حسین، محمد و احمد حسون، سه برادر فلسطینیتبار و کارآفرین موفق ساکن مالموی سوئد، شش ماه پیش تصمیم به تولید جایگزینی برای پپسی و کوکاکولا گرفتند. برند آنها در شبکههای اجتماعی میلیونها بازدید به دست آورده و توجه شرکتهایی را جلب کرده که به دنبال عرضه این نوشیدنی در بازارهای خود هستند. این تولیدکننده نوشیدنی فلسطینی-سوئدی شاهد رشد فوقالعادهای در فروش جایگزینهای کوکاکولا و پپسی خود بوده است، زیرا مصرفکنندگان به دلیل روابط این برندهای آمریکایی با اسرائیل، آنها را بایکوت کردهاند. آنها به روزنامه The National گفتند که بهسختی میتوانند به تقاضای بالا پاسخ دهد، زیرا برخی رستورانها در اروپا از برندهای مطرح آمریکایی فاصله گرفتهاند. طی کمتر از دو ماه، فروش این نوشیدنیها به حدود چهار میلیون قوطی رسیده است. این قوطیها با نمادهای تاریخی فلسطین، از جمله شاخههای زیتون و طرح کوفیه فلسطینی تزیین شدهاند و عبارت "آزادی برای همه" روی آنها نوشته شده که پیام موسسان را به نمایش میگذارد که فارغ از نژاد و مذهب، همه حق آزادی دارند. هدف این برادران افزایش آگاهی درباره فلسطین و حمایت از خیریههایی است که به مردم متاثر از درگیریها در غزه و کرانه باختری کمک میکنند.
حسین حسون در پیامی به زبان عربی در شبکههای اجتماعی گفت: «ما طرحی برای کمک به هموطنان فلسطینی، با تمرکز ویژه بر کودکان غزه، تدوین کردهایم.
او افزود که این ابتکار شامل همکاری با یک سازمان خیریه تحت نظارت دو وکیل است که ماموریت آنها ارسال مستقیم کمکها به مردم فلسطین، بهویژه در غزه است. خانواده حسون قصد دارند بنیاد "صفد" را در سوئد تاسیس کنند تا درآمدهای حاصل از شرکت را جمعآوری و به پروژههای فلسطین اختصاص دهند. این بنیاد و شرکت مادر نوشیدنیهای فلسطین، صفد فود (Safad Food) نام خود را از شهری در شمال دریاچه طبریه در جلیل، فلسطین گرفتهاند، جایی که پدربزرگ و عموهای حسونها در سال ۱۹۴۸ از آنجا رانده شدند و پس از تبعید به لبنان، به سوئد مهاجرت کردند.
این سه برادر که در سوئد به دنیا آمده و بزرگ شدهاند، حدود ۲۵ سال پیش کسبوکاری موفق در حوزه لوازم جانبی خودرو راهاندازی کردند و سپس وارد صنعت املاک شدند. محمد کسوانی، مدیر ارتباطات صفد فود، به روزنامه The National گفت: «آنها ابتدا در زمینه خودرو، لاستیک، رینگ و سایر لوازم جانبی خودرو فعالیت میکردند و در این زمینه بسیار موفق بودند، سپس سرمایهگذاری در حوزه املاک را آغاز کردند و درآمد زیادی کسب کردند.
نوشیدنیهای فلسطین اولین تلاش برادران حسون در صنعت نوشیدنی بود و دلیل انتخاب آن سودآوری بالای این محصولات است. کسوانی افزود: «حسین، برادر بزرگتر، پس از مشاهده نبود جایگزینی برای برندهای مطرح، این ایده را مطرح کرد. بسیاری از رستورانها در سوئد و اروپا نمیخواستند آن برندها را بفروشند.
شرکتهای نوشیدنی آمریکایی از جمله برندهایی هستند که مصرفکنندگان به دلیل همکاریشان با اسرائیل و شهرکهای اشغالی آن، بایکوت کردهاند. پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در اکتبر، چند برند محلی و کوچکتر در خاورمیانه شاهد افزایش فروش بودند. جنبش بایکوت، عدم سرمایهگذاری و تحریم (BDS)، که از حقوق فلسطینیها حمایت میکند، کوکاکولا را به دلیل فعالیت در شهرک غیرقانونی عطروت در کرانه باختری مورد انتقاد قرار داده است.
در نوامبر، پارلمان ترکیه محصولات کوکاکولا را از رستورانهای خود حذف کرد و در لبنان نیز نوشیدنیهای جلالول و زیکولا محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا کردهاند. در بنگلادش، شرکت Akij Food and Beverage متعهد شد بخشی از درآمد حاصل از فروش نوشیدنیهای خود را به صندوقی برای فلسطین اختصاص دهد و شاهد افزایش ۱۴۰ درصدی فروش بود که سهم آنها در بازار نوشیدنیهای این کشور را شش درصد افزایش داد.
نوشیدنیهای فلسطین، که در حال حاضر فقط کولا تولید میکند، امیدوار است که محصولات خود را در تمامی رستورانها و سوپرمارکتهای اروپا عرضه کند. کسوانی گفت: ما همچنین در حال کار بر روی محصولی بدون شکر و نوشیدنیهای پرتقالی، لیمویی و انرژیزا هستیم.
برادران حسون، که حدود ۵۰,۰۰۰ دلار در این کسبوکار سرمایهگذاری کردهاند، از یک مشاور متخصص در صنعت نوشیدنیهای اروپا کمک گرفتهاند.
کسوانی افزود: در کمتر از دو ماه، سفارشها به میلیونها عدد رسیده است. فروش بسیار خوب بوده و تنها مانع پیشرفت ما محدودیت تولید است.» فروش چهار میلیون قوطی در دو ماه هنوز فاصله زیادی با غول آمریکایی کوکاکولا دارد که روزانه بیش از ۱.۹ میلیارد سرو نوشیدنی میفروشد و محصولات شرکت پپسی نیز فروش روزانهای بیش از یک میلیارد دارد.
علاقه به نوشیدنیهای فلسطین در سطح جهانی رو به رشد است و بیش از ۱۰۰ شرکت به دنبال توزیع آن در استرالیا، آسیا، کانادا، آمریکا، شمال آفریقا، خاورمیانه و اروپا هستند. کسوانی گفت: «برنامه داریم که به خارج از اروپا نیز گسترش پیدا کنیم و اولین قدم بازارهای آمریکا و کانادا خواهد بود.»
تقاضا از خاورمیانه نیز بالا بوده، اما عرضه این نوشیدنیها در منطقه با موانعی مواجه است.
در آلمان، نمایندگی این محصول بر عهده شرکت NAIMO Trade UG است که مدیر آن یک مربی تناسب اندام و مشاور تغذیه است و کسبوکار خود را نیز دارد. این سوال مطرح است که آیا شرکت بهطور غیرمستقیم از بایکوت کالاهای اسرائیلی حمایت میکند؟
طی حدود دو ماه، نزدیک به چهار میلیون قوطی کولا به فروش رسیده است. بخشی از این قوطیها به حساب یک نانوایی در الکساندرپلاتس برمیگردد.
صاحب این فروشگاه که نخواست نامش فاش شود، در مکالمه تلفنی گفت: ما کوکاکولا هم داریم؛ برای هر سلیقهای چیزی موجود است. فلسطینکولا مدت زیادی نیست که در آلمان عرضه میشوند. آیا ممکن است وجود قوطیهای فلسطین و غزه در قفسه به دلایل سیاسی باشد؟ صاحب نانفروشی آن را بیانیهای سیاسی نمیداند و معتقد است خرید یک قوطی کوکاکولا هم حامل پیام سیاسی خاصی نیست.
گفتنی است در نانفروشی ایستگاه متروی الکساندرپلاتس منطقه میته برلین در یخچال نوشیدنی خود به فروش نوشابه با طرحهای فلسطین پرداخته و در سکوی خط U۵ ایستگاه متروی کسانی که منتظر قطار مترو هستند، میتوانند با نوشیدن یک کولا وقت بگذرانند، اما نه کوکاکولا، بلکه یک «کولا فلسطین» یا نوشیدنی پرتقال غزه بدون کافئین. این کولا که حامی غزه و مردم فلسطین است،
منبع: Thenationalnews - alexander-wallasch - msn
نظر شما