokimanter-kastellorizoy-epistrefei

کد خبر 20867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =