مرکز مطالعات قرآنی به‌طور رسمی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴ در محوطه دانشگاهی دانشکده پزشکی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله تأسیس شد.

مرکز مطالعات قرآنی به‌طور رسمی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴ در محوطه دانشگاهی دانشکده پزشکی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله تأسیس شد. در حدود دو کیلومتری این مرکز، مرکز مطالعات حدیث "دار السنه" وجود دارد.

ساختمان این مرکز چهار طبقه ساخته‌شده است. طبقه همکف به‌عنوان یک ساختمان چندمنظوره استفاده می‌شود. طبقه دوم برای کارمندان و مدیران اختصاص داده‌شده است. طبقه سوم کتابخانه عمومی است و همچنین برای سالن نشست‌های علمی مانند کلاس درسی و یا دوره آموزشی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. طبقه چهارم به‌عنوان خوابگاه برای شرکت‌کنندگان دوره آموزشی کادر تفسیر تهیه‌شده است.

هدف تأسیس، تحقق ارزش‌های قرآنی است که در یک جامعه پلورالیسم با فعالیت‌های زیر صورت می‌پذیرد:

۱. ترویج قرآن در جامعه پلورالیستی؛

۲. قرار دادن ارزش‌های اساسی قرآن به‌عنوان یک عامل در حل مسائل ملی؛

۳. توسعه روش مطالعات قرآن که مرتبط و هماهنگ با سایر رشته‌های علمی است؛

۴. تولید کادرهای تفسیری برجسته؛

۵. بررسی انتقادی تفسیرهای کلاسیک و معاصر؛

۶. ایجاد همکاری با مراکز مطالعات قرآنی در داخل و خارج از کشور.

مبانی اصلی این مرکز عبارت‌اند از:

۱. توحید: تمام برنامه‌های این مرکز بر اصل توحید استوار است، یعنی تعهد به یگانگی خداوند، پروردگار جهانیان؛

۲. انسانیت: اندیشه هر کس به‌عنوان یک انسان باید مورداحترام باشد و هر انسان دارای اندیشه، مورداحترام است؛

۳. برادری و اخوت: تفاوت در گروه‌های قومی و نژادی، زبان، مکتب، مذهب و دین مانع ایجاد همبستگی نیست.

برنامه‌های کاری این مرکز در امور ذیل خلاصه می‌شود:

الف) تربیتی و آموزشی

۱.تربیت کادرهای تفسیری: یادگیری علوم تفسیر در دانشگاه‌های اسلامی هنوز مفسران واجد شرایط در حوزه‌های خود را به ارمغان نیاورده است. این برنامه به‌طور خاص و منحصراً برای دانشجویان ارشد و دکترای رشته تفسیر به‌منظور تربیت و آماده‌سازی کادرهای علما، به‌ویژه در زمینه تفسیر و علوم قرآنی طراحی‌شده است.

این مرکز برای مدت شش ماه به کاردهای تفسیری مستعد، بورس تحصیلی می‌دهد. این مرکز به کادرهای برجسته فرصتی برای تکمیل تحقیق خود، در برنامه‌ای فشرده در مصر به مدت سه ماه تحت راهنمایی اساتید باتجربه را می‌دهد. (۸۰ نفر / ۲ سال)

۲.دوره آموزشی برای اساتید و معلمان: یکی از نقاط ضعف یادگیری قرآن در دانشگاه‌های اسلامی کمبود اساتید حرفه‌ای است. این مرکز برای تضمین اساتید حرفه‌ای، تمرکز خود را بر ارائه دوره آموزشی و تربیتی برای استادان، معلمان و مبلغان گذاشته است تا بتوانند با آگاهی، معارف و مفاهیم دقیق‌تر به جامعه آموزش دهند. (۶۰۰ نفر / ۲ سال)

۳.بیت القرآن: برنامه آموزشی و تربیتی ویژه حافظان قرآن بین سنین ۱۷ تا ۳۰ سال در بیت القرآن به‌صورت خوابگاهی انجام می‌شود. این برنامه جهت توسعه بینش‌های علمی، مهارت‌ها، مدیریتی، ایجاد انگیزه و روحیه کارآفرینی حافظان منظور شده است. (۸۰ نفر / ۲ سال)

۴.حلقه تفسیر: برای اصلاح سوءتفاهم‌ها در تفسیر، این مرکز برنامه حلقه تفسیر را راه‌اندازی کرده است. این برنامه به ارائه آموزش و آگاهی درباره اسلام و مشکلات اجتماعی و مذهبی برای عموم مردم می‌پردازد.

ب) تحقیقات و توسعه مطالعات

۱.مسابقات کار علمی: نوشته‌های علمی در زمینه مطالعات قرآنی برای رفع تشنگی مردم از علوم و معارف قرآنی هنوز به‌اندازه کافی وجود ندارد. این برنامه جهت حفظ و ایجاد انگیزه به نوشتن آثار علمی در مورد مطالعات قرآن بر اساس تحقیق و پژوهش منظور شده است.

۲.کتابخانه دیجیتال: این کتابخانه با همکاری کتابخانه دیجیتال اخلاص، به نخستین و کامل‌ترین کتابخانه قرآنی و تفسیری دیجیتالی و نسخه چاپی در اندونزی تبدیل خواهد شد. این برنامه انواع منابع و سرویس‌های مربوط به مطالعات تفسیر قرآن به‌صورت پویا، جامع و باکیفیت را فراهم می‌کند.

ج) انتشارات و رسانه

۱.برنامه‌های رسانه‌ای (تلویزیون، رادیو، وب‌سایت و برنامه‌های دی‌وی‌دی): رسانه‌ها برای گسترش یادگیری قرآن و مفاهیم مرتبط با آن همچنان سنتی هستند. پیشرفت‌های فنّاوری قادر به حمایت از تبلیغ برای گسترش و سرعت دستیابی به اهداف شده است. این برنامه یک راهنمای عملی برای آموزش اساتید و معلمان تفسیر و علوم قرآن است. شکل آن، طراحی ماژول‌ها برای آموزش مربیان در قالب صوتی، تصویری و صوتی – تصویری به‌عنوان یک راهنما است.

۲.مجله مطالعات قرآن: برای احیای یک سنت علمی مبتنی بر تحقیق در زمینه تفسیر و علوم قرآنی، به ابزاری در قالب مجله اختصاصی در این زمینه، نیاز دارد. این برنامه، با رویکردهای معاصر، مطالعات قرآن را به لحاظ نظری و عملی توسعه می‌دهد. هدف این بخش این است که یک مجله شش‌ماهه حاوی مقالات علمی درباره مطالعات تفسیر قرآن ایجاد شود. (۱۲۰۰۰ نسخه / ۲ سال)

۳. ماژول و کتاب درسی: ماژول‌های آموزشی و کتاب‌های درسی در تفسیر و علوم قرآنی در همه سطوح آموزش اسلامی هنوز از حد انتظار دور است تا توانایی تولید مفسران برجسته‌ای داشته باشد. این برنامه برای ایجاد یک راهنمای آموزشی جامع در نظر گرفته‌شده است.

۴. وب‌سایت مرکز مطالعات قرآنی: این فعالیت ابزاری برای تبلیغ اسلامی با ارائه گنجینه‌های مطالعات قرآنی از طریق اینترنت است.

۵. مجله آنلاین الف: تلاش می‌کند به مشکلات زندگی روزمره، به‌ویژه در مورد شیوه زندگی اسلامی پاسخی بدهد: http://www.alifmagz.com.

۶. جلوگیری از استفاده جریان رادیکالیزاسیون و تروریست و همچنین ارائه مفاهیم صحیح از آیات مرتبط به جهاد که از طریق همکاری با نیروی ضد تروریستی و وزارت دین و روانشناسان دانشگاه اندونزی (UI) به انجام رسیده است.

مدیر: پروفسور دکتر قریش شهاب

معاون: پروفسور دکتر نصرالدین عمر

سایت کامل مرکز:

https://psq.or.id/

کد خبر 2894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =