بحران دختران بازمانده از تحصیل در پایتخت نیجریه
بحران دختران بازمانده از تحصیل در پایتخت نیجریه، ابوجا، یکی از چالشهای اجتماعی و آموزشی جدی در این کشور است. اگرچه نیجریه، به عنوان پرجمعیتترین کشور آفریقا، در سالهای اخیر گامهایی در جهت بهبود وضعیت آموزش برداشته است، اما معضل دختران بازمانده از تحصیل همچنان بهویژه در مناطق شهری و پایتخت خود، ابوجا، پایدار است
در قلب کشور نیجریه یعنی در ابوجا یک بحران خاموش و نهفته وجود دارد . تعداد فزایندهای از دختران بازمانده از تحصیل که به جای حضور در کلاسها، مجبور به زندگی در شرایط دشواری از جمله کودکان کار و تجارت خیابانی میشوند. این دختران، که اکثراً ترک تحصیل کردهاند و قادر به ادامه تحصیل در مدارس راهنمایی یا دبیرستان نیستند، نماینده یک جمعیت نادیده گرفتهشده هستند که داستانهای آنها منعکسکننده فقر، آوارگی و استثمار است.
گروه اول: شامل دختران بومی است که در شهر متولد و بزرگ شدهاند، اما خانوادههایشان نمیتوانند هزینههای تحصیل فراتر از سطح ابتدایی را بپردازند. مشکلات اقتصادی این دختران را از کلاسهای درس بیرون میکشد و به نیروی کار میکشاند، جایی که اغلب به عنوان کارگر خانگی یا تاجران خیابانی مشغول به کار میشوند.
گروه دوم : شامل دختران مهاجر و بیجاشده داخلی است. بسیاری از آنها از مناطق ناامن، به ویژه از کادونا، نیجر و شمال شرقی، به ابوجا فرار کردهاند و با امید به آیندهای بهتر به این شهر آمدهاند. متأسفانه، آنها به جای یافتن فرصتها، با مبارزات بیشتری روبرو میشوند و در بازارها، خانهها یا خیابانها مشغول به کار میشوند.
گروه سوم : نگرانکنندهترین گروه دخترانی هستند که به ابوجا برای کار کودکان منتقل میشوند. این دختران که معمولاً به عنوان "دختران خانه" شناخته میشوند، توسط مامورانی از ایالتهای همسایه مانند ناساراوا، کوگی، نیجر و پلاتو به شهر آورده میشوند. آنها در خانههای خانوادههای ثروتمند کار میکنند و در شرایط طاقتفرسا، به شدت مورد استثمار و بیاحترامی قرار میگیرند.
استثمار به همینجا ختم نمیشود. بسیاری از این دختران به آزار و اذیت جنسی مبتلا میشوند و در نتیجه، به بارداریهای ناخواسته دچار میشوند که زندگی آنها را پیچیدهتر کرده و آنها را بیشتر به فقر سوق میدهد.
علاوه بر این، بسیاری از دختران بازمانده از تحصیل به تجارت خیابانی در بازارها و شهرهای اقماری ابوجا روی آوردهاند. آنها بادامزمینی، آب کیسهای و سایر کالاها میفروشند، اما این حضور خیابانی آنها را در معرض خطرات جدیتری قرار میدهد. آزار جنسی، بارداریهای ناخواسته و حتی قتلهای آیینی از جمله مشکلاتی هستند که این دختران با آنها مواجهاند.
بطور کلی د رکشور نیجریه وضعیت دختران بازمانده از تحصیل در نیجریه نگرانکننده است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد:
1. فقر: بسیاری از خانوادهها به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند هزینههای تحصیل را تأمین کنند. این امر به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته بیشتر دیده میشود.
2. کار کودکان: دختران زیادی مجبور به ترک تحصیل و ورود به بازار کار میشوند، جایی که به کارهای سخت و کمدرآمد مشغول هستند، مانند کار در خانهها یا فروش در خیابان.
3. آوارگی و مهاجرت: برخی دختران به دلیل ناآرامیهای داخلی و ناامنی در مناطق خود، مجبور به مهاجرت میشوند و در شهرهای بزرگتر مانند ابوجا با چالشهای جدیدی مواجه میشوند.
4. استثمار و سوءاستفاده: دختران بازمانده از تحصیل به ویژه در معرض خطر استثمار، آزار و اذیت جنسی و بارداریهای ناخواسته قرار دارند.
5. عدم دسترسی به امکانات آموزشی: در برخی مناطق، زیرساختهای آموزشی کافی وجود ندارد و مدارس به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازها نیستند.
6. موانع فرهنگی: در برخی از فرهنگها، تحصیل دختران کمتر از پسران ارزشگذاری میشود و این موضوع به نادیده گرفته شدن حقوق آموزشی آنها منجر میشود.
وضعیت دختران بازمانده از تحصیل در نیجریه نیاز به توجه فوری و اقداماتی مؤثر دارد تا حقوق آنها محترم شمرده شود و دسترسی به آموزش بهبود یابد.
تخمین زده میشود که حدود 10.5 میلیون کودک در نیجریه از تحصیل بازماندهاند که تعداد زیادی از آنها دختران هستند. این موضوع به ویژه در مناطق شمالی کشور، که با چالشهای اقتصادی و امنیتی مواجهاند، مشهود است.
نتیجه گیری :
این بحران نباید نادیده گرفته شود. الگویی موفقی در ایالت جیگاوا وجود دارد که سیاست آموزش رایگان برای دختران را از سطوح ابتدایی تا عالی معرفی کرده است. این سیاست نه تنها ثبتنام را افزایش داده، بلکه امید و امنیت را برای دختران فراهم کرده است. به نظر میرسد چنین سیاستی باید در سایر ایالت ها نیز پیادهسازی شود. باید گروههای کاری تشکیل شود تا به خانهها مراجعه کرده و از محرومیت دختران از تحصیل جلوگیری کنند. کارفرمایانی که از این دختران سوءاستفاده میکنند، باید پاسخگو باشند و مجازاتهای سختی برای کسانی که آنها را به کار میگیرند، وضع شود.
هزینههای امتحانات WAEC، NECO و JAMB یکی از بزرگترین موانع است که بسیاری از دختران را از ادامه تحصیل باز میدارد. این هزینهها باید یا یارانه داده شوند یا به طور کامل برای دختران بازمانده از تحصیل حذف شوند.
آموزش دختران فقط به فرد مربوط نمیشود، بلکه به آینده جامعه نیز مرتبط است. وقتی دختری آموزش میبیند، کل جامعه را توانمند میکند. زنان تحصیلکرده به احتمال زیاد به خانواده و جامعه خود کمک میکنند و کمتر در معرض استثمار قرار میگیرند.
منابع:
https://www.csmonitor.com/World/Making-a-difference/2024/1022/nigeria-education-girls-displaced-wassa-camp
https://www.thisdaylive.com/index.php/2024/08/14/nigerias-out-of-school-crisis-unicef-calls-for-increased-funding-data-driven-advocacy
https://centreforafricanjustice.org/girls-education-in-nigeria
نظر شما