اعدام ۷ نفر از اعضای تروریستی اومو در ژاپن

به گزارش خبرگزاری های آساهی، نیکی و ان اچ کی ژاپن، هفت نفر از اعضای اصلی فرقه ی "اومو" (Oumu) صبح امروز در ژاپن اعدام شدند.

فرقه اومو به رهبری (ماتسوموتو چیزواو) معروف به آساهارا شوکو در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ میلادی در ژاپن جنایت های متعددی را انجام داند که منجر به کشته شدن ۲۹ نفر و آسیب به حدود ۶۵۰۰ نفر شده است.
دادگاه در سال ۲۰۰۶ میلادی حکم اعدام ۱۳ نفر از سرکرده های این فرقه از جمله رهبر آن را اعلام کرده بود اما این اولین باری است که حکم اعدام در این پرونده پس از چندین سال اجرا می شود.
از جمله جنایات این فرقه قتل کل اعضای خانواده ساکاموتو در سال ۱۹۸۹(وکیلی که کمک می کرد تا اعضایی که وارد فرقه شده اند بتوانند نزد خانواده هایشان برگردند )، عملیات گاز سارین در سال ۱۹۹۴ که هدف آن کشتن قاضی دادگاه بود و در آن ۸ نفر کشته و ۱۴۰ نفر مجروح شدند و عملیات ترور شیمیایی در متروی ژاپن با استفاده از گاز سارین در سال ۱۹۹۵ می باشد.
عملیات مترو یکی از جنجالی ترین چالش های امنیتی ژاپن در آن سال ها به شمار می رود که در آن اعضای این فرقه در یکی از ایستگاه های متروی ژاپن اقدام به پخش گاز خطرناک سارین کردند که در نتیجه آن ۱۳ نفر کشته و ۶۳۰۰ نفر مجروح شدند.
پس از این اتفاقات در سال ۱۹۹۵ دادگاه ژاپن، ۱۹۲ نفر از اعضای این فرقه را بازداشت کرد و در سال ۲۰۰۶ حکم اعدام ۱۳ نفر از اعضای کلیدی قطعی شد.
در قانون ژاپن حکم اعدام باید ظرف ۶ ماه اجرایی شود اما در این پرونده، حکم بعد از ۱۲ سال به اجرا در آمده است.
به نقل از روزنامه آساهی ژاپن، دلیل تأخیر در اجرای حکم این بود که برخی از اعضای کلیدی این فرقه موفق شده بودند حدود ۱۷ سال از دست پلیس فرار کنند که برای تکمیل پرونده آنها نیاز به اعترافات افرادی بود که حکم آنها قطعی شده است. در واقع پرونده در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ مختومه اعلام و اعدام آنها بعد از ۶ ماه صورت می پذیرد.
یکی از نکات قابل توجه در فرقه اومو، ساختار این فرقه است که اعضای اصلی فرقه وزرای آن محسوب می شود.
افرادی که اعدام شدند وزرای علوم و هنر، عمران، امور داخلی، بهداشت و ... در این فرقه بوده اند.

کد خبر 2792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =