عادات دیجیتال قزاق ها

مردم این کشور چگونه اخبار مربوط به رویدادهای قزاقستان را دریافت می‌کنند؟ نتایج نظرسنجی انجام شده به سفارش موسسه تحقیقات اجتماعی و سیاسی در بهار ۲۰۲۴ (نمونه ۸۰۰۰ پاسخ‌دهنده) تا حدودی این مشکل را روشن می‌کند. قزاقستانی‌ها بیشتر از اینترنت (وب‌سایت‌های خبری، تحلیلی و رسمی) برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند - ۵۴.۳٪ از پاسخ‌دهندگان. دومین منبع محبوب، شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، VKontakte، اینستاگرام، Odnoklassniki)  است - ۴۸.۲٪ و تنها سومین منبع خبری، کانال‌های تلویزیونی (۴۳.۸٪) هستند.  

منابع اطلاعاتی درباره رویدادهای قزاقستان: در عصر سرمایه‌داری دیجیتال، نه تنها پیکربندی فضای رسانه‌ای و شبکه‌ای پیچیده‌تر می‌شود، بلکه فضای شبکه‌ای به طور فعال جایگزین فضای رسانه‌های جمعی می‌شود. در چنین زمان‌هایی، یادگیری تشخیص اعتبار اطلاعات در جریان بی‌پایان منابع آن بسیار مهم است. در واقع، بسیاری از ما برای دریافت اخبار نه تنها از کانال‌های ارتباطی سنتی و نهادی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات چاپی) استفاده می‌کنیم، بلکه مصرف منابع غیر نهادی اخبار مانند وب‌سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب نیز به سرعت در حال افزایش است. و این یک عادت کاملاً جدید است، عادت قرن بیست و یکم در انتخاب منابع خبری.

عادات دیجیتال قزاق ها در قرن بیست و یکم

مردم این کشور چگونه اخبار مربوط به رویدادهای قزاقستان را دریافت می‌کنند؟ نتایج نظرسنجی انجام شده به سفارش موسسه تحقیقات اجتماعی و سیاسی در بهار ۲۰۲۴ (نمونه ۸۰۰۰ پاسخ‌دهنده) تا حدودی این مشکل را روشن می‌کند. قزاقستانی‌ها بیشتر از اینترنت (وب‌سایت‌های خبری، تحلیلی و رسمی) برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند - ۵۴.۳٪ از پاسخ‌دهندگان. دومین منبع محبوب، شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، VKontakte، اینستاگرام، Odnoklassniki)  است - ۴۸.۲٪ و تنها سومین منبع خبری، کانال‌های تلویزیونی (۴۳.۸٪) هستند.  

منابع محبوب دیگر عبارتند از پلتفرم یوتیوب (۲۰.۱٪) و ۱۵.۱٪ از پاسخ‌دهندگان به پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام مراجعه می‌کنند. بنابراین، اکثریت قریب به اتفاق قزاقستانی‌ها اخبار را از دستگاه‌های دیجیتال، از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا رایانه‌ها دریافت می‌کنند.  

استفاده از منابع نهادی اخبار - تلویزیون (۴۳.۸٪ از پاسخ‌دهندگان) و به ویژه رادیو (۴.۱٪) و مطبوعات چاپی (۴.۱٪) - در این کشور در مقایسه با منابع دیجیتال به طور قابل توجهی کمتر است. افول عصر اخبار چاپی، افول «سرمایه‌داری چاپی» (ب. اندرسن) که منبع درآمد آن چاپ کتاب و بعدها انتشار مطبوعات به زبان‌های محلی جوامع بود، کاملاً مشهود است. از طریق این رسانه‌ها، گروه‌های کوچکی از مردم از آغاز قرن نوزدهم به ملت تبدیل شدند. بنابراین، چاپ به مدت دو قرن به فضای ارتباطی تبدیل شد که در آن افراد کاملاً ناآشنا می‌توانستند دیگران را از طریق خواندن مطبوعات درک کنند، که به آنها احساس حضور میلیون‌ها نفر دیگر را در حوزه زبانی خاص خود می‌داد.  

ویژگی‌های جمعیتی مصرف‌کنندگان اطلاعات خبری: به طور کلی، در استفاده از هر دو کانال ارتباطی، زنان به طور ناچیزی، اما همچنان فعال‌تر از مردان هستند. بنابراین، ۵۳.۱٪ از مردان و ۵۵.۳٪ از زنان از منابع اینترنتی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی منبع خبری برای ۴۴.۷٪ از مردان و ۵۱.۱٪ از زنان هستند. روزنامه‌ها و مجلات چاپی توسط ۳.۶٪ از مردان و ۴.۵٪ از زنان خوانده می‌شود، اما رادیو بیشتر توسط مردان - ۵.۳٪ و زنان - ۳.۲٪ گوش داده می‌شود.  

شهرنشینان در مقایسه با روستاییان در استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و یوتیوب فعال‌تر هستند. روستاییان (۴۷.۰٪) در مقایسه با شهرنشینان (۴۱.۷٪) بیشتر از تلویزیون و مطبوعات چاپی استفاده می‌کنند. فعال‌ترین مصرف‌کنندگان تلویزیون، افراد ۶۱ سال و بالاتر هستند، آنها بیشتر از سایر گروه‌های سنی از مطبوعات چاپی استفاده می‌کنند. هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد، استفاده از منابع اینترنتی بیشتر از تلویزیون است. شبکه‌های اجتماعی برای افراد دارای تحصیلات عالی محبوب‌تر هستند. پاسخ‌دهندگان مجرد و بدون خانواده بیشتر از دیگران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. افراد شاغل، برخلاف افراد بیکار (که علاوه بر بیکاران شامل بازنشستگان، دانشجویان و زنان خانه‌دار می‌شود)، هم در استفاده از اینترنت (۵۶.۹٪ در مقابل ۴۷.۷٪) و هم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی (۵۱.۲ در مقابل ۴۱.۰٪ از پاسخ‌دهندگان) فعال‌تر هستند.  

از نظر وضعیت اجتماعی-اقتصادی (خودارزیابی قدرت خرید)، هر چه وضعیت پاسخ‌دهنده بالاتر باشد، مراجعه به منابع اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر است، اما هیچ ارتباطی بین وضعیت و استفاده از پیام‌رسان‌ها، مصرف یوتیوب و رادیو مشاهده نمی‌شود. بر اساس زبان‌های تکمیل پرسشنامه، روسی زبانان بیشتر از قزاق زبانان (۵۵.۷٪ در مقابل ۵۲.۲٪) از منابع اینترنتی استفاده می‌کنند، با این حال قزاق زبانان بیشتر از روسی زبانان (۵۲.۹٪ در مقابل ۴۵.۰٪) از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.  

در چارچوب اعتماد به منابع اطلاعاتی چاپی و دیجیتال، باید توجه داشت که مطبوعات چاپی با سنت دیرینه پایبندی به اخلاق روزنامه‌نگاری و شهرت مشخص می‌شوند. دفاتر تحریریه از استانداردهای حرفه‌ای در مورد اعتبار، شفافیت و مسئولیت‌پذیری پیروی می‌کنند. در حالی که منابع دیجیتال دارای سرعت، ارتباط، دسترسی، چندرسانه‌ای بودن و قابلیت‌های جستجو هستند. با این وجود، اهمیت نگرش انتقادی به اطلاعات به این معنی است که حتی منابع چاپی نیز نیاز به تجزیه و تحلیل دارند.  

بنابراین، امروزه شاهد ظهور روش جدیدی از ارتباطات و شکل‌گیری نوع جدیدی از سرمایه - سرمایه ارتباطی - هستیم که در آن قدرت آن بر توجه کاربران اینترنت در حال افزایش است. همانطور که «سرمایه‌داری چاپی» هدف اجباری خود را کسب سود از طریق فروش انبوه محصولات چاپی به زبان‌های محلی قرار داده بود، سرمایه‌داری ارتباطی نیز از طریق کسب درآمد و سرمایه‌گذاری بر ابزارهای شبکه‌ای، فرصت‌هایی را برای ظهور بازیگران و چهره‌های جدید در فضای عمومی ایجاد کرده است. همه اینها منجر به شکل‌گیری نوع جدیدی از سلسله مراتب قدرت برای قزاقستان - سلسله مراتب شبکه‌ای - شده است که در آن تولیدکنندگان محتوای شبکه (وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران) به عنصر جدیدی از سلسله مراتب تبدیل می‌شوند و پیکربندی پیچیده منابع قدرت، سرمایه‌ها و تعاملات را پیچیده‌تر می‌کنند.

نتایج نظرسنجی را نشان می‌دهد که در آن از مردم قزاقستان پرسیده شده است که منبع اصلی اخبار مربوط به رویدادهای قزاقستان برای آنها چیست؟

به طور کلی:

اینترنت (شامل وب‌سایت‌های خبری، تحلیلی و رسمی) : ۵۴.۳٪

شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، VKontakte، اینستاگرام، Odnoklassniki): ۴۸.۲٪

تلویزیون: ۴۳.۸٪

یوتیوب: ۲۰.۱٪

پیام‌رسان‌ها (واتس‌اپ، تلگرام) : ۱۵.۱٪

رادیو: ۴.۱٪

مطبوعات چاپی: ۴.۱٪

صحبت با اقوام، دوستان، همسایگان و همکاران: ۷.۲٪

بر اساس زبان تکمیل پرسشنامه:

زبان قزاقی:

اینترنت: ۵۲.۲٪

شبکه‌های اجتماعی: ۵۲.۹٪

زبان روسی:

اینترنت: ۵۵.۷٪

شبکه‌های اجتماعی: ۴۵٪

بر اساس جنسیت:

مردان:

اینترنت: ۵۳.۱٪

شبکه‌های اجتماعی: ۴۴.۷٪

زنان:

اینترنت: ۵۵.۳٪

شبکه‌های اجتماعی: ۵۱.۱٪

بر اساس گروه سنی:

۱۸ تا ۲۹ سال:

اینترنت: ۵۷٪

شبکه‌های اجتماعی: ۶۲٪

۳۰ تا ۴۵ سال:

اینترنت: ۵۶.۳٪

شبکه‌های اجتماعی: ۵۴.۵٪

۴۶ تا ۶۰ سال:

اینترنت: ۵۵.۳٪

شبکه‌های اجتماعی: ۴۰.۵٪

۶۱ سال به بالا:

اینترنت: ۴۴.۶٪

شبکه‌های اجتماعی: ۲۶.۶٪

این آمار نشان می‌دهد که اکثریت مردم قزاقستان برای دریافت اخبار به منابع دیجیتال مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متکی هستند. همچنین، زنان بیشتر از مردان از این منابع استفاده می‌کنند.

نکته: این تحلیل از منظر جامعه شناسی ارتباطات و مخاطب شناسی بسیار حایز اهمیت است و ساختار ارتباطات جامعه قزاقستان را تبیین می نماید.

نویسنده: آیگل زابیروا، محقق ارشد موسسه تحقیقات اجتماعی و سیاسی وابسته به رئیس جمهور جمهوری قزاقستان، دکترای و استاد جامعه شناسی

 آلماتی قزاقستان

منبع: https://kisi.kz/ru/chifrovye-privychki-xxi-veka/

کد خبر 23304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =