نژادپرستی در آلمان ؛ بررسی 30 سال گزارش‌دهی

نتایج جدیدترین گزارش مرکز «پایش ملی تبعیض و نژادپرستی» (NaDiRa) در آلمان نشان می‌دهد که رسانه‌ها در این کشور بیشتر به موارد جنجالی و خبرساز نژادپرستی پرداخته‌اند و کمتر به نژادپرستی ساختاری توجه داشته‌اند.

رسانه‌ها در آلمان بیش از گذشته درباره نژادپرستی گزارش می‌دهند، اما چگونه و چه کمبودهایی همچنان وجود دارد؟

این پرسشی است که «پایش ملی تبعیض و نژادپرستی» (NaDiRa) در گزارش جدید خود به آن پرداخته است. در این گزارش، پوشش خبری روزنامه‌های «زوددویچه سایتونگ»، «فرانکفورتر آلگماینه» و «تاتس» در سه دهه گذشته تحلیل شده است.

نتایج نشان می‌دهد که رسانه‌ها بیشتر به موارد جنجالی و خبرساز پرداخته‌اند و کمتر به نژادپرستی ساختاری توجه داشته‌اند. همچنین، یک داشبورد آنلاین مبتنی بر داده‌های ۴۲ هزار مقاله، یافته‌ها را به صورت قابل دسترس ارائه می‌دهد. طی سه دهۀ گذشته، تحریریه‌های آلمانی بیشتر به موضوع نژادپرستی پرداخته‌اند، اما همچنان این مسئله غالباً به عنوان یک پدیده حاشیه‌ای در جامعه آلمان مطرح می‌شود.

بسیاری از مقالات و مباحث حول محور حوادثی خبرساز مانند وقایع اخیر در «زولت» یا «گرِوِس‌مولِن» می‌چرخند، در حالی که اشکال روزمره نژادپرستی کمتر دیده می‌شود. اینکه چگونه گزارش‌دهی درباره نژادپرستی تغییر کرده و چه خلأهایی همچنان باقی مانده‌اند و چگونه خبرنگاران می‌توانند به طور جامع‌تر به این موضوع بپردازند، از جمله پرسش‌هایی است که گزارش جدید NaDiRa به آنها پاسخ می‌دهد. در این گزارش، از روش‌ها و رویکردهای مختلف پژوهشی استفاده شده است.

برای تحلیل رسانه‌ای، پوشش خبری مربوط به نژادپرستی در سه روزنامه بزرگ آلمان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بررسی شده است.  افزون بر رسانه‌ها، شیوه برخورد با نژادپرستی در حوزه حقوق و ساختارهای مشاوره‌ای نیز بررسی شده است. برای این منظور، ۱۵ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته درباره نیازها و چالش‌های موجود در این حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که نژادپرستی در این زمینه‌ها نیز بیشتر به رسمیت شناخته می‌شود، اما همچنان محدودیت‌هایی در درک نژادپرستی در نظام قضایی و عدم اطمینان مالی در کارهای مشاوره‌ای وجود دارد.

نتایج کلیدی

رسانه‌ها:

نژادپرستی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و به صورت واضح مطرح می‌شود، اما گزارش‌ها اغلب بر روی موارد جنجالی و خبرساز تمرکز دارند.

حقوق:

سیستم حقوقی آلمان دارای تعریفی محدود از نژادپرستی است که دامنه‌ای از خشونت‌های نژادپرستانه، دشمنی‌ها یا تبعیض‌ها را به‌طور کامل پوشش نمی‌دهد.

مشاوره:

وابستگی زیاد به کمک‌های مالی، موجب فقدان پایداری و شرایط کاری دشوار در این حوزه می‌شود.

دکتر زونیا پاش-کولبرگ، ‌نویسنده و پژوهشگر در مرکز پایش ملی تبعیض و نژادپرستی گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که آگاهی‌رسانی در مورد نژادپرستی ساختاری و روزمره برای تحریریه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. رسانه‌ها در اینجا مسئولیت ویژه‌ای دارند که این ابعاد نژادپرستی را نیز منعکس کنند تا بتوان تغییراتی در سطح کلی جامعه ایجاد کرد.

پروفسور دکتر فرانک کالتر، مدیر و رئیس مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمان DeZIM گفت : «این مطالعه چند روشی نشان می‌دهد که نژادپرستی به بخش‌های مختلف زندگی افراد نفوذ می‌کند. همچنین مشخص شد که نظام حقوقی آلمان در مبارزه با نژادپرستی و تبعیض، نیاز به توسعه بیشتری دارد و باید برای حمایت بیشتری برای قربانیان تقویت شود.»

درباره مرکز پایش نژادپرستی (NaDiRa)

در ژوئیه ۲۰۲۰، مجلس آلمان برای اولین بار بودجه‌ای را برای راه‌اندازی یک مرکز پایش ملی تبعیض و نژادپرستی در مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمانDeZIM)) فراهم کرد. مجموعه‌ای از قتل‌های نژادپرستانه، مهاجرستیزانه و یهودستیزانه در آلمان در مارس ۲۰۲۰ به تشکیل کمیته‌ای دولتی برای مبارزه با راست‌گرایی افراطی و نژادپرستی توسط دولت وقت انجامید. این کمیته در فهرست اقدامات خود تأکید کرد که پایش نژادپرستی و تبعیض در مرکز پایش نژادپرستی DeZIM  باید به‌صورت دائمی حمایت شود. مسئولیت این اقدام بر عهده وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان آلمان  BMFSFJ)) است. دولت کنونی آلمان نیز در توافق‌نامه ائتلافی خود بر استمرار این پایش تأکید کرده است.

درباره مؤسسه مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمان  DeZIM

مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمانDeZIM) ) به موضوعات ادغام و مهاجرت، توافق و تعارض، مشارکت اجتماعی و نژادپرستی می‌پردازد. این مرکز شامل مؤسسه و شبکه پژوهشی مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمان است که در برلین-میت‌ واقع شده است.

در شبکه پژوهشی مرکز تحقیقات ادغام و مهاجرت آلمان، این مؤسسه با هفت نهاد دیگر که در آلمان در حوزه مهاجرت و ادغام تحقیق می‌کنند، همکاری دارد. این مرکز توسط وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان آلمان (BMFSFJ  ) حمایت می‌شود.

منبع: Nachrichten.idw-online

بازبینی و ویرایش : محمد سعید معزالدین

کد خبر 20997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =