بحران طولانیمدت سریلانکا که از سال ۲۰۱۹ با آن روبهرو بوده، سیستم آموزشی آن را تحت تأثیر قرار داده است و کارشناسان هشدار میدهند که برای رسیدگی به مشکلات این بخش در دو سال گذشته کارهای زیادی باید انجام شود. حتی امروز، در حالی که سریلانکا به سمت "ثبات " وضعیت اقتصادی پیشرفت کرده است، بخش آموزش و یادگیری همچنان از تأثیر منفی برخوردار است. از یک سو، مخارج دولتی به شدت کاهش یافته است و اقدامات سختگیرانه در محل باعث شده است که خانواده های دارای اولویت برای ارائه آموزش مؤثر به فرزندان خود یک پله پایین تر از اولویت قرار بگیرند.
متأسفانه، از آنجایی که این جزیره "به طور پیش فرض" یک کشور است، گزینه های حل این وضعیت نیز محدود است. به گفته پروفسور نیشا آروناتیلاک، محقق اندیشکده مطالعات سیاست، بسیاری از کودکان ۵ تا ۱۶ ساله در حال حاضر از مدرسه بازمانده اند. علاوه بر این، شکاف های قابل توجهی در حضور در مدرسه برای جوامع آسیب پذیر مانند کودکان دارای معلولیت و کسانی که از بخش های کم درآمد هستند وجود دارد.
گزارشی از مؤسسه مطالعات سیاست طی بحثی با عنوان "زخمهای اقتصادی بحرانهای متعدد" ادعا میکند که علیرغم دسترسی به مدرسه، در مجموع ۲۵ درصد از کودکان سن مدرسه به مدرسه نمی روند.
از داده تا سیاست، دیروز (۲۰۲۴/۱۰/۰۸) پیش از انتشار گزارش سالانه اتاق فکر در مورد وضعیت اقتصاد برگزار شد. دکتر نیشا آروناتیلاکا، محقق موسسه مطالعات سیاست، در این کنفرانس گفت: بسیاری از دانشآموزان خارج از مدرسه آنهایی هستند که نیازهای ویژه دارند و پیشزمینههای ضعیفی دارند.
به گفته مؤسسه مطالعات سیاست، منابع برای حمایت از افراد با نیازهای ویژه کمیاب است و در بیشتر موارد، این منابع در مدارس "نخبگان" در مقابل مدارس "غیر نخبگان" متمرکز شدهاند. صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارشی درباره سریلانکا را ادعا می کند که ۲۳.۵ درصد از کودکان با نیازهای ویژه از آموزش معمولی حذف شده اند، در حالی که ۵۵.۴ درصد از معلولان ۱۵ تا ۱۹ ساله در هیچ فعالیت آموزشی یا آموزش حرفه ای شرکت ندارند.
برای حل این مشکلات مربوط به آموزش، دکتر نیشا آروناتیلاکا استفاده از فناوری را پیشنهاد کرد. دکتر آروناتیلاکه گفت: استفاده از یک اپلیکیشن را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلیل مشکل در یافتن معلمان نیازهای آموزشی توصیه می کنیم. همچنین برای مدارس کم برخوردار استفاده از آزمایشگاه مجازی به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات آزمایشگاهی توصیه می شود.
یافته ها نشان میدهد، دانشآموزان در سراسر کشور در دروس مهمی مانند انگلیسی و ریاضیات ضعیف عمل میکنند، به دلیل تأثیر عدم حضور منظم دانشآموزان در مدارس، کمبود بودجه عمومی و نبود سیاستهای منسجم برای آموزش.
دکتر آروناتیلاکه گفت: بسیاری از کودکان به مدرسه می روند اما درس نمی خوانند. میانگین نمره کودکان در این کشور در زبان انگلیسی ۳۴ درصد و در ریاضیات ۲۴ درصد است.
مطالعه قبلی نشان می دهد که مدارس شهری نسبت به مدارس روستایی در آموزش زبان انگلیسی بهتر عمل می کنند، به طوری که بسیاری از مدارس شهری دانش آموزانی دارند که تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند و دانش آموزانی که دانش محدودی از زبان انگلیسی دارند. بنابراین معلمان انگلیسی را با چالشی در مورد چگونگی برنامه ریزی درسی مواجه می کند.
در بودجه و منابع مدارس تفاوت دیده می شود زیرا گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی نشان می دهد که تفاوت بین مدارس شهری وروستایی از نظر عملکرد ریاضی در سریلانکا وجود دارد و مدارس شهری عملکرد بهتری نسبت به مدارس روستایی دارند. . این گزارش همچنین بیان میکند که ریاضیات و گواهینامه عمومی آموزش سطح پیشرفته در حدود ۶۰۰ مدرسه در سال ۲۰۱۸ در دسترس بوده است.
دکتر آروناتیلاکه گفت: بودجه نابرابر مقصر عملکرد ضعیف در ریاضیات و انگلیسی است که اکثریت بودجه به مدارس "نخبگان" اختصاص می یابد. در حالی که سایر مدارس فاقد منابعی مانند معلمان و مواد آموزشی کافی هستند، این موضوع با عدم ثبات سیاست آموزشی در سراسر شیفت های دولتی تشدید می شود. ما چندین وزیر آموزش و پرورش با چندین سیاست متفاوت داشته ایم. و در بین این سیاستها عدم انسجام وجود داشته است.
روند مطالعات موسسه عملکرد بهتر دانشجویان دختر را نسبت به همتایان پسر نشان می دهد. به این ترتیب، دولتی که از انتخابات ۱۴ نوامبر ظهور خواهد کرد، صرف نظر از ترکیب آنها، چالش های مهمی برای عبور از آموزش، فقر و سوءتغذیه از جمله مسائل مبرمی است که نیاز به تمرکز در اولویت دارند.
منبع: https://www.themorning.lk/articles/v۳hHRRXIYpr۹W۶lQK۸DE
نظر شما