درباره انستیتو گوته
موسسه گوته یکی از نهاد های فرهنگی بین المللی فعال از جمهوری فدرال آلمان می باشد. این نهاد در چارچوب توافق نامه ای با وزارت امور خارجه آلمان فعالیت می کند و مورد حمایت آن می باشد. موسسه گوته دارای 151 شعبه در 98 کشور جهان به همراه موسساتی به عنوان شرکای خود در شبکه ای جهانی فعالیت می کند. این نهاد به عنوان یک موسسه خیریه ثبتشده، بهطور مستقل عمل میکند و به هیچ حزب سیاسی وابسته نمی باشد. انستیتو گوته حدود یک سوم درآمد خود را از طریق درآمد حاصل از دوره های زبان و امتحانات به دست می آورد. همچنین از اتحادیه اروپا، وزارتخانه های فدرال آلمان و بنیادها و شرکت ها در داخل و خارج از آلمان حمایت دریافت می کند.
این نهاد به استقرار زبان آلمانی در سیستم های آموزشی کشورهای طرف قرارداد کمک می کند. همچنین پشتیبانی به بیش از 100 هزار مدرسه در سرتاسر جهان که زبان آلمانی را آموزش می دهند، ارائه می کند و دوره های آموزشی برای ارتقا معلمان آموزش زبان آلمانی برگزار می کند. موسسه گوته از دورههای عمومی زبان آلمانی گرفته تا دورههای پیشرفته و حرفهای برای افزایش آگاهی اجتماعی و فرهنگی ارائه میدهد که این خدمات به صورت حضوری و غیر حضوری می باشد. هر سال بیش از نیم میلیون نفر در یکی از موسسات گوته یا موسسات همکار، در آزمون زبان آلمانی شرکت می کنند. این نهاد با طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی، از دانشجویان و کارگران ماهر خارج از کشور برای مهاجرت به آلمان حمایت می کند.
موسسه گوته از تبادل فرهنگی بین المللی حمایت می کند و حدود 20 هزار رویداد فرهنگی را در طول سال با مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی و ابتکارات جامعه مدنی در کشورهای مختلف برگزار می کند. این موسسه از متخصصان و کارآفرینان فرهنگی فرهنگی بینالمللی حمایت میکند و برنامههای اقامتی، مشارکتها و تولیدات مشترک، شبکهسازی متخصصان فرهنگی را در سراسر جهان ترویج می دهد.
انستیتو گوته، از طریق برنامه های آموزشی خود به بیش از 60 زبان و شبکه ای با 87 کتابخانه، فضایی برای یادگیری و تعامل افکار را ارائه می دهد.
اعضا و کمیته ها
هیئت امنا
- اعضای هیئت رئیسه
- نمایندگان دولت فدرال
رئیس موسسه: پروفسور دکتر کارولا لنتز
کارولا لنتز رئیس انستیتو گوته و استاد پژوهشی ارشد در گروه انسان شناسی و مطالعات آفریقا در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینتس است. علایق پژوهشی او شامل قومیت و ناسیونالیسم، استعمار و استعمار زدایی، تاریخ سیاسی، طبقات متوسط در جنوب جهانی است. او از سال 1987 در آمریکای جنوبی و در غرب آفریقا تحقیقات خود را انجام داد. کارولا لنتز از اعضای آکادمی علوم انسانی برلین _ براندنبورگ، لئوپولدینا آکادمی ملی آلمان، عضو کمیته مشورتی بنیاد فرهنگی فدرال آلمان، دویچه اسپراکرات و هیئت امنای مرکز آموزشی آن فرانک می باشد.
مجمع عمومی
- اعضای اصلی
- نمایندگان کارکنان در مجمع عمومی
- اعضای فوق العاده
مدیرکل: پروفسور دکتر ماریون آکرمن
خانم آکرمن از نوامبر 2016 مدیر کل 15 موزه هنری در ایالت درسدن بوده است. او تاریخ هنر، زبان و ادبیات آلمانی را در گوتینگن، کاسل، وین و مونیخ مطالعه کرده و در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ تدریس کرده است. آکرمن پیش از اینکه در سال 2009 به عنوان مدیر مجموعه هنری نوردراین وستفالن به دوسلدورف برود؛ بین 2003 تا 2009 به عنوان مدیر موزه هنری اشتوتگارت فعالیت داشته است. او از ژوئیه 2009 عضو مجمع عمومی و از ژانویه 2018 عضو هیئت رئیسه انستیتو گوته بوده است.
هیئت های مشورتی و تخصصی
وظیفه هیئت های مشورتی ارائه مشاوره تخصصی به انستیتو گوته می باشد. یازده هیئت مشورتی تخصصی سالی یک بار برای این منظور تشکیل جلسه می دهند.
- هنرهای زیبا
- آموزش و گفتمان فرهنگی
- فیلم، تلویزیون و رادیو
- اطلاعات و کتابخانه
- کمیته مدال گوته
- ادبیات و ترجمه
- مهاجرت
- موسیقی
- زبان
- تئاتر و رقص
- هیئت مشاوران کسب و کار و صنعت
تاریخچه
موسسه گوته، (آکادمی آلمانی سابق) در سال 1925 به عنوان «آکادمی برای تحقیقات علمی و پرورش آلمانی» تاسیس شد. هدف انجمن، اشاعه فرهنگ و ترویج زبان آلمانی در خارج از کشور بود.
در اساسنامه انجمن 2 نکته به صورت واضح بیان شده است: «اشاعه فرهنگ آلمان» و «روابط فرهنگی غیر رسمی با کشورهای خارجی و آلمانیهای خارج از کشور»
پس از روی کار آمدن حزب نازی، این موسسه بدون اعتراض یا انتقاد، مسئولان خود را تابع رژیم جدید کرد و از نظر ایدئولوژیک با آن سازگار شد. همچنین اعضای حزب و افراد نزدیک به رژیم در آکادمی آلمان پذیرفته شدند و لئوپولد کولبل اولین عضو حزب نازی بود که در سال 1938 به ریاست سازمان درآمد.
در سال 1941، آکادمی طی حکمی به طور مستقیم در خدمت رژیم نازی قرار گرفت. در سال 1945 پس از پایان جنگ جهانی دوم، به عنوان یکی از سازمان های رژیم نازی طبقه بندی و نهایتا منحل شد.
در سال 1951 هنگامی که مسئولین، بازسازی موسسه گوته را آغاز کردند و به منظور محافظت از مؤسسه در برابر استثمار مجدد توسط دولت، این نهاد را به عنوان یک انجمن ثبت شده تأسیس کردند. جمهوری فدرال نیز با درس گرفتن از تجربیات دوران نازی ها، سیاست فرهنگی خارجی را از طریق سازماندهی غیرمتمرکز و قرار دادن آن در دست بازیگران غیردولتی، به اصطلاح سازمان های واسطه اقدام نمود.
نام «موسسه گوته» در آن زمان جدید نبود. قبلاً دپارتمانی با این نام در آکادمی آلمان وجود داشت که مسئول تربیت معلمان آلمانی خارجی و آموزش زبان آلمانی در خارج از آلمان بود. تغییر نام و تبدیل آن به عنوان اصلی سازمان جدید، تصمیمی کاملاً سنجیده از سوی مسئولین بود که نشان میدهد سازمان جدید به کار آکادمی آلمان ادامه خواهد داد.
در دهه 1960 مأموریت مؤسسه گسترش می یابد. گوته با هدف آموزش معلمان آلمانی خارجی در داخل شروع به کار کرد و سپس در کنار آموزش زبان، به فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور می پردازد. انستیتو گوته در آغاز فعالیت های فرهنگی خود، نویسندگان و هنرمندان آلمانی را به کشور های مختلف جهان فرستاد و به تدریج این صادرات فرهنگی باعث ایجاد تبادلات فرهنگی شد.
از دهه 1970، مسئولین برنامه های فرهنگی سرانجام به هنر معاصر و انتقادی روی آورده و به جای تمرکز بر ابراز وجود، بر «مشکلات فرهنگی و تمدنی کنونی» متمرکز شدند و به تبادل نظر با شرکای کشور میزبان پرداختند. به همین دلیل است که انستیتو گوته خود را پیشگامی برای این تجدید نظر در سیاست فرهنگی خارجی می بیند.
موسسه گوته به عنوان یک شبکه جهانی
پس از 11 سپتامبر 2001 برنامه های جدیدی که از سال 1999 در آلمان آغاز شده بود، شتاب گرفت و توسعه یافت. بخش فرهنگی وزارت خارجه آلمان، اصولی را برای کار فرهنگی در خارج از کشور تدوین کرد. موضوع جهانی شدن، باعث شد که روابط بین المللی و وابستگی کشورها به سرعت تغییر کند. ارتباطات دیجیتال و راه های اطلاع رسانی جدید جهان را به یک «دهکده جهانی» تبدیل کرده است و وزارت خارجه میخواهد از طریق «بحث انتقادی در مورد ارزشها و نقش فعال در حوزه مدیریت دانش و همچنین سیاستهای فرهنگی و اطلاعاتی» ایفای نقش کند.
جهت گیری جدید در انستیتو گوته به سوی استفاده بیشتر از رسانه های جدید، توسعه حضور اینترنتی و ترویج یک «جامعه اطلاعات، یادگیری و دانش» جهانی قرار گرفته است. بسیاری از برنامه ها و رویدادها اکنون بر پیشگیری از مناقشه، تمرکز بر گفتگو با جهان اسلام و ترویج ارزش های دموکراتیک متمرکز شده است.
در دو دهه اول تمرکز اصلی در ارائه فرهنگ آلمان به خارج از کشور بود. در دهه 1970 این رویکرد جای خود را به همکاری دو جانبه و مشارکتی داد. از 2010 انستیتو گوته بر همکاری چند ملیتی تکیه کرده است و اکنون رویکردهای پیشین، تبدیل به یک شبکه جهانی شده است.
امروزه یکی از فعالیت های فرهنگی انستیتو گوته، توسعه و نگهداری بستر هایی مانند پلتفرم «موسیقی در آفریقا» است که با کمک بنیاد زیمنس راهاندازی شده است و موسیقیدانان آفریقایی را قادر میسازد تا با یکدیگر مرتبط باشند و شبکه سازی کنند. انستیتوی گوته در مورد مسائل استعماری، مأموریت خود را بر این گذاشته است که بستری ایجاد کند تا بتواند صدای کشورهای آسیبدیده، را به گوش جهانیان برساند.
اهداف
انستیتو گوته از آموزش و یادگیری زبان آلمانی پشتیبانی می کند. همچنین اطلاعاتی در مورد تنوع فرهنگی و اجتماعی آلمان و اروپا در سراسر جهان ارائه می دهد. در نتیجه، تبادل فرهنگی، آموزش و ترویج گفتمان اجتماعی از اهداف اصلی آن می باشد.
استراتژی این موسسه برای توسعه برنامه ها و پروژه های خود، در 6 بخش هدف گذاری شده است:
1. گفتگو و خلاقیت
- رویکرد: انستیتو گوته با شرکای خود، فضا هایی برای آفرینش هنری و گفتگو در مورد مسائل مختلف اجتماعی ایجاد می کند. همچنین با در نظر گرفتن دیدگاههای آیندهنگر، از تحولات دموکراتیک در سرتاسر جهان حمایت میکند؛ بهویژه در جاهایی که جلوی آزادی بیان گرفته شده است.
- حوزه فعالیت
- ایجاد تعاملات بین متخصصین و تولید کنندگاه آثار هنری
- شبکه سازی، گفتوگوی های بین المللی و تبادلات فکری و هنری
- حمایت از فضای تعاملی دیجیتال و غیر دیجیتال بدون سانسور و جامعه ای باز و دموکراتیک
- زنده نگه داشتن فرهنگ انتقادی و یادآوری نسبت به دوران رژیم نازی در برنامه های زبانی، فرهنگی و آموزشی
2. مهاجرت
- رویکرد: انستیتو گوته از طریق پیوند زبان، آموزش و برنامه های فرهنگی، روند مهاجرت را همراهی می کند و مشارکت شغلی، اجتماعی و تحصیلی را آسان تر می سازد. همچنین شبکه سازی و حمایت خود را از مهاجرانی که به وطن خود باز می گردند ادامه می دهد.
- حوزه فعالیت
- آماده سازی دانش آموزان، دانشجویان و کارگران ماهر برای فعالیت های آموزشی، اجتماعی و شغلی
- ایجاد شبکه بین المللی از فارغ التحصیلان و مهاجران بازگشته به وطن و حمایت از آنان
- اقدامات فرهنگی و آموزشی از طریق بورسیه و فرصت مطالعاتی
- حمایت از پناهندگان در بخش های فرهنگی و آموزشی
3. یادگیری در فضای بین المللی
- رویکرد: انستیتو گوته زبان آلمانی را در کشورهای مهمان آموزش میدهد و از طریق شبکه جهانی خود، تبادل فرهنگی بینالمللی و انتقال دانش را ترویج میدهد و در تولید فرهنگی و اقتصاد خلاق مشارکت میکند و از این طریق تصویری جامع از آلمان را به جهانیان ارائه می دهد.
- حوزه فعالیت
- ترویج زبان آلمانی در سیستمهای آموزشی بینالمللی با پرورش معلمان زبان آلمانی
- گسترش برنامه ها و شیوه های توسعه یادگیری زبان آلمانی
- گسترش اطلاعاتی در مورد فرهنگ، جامعه و زندگی در آلمان
- تقویت زیرساخت های فرهنگی جهت بهبود فهالیت ها در کشور هدف
- ارائه آموزش های مورد نیاز در حوزه دیجیتال و مرتبط با رسانه
4. توسعه پایدار
- رویکرد: تحقق توسعه پایدار مستلزم تغییرات اجتماعی در سراسر جهان است. تبادل فرهنگی و همچنین برنامه های زبانی و آموزشی می تواند چشم اندازهای جدیدی را در این زمینه بگشاید. همچنین این رویه با اهداف سازمان ملل متحد منطبق می باشد.
- حوزه فعالیت
- حمایت و ترویج از پروژههای هنری و مبتکرانه در موضوعاتی همچون: محیط زیست، اجتماعی و اقتصادی
- آگاه سازی جهانیان از تبادلات فرهنگی و آموزشی که باعث حل چالش های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی شده است.
- انطباق اهداف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی با الگو های سازمان ملل در موضوعاتی همچون: آموزش، تغییرات آب و هوایی، محیط زیست، فرصت های برابر و عدالت
5. با اروپا برای اروپا
- رویکرد: انستیتو گوته یک موسسه فرهنگی آلمانی و اروپایی می باشد که موضوعاتی مانند: دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی عقیده را در سیاست فرهنگی و آموزشی خود در داخل و خارج از اروپا ترویج می کند و با کسانی که دارای اشتراکاتی با این ارزش ها نیستند وارد گفتگو میشود.
- حوزه فعالیت
- ادغام در اروپا از طریق طرح های مشترک برای تقویت ارزش های دموکراتیک، حاکمیت قانون و تعهد به جامعه
- ارتقا جایگاه اروپا در جهان از طریق همکاری شرکای اروپایی در اجرای برنامه های فرهنگی، زبانی و آموزشی در سرتاسر جهان و فراهم نمودن امکان گفتگو در سطح بین المللی و منطقه ای که به ارتباط اروپا با سایر نقاط جهان کمک می کند.
6. سازمان نوآور
- رویکرد: مشارکت، خلاقیت، تنوع و باز بودن در برابر تغییر، کلید ماندگاری در آینده به عنوان یک سازمان است.
- حوزه فعالیت
- توسعه شبکه تعاملات در سراسر جهان و ایجاد تعادل بین ساختارهای سنتی و مدرن
- بهره برداری از پتانسیل خلاقانه سازمان با مشارکت و فضا دادن به کارکنان جهت شکوفایی تخصص خود در راستای اهداف سازمانی
- فعالیت در زمینه های تجاری جدید جهت توسعه حوزه های فعالیت و ایجاد پروژه های موثر و مقرون به صرفه
- حمایت و پرورش ایده های متنوع در سازمان
- طرح برابری جنسیتی
زبان آلمانی
هر ساله بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان در آزمون آلمانی انستیتو گوته شرکت می کنند. دوره های زبان شامل: آلمانی برای بزرگسالان در تمام سطوح، دوره های آموزشی برای کودکان و نوجوانان و دوره های مقدماتی زبان است.
- 15 میلیون در سراسر جهان، در حال یاد گرفتن آلمانی به عنوان یک زبان خارجی می باشند.
- 12 میلیون در یک سال بازدید از پلتفرم دیجیتال آموزش زبان گوته انجام شده است.
- 10 هزار معلم در مدت یک سال در برنامه های صدور گواهینامه تدریس شرکت کردند.
- انستیتو گوته 151 شعبه فعال در 98 کشور جهان دارد.
- 658 هزار نفر در جامعه زبان آموزان انستیتو گوته با یکدیگر در ارتباط هستند.
فرهنگ
قدرت شبکه
انستیتو گوته تبادل فرهنگی بین المللی را ترویج می کند و بر انسجام جهانی متکی است. پروژه ها و برنامه های مالی با مشارکت و همکاری نزدیک با موسسات و هنرمندان در کشورهای میزبان ایجاد می شوند. انستیتو گوته ارتباطی را بین فرهنگ، آموزش و علم ایجاد می کند و فضایی برای گفتوگوهای باز و قابل اعتماد فراهم می سازد.
- 440 پروژه موسیقی در یک سال تأمین مالی شدند.
- 395 هزار عنوان از کتابخانه دیجیتال گوته در سال 2022 قرض گرفته شده است.
- 273 ترجمه کتاب به 40 زبان در سال 2022 تأمین مالی شده است.
- 8 میلیون نفر در طول یک سال از 22 هزار رویداد فرهنگی در سراسر جهان استفاده کردند.
موسسه گوته در تبعید
در کشورهایی که مؤسسه گوته و سایر مؤسسات فرهنگی بینالمللی مجبور به بستن مراکز خود به دلیل جنگ و سانسور شدند، بسیاری از هنرمندان فضاهای فکری خود را برای گفتگو و تبادل فرهنگی از دست میدهند. انستیتو گوته در تبعید، محل ملاقات و فضایی برای فرهنگیانی است که دیگر نمی توانند در کشور خود کار کنند.
بودجه فرهنگی و اقامتی
انستیتو گوته هنر و فرهنگ را در همه زمینه ها ترویج می کند و از متخصصان، جوانان و افراد عادی جهت امور اقامت و پروژه های اقامتی در داخل و خارج از کشور حمایت می کند. معیارهای تأمین مالی و نوع بودجه، به پیشنهادات بستگی دارد.
هنرهای تجسمی
انستیتو گوته پروژه های هنری، طراحی و معماری را در سرتاسر جهان راه اندازی و حمایت می کند و از این دریچه، تبادل بین فرهنگی را ترویج می کند.
حدود 1000 رویداد در سال از نمایشگاه های گروهی و انفرادی گرفته تا سخنرانی ها و کارگاه ها و برنامه های اقامتی در این برنامه تعریف می شود. همچنین با شرکای محلی همکاری می کند و نمایشگاه هایی را در موسسات هنری خارج از کشور ترتیب می دهد.
ادبیات
انستیتو گوته از گفتگوهای ادبی بین المللی از طریق کمک های مالی ترجمه، کتابخوانی، کارگاه ها و پیشنهادهای اقامت حمایت میکند. این موسسه با کار شبکه جهانی خود، فضاهای ملاقات برای همکاری فرهنگی و تبادل متقابل ایجاد می کند و صحنه های ادبی محلی و بازارهای کتاب را تقویت می نماید.
انستیتو گوته در مورد فضای ادبی آلمانی زبان، قالب های تدریس ادبیات و ارتباط با موسسات همکار؛ بستر فعالیت بین المللی در زمینه ادبیات و تامین بودجه برای ترجمه را ایجاد می کند. همچنین از نظر محتوا، با حمایت از چهرههای کلیدی دنیای ادبی آلمانی زبان از ظرفیت آنان بهره می برد.
مرکز انستیتو گوته بر گسترش و حفظ شبکه همکاران، هماهنگی پروژههای فراملی و سازماندهی نمایشگاههای کتاب است و متعهد است تا ظرفیت های محلی را در قالب آموزش بیشتر برای ناشران و مترجمان تقویت نماید.
جوایز
انستیتو گوته مایل است از کارهای فرهنگی برجسته با جوایزی تقدیر کند و مشارکت و گفتگو را در تبادل فرهنگی بینالمللی ترویج دهد. اصلی ترین جوایز ارائه شده توسط انستیتو گوته به شرح زیر می باشد.
مدال گوته
انستیتو گوته سالی یک بار از شخصیت های خارجی که کمک های برجسته ای در آموزش زبان آلمانی و تبادل فرهنگی بین المللی کرده اند، تقدیر می کند.
جایزه فیلم مستند
از سال 2003، انستیتو گوته هر سال جایزه فیلم مستند را به آثار برجسته سینمایی اعطا می کند. مراسم انتخاب و جوایز به طور متناوب در جشنواره های فیلم مستند DOK.fest مونیخ، DOK لایپزیگ، هفته فیلم دویسبورگ و Kassel Dokfest برگزار میشود.
جایزه مترجم هلن و کرت وولف
هر سال در ماه ژوئن، جایزه مترجم هلن و کرت ولف به یک ترجمه ادبی برجسته از آلمانی به انگلیسی که در ایالات متحده منتشر شده است، تعلق می گیرد. این جایزه توسط دولت آلمان تامین می شود و توسط موسسه گوته نیویورک اعطا میگردد.
جایزه نروال گوته
انستیتوی گوته پاریس و دانشگاه سوربن به طور مشترک جایزه ای برای ترجمه های ادبی از آلمانی به فرانسوی اعطا می کنند.
جایزه هنری هنریک گروس
هر دو سال یک بار به یک هنرمند آفریقایی اهدا می شود. این جایزه توسط انستیتو گوته و خانواده گروس به یاد هنریکه گروس، مدیر سابق انستیتو گوته در آبیجان اعطا می شود.
جایزه ادبی کاکه هاشی
شرکت علم و فناوری مرک و انستیتو گوته از سال 2013 هر دو سال یک بار جایزه ادبیات کاکه هاشی را اعطا می کنند. این جایزه به مترجمان ژاپنی برای ترجمه یک اثر آلمانی به ژاپنی تعلق می گیرد.
جایزه موسسه گوته برای ترجمه جدید
این جایزه به طور مشترک توسط موسسه گوته لندن و انجمن نویسندگان هر دو سال یک بار اهدا میشود. از سال 2010، این جایزه همچنین از مترجمانی تجلیل می کند که آثارشان هنوز منتشر نشده است.
جایزه گوتکونست نیویورک
موسسه گوته نیویورک جایزه حمایت مالی برای تقدیر از مترجمان جوان با استعداد ادبیات آلمانی به انگلیسی ارائه می دهد. حمایت از آنها در برقراری ارتباط با دنیای ترجمه و نشر ایجاد شد.
جایزه مترجم مرک
موسسه گوته و شرکت Merck LLC با حمایت سفارت آلمان در مسکو جایزه مترجم مرک را به ترجمه متون آلمانی که توسط یک ناشر روسی منتشر شده است اعطا می کند.
آموزش و دانش
انستیتو گوته در زمینه های اجتماعی نیر فعالیت می کند و جوامعی را که بسترهای مناسبی را برای فرهنگیان، دانشمندان و روزنامه نگاران فراهم می کنند حمایت می کند. همچنین در این راستا، برنامه های آموزشی بین المللی را در حوزه مدیریت فرهنگی و کارآفرینی، راه اندازی و حمایت می کند و به مؤسسات فرهنگی و شبکه های بازیگران مشارکت کننده مشاوره می دهد و در حوزههای آموزش، فرهنگی، دیجیتال و موضوعاتی که در حال حاضر در سطح عمومی، رسانهها و علمی مورد بحث است تمرکز دارد.
موسیقی
یکی از فعالیت های انستیتو گوته، تبادل هنرمندان داخلی و خارجی می باشد. در این راستا بیش از 1000 پروژه موسیقی هر سال در بخش های حرفه ای و آماتور انجام می شود.
بخش بزرگی از برنامههای موسیقی انستیتو گوته از طریق تعامل با شرکای محلی مانند: جشنوارهها، سالنهای کنسرت یا کلوپها به وجود میآید. انستیتو گوته در بخش حرفه ای، بودجه خود را متوجه نوازندگان حرفه ای که در آلمان و یا کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند متمرکز کرده است. همچنین در آلمان، به نوازندگان جوان و آماتور فرصتی برای برگزاری تورهای کنسرت یا کارگاه های آموزشی ارائه می دهیم.
کتابخانه
انستیتو گوته دارای 87 کتابخانه عمومی می باشد که فضایی باز برای تبادل فکر و ایده را ارائه می دهند. حدود 800 هزار رسانه آنالوگ و دیجیتال تصویر کنونی آلمان را منتقل می کند و تعامل فعال با زبان، فرهنگ و جامعه را ترویج می کند.
این مجموعه روی بسیاری از پروژه های مختلف با شرکای جامعه مدنی کار می کند و در زمینه موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، ترویج مطالعه، حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی فعالیت کتابخانه ای و رسانه ای انجام می دهد.
فیلم، تلویزیون، رادیو
انستیتو گوته هر ساله، چندین هزار نمایش فیلم، جشنواره و کارگاههای آموزشی از فیلمهای صامت کلاسیک گرفته تا جدیدترین آثار سینمای آلمان (که به زبان های مختلف زیرنویس شدهاند) را برگزار میکند. این فضا بستری را برای پروژههای مشترک به فیلمسازان آلمانی و بینالمللی ارائه میدهد. علاوه بر این، با پخش کنندگان عمومی در تلویزیون و رادیو همکاری می کند و از نمایشنامه های رادیویی و هنری و نوآورانه حمایت می کند.
بر این اساس، انستیتو گوته رویدادهای سینمایی خود را سازماندهی میکنند و در جشنوارههای محلی شرکت میکنند و از این طریق باعث افزایش دسترسی و دید شدن آثار آلمانی در خارج از کشور میشوند. سمینارها و کارگاه های آموزشی با فیلمسازان آلمانی و بین المللی با همکاری فعالان محلی برگزار می شود. این برنامه ها نیز به صورت محتوای دیجیتال در پلتفرم های مختلف نیز در دسترس می باشد.
انستیتو گوته از این پروژه های نوآورانه رادیویی (مانند پادکست) حمایت می کنیم. فعالیتهای مربوط به فرهنگ گوش دادن به طور فزایندهای در برنامههای آینده این موسسه جای خواهند داشت.
رقص و تئاتر
انستیتو گوته متخصصان تئاتر و رقص بینالمللی و آلمانی را قادر میسازد تا با یکدیگر در تبادل نظر و ارتباط باشند. در این بخش تمرکز بر آثار درام معاصر، تئاتر گفتاری، رقص معاصر، هنرهای نمایشی، تئاتر کودکان نوجوانان و تئاتر عروسکی می باشد.
این موسسه با برنامه های مختلف از افراد خلاق در داخل و خارج از کشور، به ویژه از هنرمندان جوان ساکن آلمان که مایل هستند در خارج از کشور اجرا داشته باشند حمایت می کنیم. همچنین از اجرای گروههای تئاتر و رقص بینالمللی و به خصوص کشورهای در حال توسعه به صورت بورسیهها و دورههای کارآموزی با همکاری جشنوارهها، برگزارکنندگان و تئاترهای آلمانی حمایت می شود.
چارت سازمانی
منبع
www.goethe.de
نظر شما