نیجریه همواره مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، آموزشی و همچنین فرهنگی کشورهای اروپایی بوده است. آنطور که سایت وزارت خارجه آلمان گزارش داده است، در دهه‌های اخیر آلمان و نیجریه، در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

کشور نیجریه با ۲۰۶ میلیون شهروند، پرجمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا به شمار می رود. این کشور، همچنین بزرگترین تولیدکننده نفت قاره خود نیز محسوب می‌شود. از این رو، نیجریه همواره مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، آموزشی و همچنین فرهنگی کشورهای اروپایی بوده است. آنطور که سایت وزارت خارجه آلمان گزارش داده است، در دهه‌های اخیر آلمان و نیجریه، در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته‌اند. دولت‌های این دو کشور در سال ۲۰۱۱، کمیسیون دو ملیتی نیجریه و آلمان را تاسیس کردند که هنوز هم در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی فعالیت می‌کند. همچنین نیجریه در حال‌حاضر به دومین شریک اقتصادی آلمان در قاره اروپا بدل شده است. از سوی دیگر، زبان آلمانی نیز طرفداران زیادی در میان شهروندان نیجریه دارد و مدارس آلمانی و موسسه گوته دهه‌ها است که در این کشور فعالیت می‌کنند.

تاسیس کمیسیون دو ملیتی نیجریه و آلمان

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی در آلمان و نیجریه معتقدند که روابط دو کشور، پس از تاسیس کمیسیون دو ملیتی بین آلمان و نیجریه شکل تازه‌ای به خود گرفته است. این کمیسیون در دسامبر سال ۲۰۱۱ با بیانیه مشترک وزاری خارجه وقت دو کشور، کار خود را آغاز کرد و هنوز هم در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی فعالیت می‌کند. در بخش اقتصادی، اکثر فعالیت‌ها بر بخش انرژی تمرکز دارد. در بخش سیاسی نیز، مسئولان این کمیسیون در راستای توسعه حاکمیت قانون، اجرای کامل حقوق بشر، مبارزه با فساد و مدیریت بحران به دولت نیجریه و جامعه مدنی این کشور کمک می‌کنند. در بخش آموزشی و فرهنگی نیز، کمیسیون دو ملیتی نیجریه و آلمان در حوزه تبادل دانشجو و محقق، گسترش رسانه‌های مستقل و آموزش مهاجران و پناهجویان فعالیت می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این کمیسیون در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://nigeria.diplo.de/ng-de/themen/politik/-/1433458

از مقابله با بیماری‌های همه‌گیر تا برقراری دموکراسی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا محسوب می‌شود که تقریبا نیمی از جمعیت غرب آفریقا را در خود جای داده است. همه می‌دانیم که اقتصاد این کشور تا حد زیادی وابسته به نفت است و افت قیمت نفت، موجب شده که این کشور از نظر اقتصادی در شرایط بسیار بدی قرار گیرد. از سوی دیگر، امکانات اجتماعی و فرهنگی نیز در اختیار تمام شهروندان نیجریه قرار ندارد. در این شرایط، سازمان‌های بین‌المللی مانند “جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی” تلاش می‌کنند تا به دولت نیجریه و جامعه مدنی این کشور کمک کنند.  “جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی” از سال ۱۹۷۴ تاکنون در نیجریه فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۴، دفتری در آبوجا، پاییتخت نیجریه تاسیس کرده است. این سازمان در نیجریه در راستای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مانند سل و مالاریا، حفظ آداب و رسوم، اشتغال‌زایی برای جوانان، توسعه صلح، برقراری حاکمیت قانون و دموکراسی فعالیت می‌کند. همچنین اعضای این سازمان تلاش می‌کنند تا مهاجران نیجریه را که به‌دلیل شرایط بد اقتصادی به آلمان مهاجرت کرده‌اند، به کشور خودشان بازگردانند. در این راستا، آن‌ها برای متخصصان نیجریه فرصتی ایجاد می‌کنند تا در شرکت‌های آلمانی مستقر در نیجریه مشغول به کار شوند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این سازمان در اختیارتان قرار دهد:

https://www.giz.de/de/weltweit/1902.html

فعالیت بنیادهای آلمانی در نیجریه

علاوه بر سازمان‌های مهم آلمانی، سه بنیاد مشهور فردریش ابرت، هاینریش بل و کنراد آدناور نیز در نیجریه فعالیت می‌کنند. بنیاد فردریش ابرت در سال ۱۹۷۶ فعالیت خود را در نیجریه آغاز کرده است. آنطور که سایت این بنیاد گزارش داده است؛ دفتر مرکزی این سازمان در سال ۲۰۰۲، از لاگوس به آبوجا منتقل شده است. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در این کشور، می‌توان به توسعه صلح و امنیت، گسترش مشارکت مردمی در تصمیمات سیاسی، ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی و اقتصادی، اشتغال‌زایی برای جوانان،‌ آموزش برابری جنسیتی، بحران‌های آب‌ و هوا، انرژی و مهاجرت اشاره کرد. سایت زیر اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان می‌گذارد:

https://www.fes-nigeria.org/about-us/fes-in-nigeria/

بنیاد هاینریش بل نیز در سال ۱۹۹۵ در نیجریه شروع به فعالیت کرد. با این وجود، کارمندان این بنیاد در سال ۲۰۰۲ برای اولین‌بار در دفتری در شهر لاگوس مستقر شدند. بعدها در سال ۲۰۱۱، دفتری نیز در آبوجا تاسیس شد. اعضای این بنیاد تلاش می‌کنند تا با سیاستمداران و بازیگران جامعه مدنی نیجریه ارتباط برقرار کنند و در این راستا با دانشجویان، فعالان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی وارد مذاکره می‌شوند. این بنیاد همچنین برای تقویت جامعه مدنی، توانمندسازی زنان و ترویج گفت‌وگو در میان احزاب و اقوام مختلف در نیجریه فعالیت می‌کند. از طریق لینک زیر می‌توانید از فعالیت‌های بنیاد هاینریش بل در نیجریه مطلع شوید:

https://www.boell.de/de/navigation/afrika-1747.html

همچنین بنیاد کنراد آدناور سال‌ها است که در نیجریه فعالیت می‌کند. هدف این بنیاد، ترویج دموکراسی و توسعه صلح در این کشور است. در این راستا، اعضای بنیاد با سیاستمداران، نمایندگان رسانه‌ها، فعالان اجتماعی و دانشجویان نیجریه همکاری می‌کنند. مسئولان این موسسه با برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و برگزاری میزگردهای مختلف در نیجریه، تلاش می‌کنند تا در راستای اهداف خود قدم بردارند. سایت زیر اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان می‌گذارد:

https://www.kas.de/en/web/nigeria/about-us

تبادلات آموزشی و پژوهشی

براساس آمارهای منتشرشده در سایت وزارت خارجه آلمان، ۶۲ درصد از شهروندان نیجریه، زیر ۲۵ سال هستند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد، تا دهه ۸۰ میلادی، سیستم آموزشی نیجریه در آفریقا شهرت خوبی داشت. با این وجود، درگیری‌های داخلی بر روی سیستم آموزشی کشور نیز تاثیر گذاشت و باعث شد که بسیاری از نخبگان نیجریه به کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.  هر چند هنوز هم در اکثر شهرهای بزرگ نیجریه مانند لاگوس، آبوجا، کانو و ایبادان، دانشگاه‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای فعالیت می‌کنند و در شهرهای کوچک نیجریه نیز دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وجود دارند، اما سیستم آموزشی این کشور با مشکلات ساختاری مواجه است. از سوی دیگر، رشد جمعیتی این کشور باعث شده که تقاضا برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها بیشتر شود. این در حالی است که دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی تعداد زیاد تقاضاها باشند. از این رو، تعداد زیادی از دانشجویان و محققان نیجریه ترجیح می‌دهند تا در صورت کسب کمک‌هزینه آموزشی و تحقیقاتی به کشورهای دیگر مهاجرت ‌کنند. آلمان از جمله کشورهایی است که کمک‌هزینه‌های پژوهشی و تحصیلی خوبی در اختیار جوانان نیجریه قرار می‌دهد. در این راستا، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، پیشنهادات خوبی را در راستای تحقیق و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان نیجریه ارائه می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/afrika/nigeria/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

آموزش زبان آلمانی و فعالیت‌های فرهنگی

براساس گزارش‌های سایت وزارت خارجه آلمان، یادگیری زبان آلمانی در نیجریه، طرفداران زیادی دارد. از این‌رو، موسسه گوته از سال ۱۹۶۲ تاکنون در شهر لاگوس فعالیت می‌کند. از فعالیت‌های مهم این موسسه در لاگوس می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان برای بزرگسالان به صورت حضوری و مجازی و برپایی دوره‌های تخصصی برای گروه‌های خاص اشاره کرد. همچنین موسسه گوته در لاگوس، با انتشار مجله و تولید پادکست، تلاش می‌کند تا به توسعه روابط فرهنگی میان نیجریه و آلمان کمک کند. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته، پروژه‌های فرهنگی و هنری بسیاری نیز در شهر لاگوس دارد. به طور مثال، این موسسه در ماه ژوئن سال جاری، میزبان جشنواره دیجیتال LATITUDE  بود. این جشنواره که با مشارکت هنرمندان زیادی برگزار شد،‌ به تاثیر ساختارهای استعمار بر دوران کنونی پرداخت. سایت‌ زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری به علاقمندان ارائه دهد:

https://www.goethe.de/ins/za/de/kul/sup/gps.html

اجرای طرح آلمانی "مدارس: شرکای آینده" در نیجریه

اجرای طرح “مدارس؛ شرکای آینده” در مدارس نیجریه نیز از دیگر اقدامات فرهنگی آلمان‌ها در این کشور به‌شمار می‌رود. آلمانی‌ها در سال ۲۰۱۶،  دولت نیجریه را متقاعد کردند تا دو مدرسه در این کشور را به طرح آلمانی "مدارس: شرکای آینده" اضافه کنند. مدرسه آکین اوگون‌پولا، اولین موسسه آموزشی در نیجریه بود که به طرح “مدارس؛ شرکای آینده” پیوست. این مدرسه که در سال ۲۰۱۶ در ایالت اوگون تاسیس شده است، از همان ابتدای کار، زبان آلمانی را به عنوان یک واحد درسی به دانش‌آموزان ارائه داد. در حال‌حاضر، ۴۴ دانش‌آموز کلاس‌های دهم تا دوازدهم در این مدرسه، در حال یادگیری زبان آلمانی هستند. همچنین، مدرسه کرونا در ایالت آگون نیز به طرح “مدارس؛ شرکای آینده” پیوسته است. این مدرسه که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است، از سال ۲۰۱۷ شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده که بتوانند از کلاس نهم، زبان آلمانی را نیز یاد بگیرند. همچنین در این مدرسه، کلوپ زبان‌های خارجی وجود دارد که در آن، زبان آلمانی و فرانسه تدریس می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت این دو مدرسه به‌دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets.html#continent_id=10&country_ids=148

تاسیس مدرسه آلمانی در آبوجا

مدرسه آلمانی نیجریه یک مدرسه خصوصی است که از سل ۲۰۱۴ به صورت رسمی، فعالیت خود را در شهر آبوجا آغاز کرده است. در این مدرسه، دانش‌آموزان علاوه بر آشنایی با زبان و فرهنگ آلمانی، با تاریخ و فرهنگ کشور نیجریه نیز آشنا می‌شوند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های این مدرسه ارائه دهد:

https://www.lehrer-weltweit.de/schule/deutsche-schule-abuja-nigeria/

رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در آلمان

منابع:  کمیسیون دو ملیتی نیجریه و آلمان ، موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد کنراد آدناور، بنیاد هاینریش بل و جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی

کد خبر 2129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =