این نتیجه اصلی مطالعه «مطالعه دیجیتال نوجوانان 2024» پستبانک آلمان است. مطالعه پستبانک آلمان از سال ۲۰۱۹ تغییرات زندگی نوجوانان این کشور را در زمینه دیجیتالیشدن، بهویژه در موضوعات مالی، بررسی میکند. در سپتامبر سال جاری، این بانک ۱۰۰۰ نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله را مورد پرسش قرار داد.
بر اساس نتایج این مطالعه، نوجوانان و جوانان آلمانی پس از یک دوره کاهش استفاده از اینترنت در سالهای پس از پاندمی کرونا، دوباره زمان بیشتری را آنلاین میگذرانند. این افزایش برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، که در اوج همهگیری کرونا میانگین استفاده به ۸۱٫۶ ساعت در هفته رسیده بود، مشاهده میشود. پس از آن، میزان استفاده بهتدریج کاهش یافته بود.
در حال حاضر، متوسط زمان آنلاین بودن آنها 71.5 ساعت در هفته است که 1.6 ساعت بیشتر از سال گذشته است.
سلطه گوشیهای هوشمند
نوجوانان آلمانی به وضوح گوشیهای هوشمند را به عنوان دستگاههای اصلی برای دسترسی به اینترنت ترجیح میدهند: 91 درصد از آنها از گوشی هوشمند برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند. تبلتها 49 درصد و لپتاپها 44 درصد از استفادهها را به خود اختصاص دادهاند.
نوع استفاده از اینترنت در آلمان بر اساس جنسیت تفاوتهایی دارد: دختران و پسران به طور تقریبی زمان مشابهی را آنلاین میگذرانند - دختران 72.4 ساعت در هفته و پسران 71 ساعت - اما از دستگاهها به شیوهای متفاوت استفاده میکنند.
در حالی که گوشیهای هوشمند و تبلتها در هر دو گروه مشابه محبوب هستند، تفاوتهای زیادی در استفاده از کامپیوترهای رومیزی وجود دارد. بیش از نیمی از پسران (53 درصد) از کامپیوتر رومیزی برای بازی و کار استفاده میکنند، در حالی که این درصد برای دختران تنها 15 درصد است.
آموزش آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرده است
نوجوانان به طور فزایندهای از اینترنت برای مقاصد آموزشی یا شغلی استفاده میکنند. مطالعه بانک پست نشان میدهد که استفاده از اینترنت برای اهداف آموزشی در سال جاری دوباره افزایش یافته است و روند صعودی آن از سال 2019 ادامه دارد. جوانان در حال حاضر 4.6 ساعت در هفته آنلاین برای مدرسه، آموزش یا تحصیل میگذرانند. این عدد در سال 2023 برابر با 4.3 ساعت بود و در سال 2019، هنگامی که اولین بار مطالعه انجام شد، تنها 2.5 ساعت بود.
توماس برش، رئیس بخش دیجیتال بانک پست، گفت: این روند چندین نکته مثبت دارد و نشان میدهد که نوجوانان به طور فزایندهای از پیشنهادات آموزشی دیجیتال برای پیشرفت شخصی و بهبود شانسهای خود در بازار کار استفاده میکنند. این فقط یک خبر خوب برای اقتصاد آلمان نیست. این مطالعه همچنین نشان میدهد که پاندمی کرونا در بازنگری به نقطه عطفی تبدیل شد: آموزش در خانه و کنفرانسهای آنلاین مزایای آموزش دیجیتال را به نمایش گذاشت و جوانان امروز از این فرصتها استفاده میکنند.
گفتنی است، در دوران همهگیری کرونا، استفاده از اینترنت در آلمان بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرد.
تعطیلی مدارس، کار از خانه (Home-Office)، محدودیتهای رفتوآمد و فاصلهگذاری اجتماعی موجب شد که مردم بهویژه جوانان و نوجوانان، زمان بیشتری را به فعالیتهای آنلاین اختصاص دهند. طبق گزارشهای منتشرشده، زمان متوسط استفاده هفتگی از اینترنت در میان جوانان آلمانی به ۸۱٫۶ ساعت در هفته رسید. این رقم در مقایسه با سالهای قبل افزایش قابلتوجهی داشت. نوجوانان از اینترنت بهطور گسترده برای آموزش از راه دور (Home-Schooling)، سرگرمی و شبکههای اجتماعی استفاده میکردند. کلاسهای درسی مجازی و ابزارهایی مانند ویدئوکنفرانس Zoom،Microsoft Teams بخش اصلی آموزش در این دوران را تشکیل دادند.
نوجوانان و جوانان زمان بیشتری را صرف بازیهای ویدئویی، تماشای ویدئوهای آنلاین YouTube، Netflix و فعالیت در شبکههای اجتماعی کردند.همچنین با محدودیتهای دیدار حضوری، چت آنلاین و تماسهای ویدئویی بین دوستان و خانوادهها افزایش یافت.در دوران اوج همهگیری کرونا، میانگین استفاده از اینترنت در میان جوانان به بیش از ۱۱ ساعت در روز رسید.نوجوانان آلمانی بهطور گسترده از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، TikTok و Snapchat استفاده کردند.
بازیهای آنلاین چندنفره مانند Fortnite و Minecraft محبوبیت بالایی داشتند.دوران کرونا نقطه عطفی در افزایش استفاده از اینترنت در آلمان و دیگر کشورها، بهخصوص در میان جوانان، بود. نیاز به یادگیری آنلاین، سرگرمیهای دیجیتال و برقراری ارتباط مجازی باعث شد که وابستگی به اینترنت بهشدت افزایش یابد و این تغییرات دیجیتال کماکان بر رفتار و سبک زندگی جوانان آلمانی تأثیرگذار است.
منبع: Welt
نظر شما