	درگذشت نویسنده لبنانی "الیاس خوری" و واکنش نخبگان فرهنگی

 درگذشت نویسنده لبنانی "الیاس خوری" و واکنش نخبگان فرهنگی

  • درگذشت نویسنده لبنانی "الیاس خوری" و واکنش نخبگان فرهنگی

	درگذشت نویسنده لبنانی "الیاس خوری" و واکنش نخبگان فرهنگی

"الیاس خوری" نویسنده و رمان نویس فرهیخته لبنانی در سن 76 سالگی درگذشت. وی از دوران جوانی از مسأله فلسطین حمایت می کرد و در زمانی که مقر سازمان آزادیبخش فلسطین در بیروت بود، (حتی قبل از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982)، از حامیان مقاومت فلسطین بود.

سابقه ادبی او مملو از آثار بسیاری است که به موضوعات مختلفی از جمله سابقه جنگ داخلی، جنگ و تبعید پرداخته و به چندین زبان از جمله فرانسه، انگلیسی، عبری و اسپانیایی ترجمه شده است. معروف ترین رمان او «دروازه خورشید» است که در سال 1998 منتشر شد. این رمان به مسأله نکبت فلسطینی و ریشه کن کردن فلسطینیان از سرزمینشان می پردازد.

در سال 2013، فعالان فلسطینی در اعتراض به گسترش شهرک سازی و تخلیه اجباری در کرانه باختری اشغالی، اردوگاهی را که «روستای باب الشمس» نامیدند، در سرزمین فلسطین ساختند. الیاس خوری همچنین در زمینه آکادمیک فعالیت می کرد، و در چندین دانشگاه در ایالات متحده و کشورهای عربی و اروپایی تدریس می کرد و در سال 2006 استاد میهمان ادبیات عرب مدرن و ادبیات تطبیقی ​​در دانشگاه نیویورک بود. علاوه بر مسئله فلسطین. خوری در بسیاری از آثار خود از جمله "کوه کوچک" در دهه هفتاد میلادی به جنگ داخلی لبنان (1975 - 1990) پرداخت.

	درگذشت نویسنده لبنانی "الیاس خوری" و واکنش نخبگان فرهنگی

"خوری" سابقه طولانی روزنامه نگاری نیز داشت، او سردبیر مجله «مسئله فلسطین» با همکاری شاعر فلسطینی محمود درویش بود. او همچنین سردبیر مجله «الکرمل» و سردبیر بخش فرهنگی روزنامه «السفیر» بود. خوری علاوه بر سردبیری مسئول ضمیمه فرهنگی روزنامه لبنانی «النهار» بود.

بلافاصله پس از انتشار خبر درگذشت خوری، پیام‌های تسلیت بسیاری از لبنان و کشورهای عربی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در آن از این نویسنده فقید تجلیل و به خاطر برافراشتن بی‌وقفه پرچم مساله فلسطین در طول دهه‌ها تجلیل شد.

همچنین مقاله های بسیاری درباره سابقه این نویسنده لبنانی عاشق فلسطین، پس از منتشر شدن خبر درگذشت وی بلا فاصله در روزنامه ها و صفحات مجازی منتشر شد.

الیاس خوری یودّع فلسطین بعد «عام من الألم»

الیاس خوری... مات وفی نفسه شیء من فلسطین

المسیرة الصاخبة لصاحب «باب الشمس» و«أولاد الغیتو»: الیاس خوری... مات وفی نفسه شیء من فلسطین

یوم هلّل لـ «هدهد بیروت»

رحیل الأدیب اللبنانی إلیاس خوری

کد خبر 21127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =