مؤسسه علوم اسلامی و عربی (LIPIA = لیپیا) یا معهد العلوم الإسلامیة والعربیة فی إندونیسیا مؤسسه آموزشی است که در مورد دین اسلام آموزش می دهد و تحت حمایت دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود ریاض است. این مؤسسه در جاکارتای جنوبی واقع و در سال ۱۴۰۰ هـ یا ۱۹۸۰ م تاسیس شد.

بنیان‌گذار: دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، ریاض

سال تاسیس: ۱۹۸۰ م

تمرکز فعالیت: آموزش

مدیر: دکتر خالد محمد الدهام

رئیس: دکتر محمد المعتق

صاحب: عربستان

وب سایت: www.lipia.org

مؤسسه علوم اسلامی و عربی (LIPIA = لیپیا) یا معهد العلوم الإسلامیة والعربیة فی إندونیسیا مؤسسه آموزشی است که در مورد دین اسلام آموزش می دهد و تحت حمایت دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود ریاض است.

این مؤسسه در جاکارتای جنوبی واقع و در سال ۱۴۰۰ هـ یا ۱۹۸۰ م تاسیس شد.

تاریخچه:

لیپیا در سال ۱۹۸۰ تاسیس شد و با تصمیم دیوان عالی مملکت (عربستان سعودی) شماره ۵/n/۲۶۷۱۰، آموزشی را با تمرکز به زبان عربی و معارف اسلامی برای دانشجویان اندونزی فراهم می کند. نام این دانشگاه تا سال ۱۹۸۶ م موسسه آموزش زبان عربی بود. این دانشگاه شعبه ای از دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود در ریاض، عربستان سعودی است و امروز لیپیا چندین شعبه دارد که در هر منطقه از اندونزی گسترش یافته است، از جمله آچه، مدان، سورابایا.

تمام درس‌های تدریس شده در لیپیا به زبان عربی ارائه می شود و حدود ۷۰ درصد از اساتید از عربستان سعودی و ۳۰ درصد دیگر نیز از دیگر کشورهای عربی مانند مصر، سودان و بعضی دیگر از خود اندونزی هستند.

استاندارد پذیرش بسیار بالاست، به‌طوری که از بین ۶۰۰۰ متقاضی فقط ۳۰۰ دانشجو در همه رشته ها پذیرفته می شوند. آن‌ها نیازی به پرداخت شهریه ندارند و حتی مزایا نیز پرداخت می شوند. هر سال حدود ۳۰۰ دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

بسیاری از فارغ التحصیلان بعدها به فعالان، مبلغان، سیاستمداران یا معلمان تبدیل شده اند. بعضی از فارغ التحصیلان بعداً مؤسسات آموزشی دیگری افتتاح کرده اند و توسط عربستان سعودی تأمین می شوند.

برخی از چهره هایی که در لیپیا تحصیل کرده اند عبارت‌اند از: احمد هریاوان (استاندار سابق جاوه غربی)، انیس ماتا (سیاستمدار)، محمد ادریس، محمد نزول ذکری، عمر میتا، جعفر عمر طالب، یزید بن عبدالقادر جواس، محمد رزق شهاب و بسیاری دیگر در زمینه های مختلف پراکنده اند.

برنامه ها:

برنامه ها در لیپیا شامل مقطع لیسانس و اعداد یا آمادگی زبان است. و همچنین لیپیا هر شنبه و یکشنبه برنامه یادگیری زبان عربی را برای عموم مردم دارد.

گروه های آموزشی

گروه های آموزشی موجود در لیپیا عبارت‌اند از:

۱. گروه شریعت: در زمینه علم شریعت لیسانس می دهد. دوره درس ۴ ساله است.

۲. گروه مدیریت مالی و اقتصاد اسلامی: لیسانس می دهد و دوره آن ۴  ساله است.

۳. گروه ادبیات عربی: لیسانس می دهد و دوره ۴  ساله است.

۴. گروه آمادگی زبان: شامل چهار سطح است و دو سال آموزش طول می کشد.

اهداف:

۱. گسترش زبان عربی

۲. پیشگام در گسترش تمدن اقتصادی اسلامی در اندونزی

۳. حفظ اصالت زبان عربی از نظر ادبیات و از نظر هنر خاص خود

۴. مشارکت در پیشرفت ملت و دولت از همه زمینه ها

۵. تربیت معلمانی که در زمینه آموزش زبان عربی برای افراد غیر عرب متخصص هستند و آن‌ها را با معارف اسلامی تجهیز می کند.

۶. توسعه برنامه درسی زبان عربی در دانشگاه ها و مدارس اندونزی.

۷. ارائه کمک به دانشگاه‌ها و مدارس در قالب کتاب‌های درسی، کتاب‌ها و وسایل کمکی.

۸. تهیه مقالات علمی درباره زبان عربی عملی در آموزش زبان عربی.

۹. برگزاری دوره های ارتقایی برای معلمان زبان عربی.

پردیس:

- جاکارتای جنوبی

- سورابایا، جاوه شرقی

- مدان، سوماترای شمالی

- شهر باندا آچه

یادداشت:

وهابیت از عربستان سعودی در همه کشورهای مسلمان از جمله اندونزی گسترش داده می شود. در سال ۱۹۸۰ م مؤسسه آموزش اسلام و زبان عربی در جاکارتا تأسیس شد. اکثر دانشجویان سلفی هستند که بر جنبه های "اسلام ناب" و احساسات نسبت به سنت تأکید می کنند.

کد خبر 3014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =