۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲

مجلس مجاهدین اندونزی نهادی است که متولد کنگره مجاهدین اول در ۵-۷ آگوست ۲۰۰۰ در جوگجاکارتا بوده است. موضوع کنگره اجرای و اقامه شریعت اسلامی بود که بیش از ۱۸۰۰ شرکت کننده از ۲۴ استان اندونزی و چندین نماینده خارجی در آن شرکت داشتند.

مجلس مجاهدین اندونزی

مجلس مجاهدین اندونزی نهادی است که متولد کنگره مجاهدین اول در ۵-۷ آگوست ۲۰۰۰ در جوگجاکارتا بوده است. موضوع کنگره اجرای و اقامه شریعت اسلامی بود که بیش از ۱۸۰۰ شرکت کننده از ۲۴ استان اندونزی و چندین نماینده خارجی در آن شرکت داشتند. این اولین کنگره مجاهدین بود که ۳۲ شخصیت اسلامی اندونزی به عنوان اهل الحلی و العقدی انتخاب شدند تا مأموریت اقامه شریعت اسلامی را از طریق مجلس مجاهدین ادامه دهند.

مجلس مجاهدین قصد دارد تمام توان و قدرت مسلمانان (مجاهدین) را متحد کند. هدف تلاش مشترک برای اقامه شریعت اسلامی در همه ابعاد زندگی است، به طوری که شریعت اسلامی تنها یگانه مرجع سیستم دولت و سیاست دولت در سطح ملی و بین المللی است. مقصود از شریعت اسلامی در اینجا، کلیه قوانین زندگی و رهنمودهایی است که از طرف دین اسلامی آموزش داده می شود و از قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) گرفته شده است. مبارزات مجلس مجاهدین قرآن و سنت صحیح پیامبر است.

مجلس مجاهدین یک اتحاد جنبشی (تنسیقی) در بین امت اسلامی (مجاهد) بر اساس اخوت، اشتراکات عقاید و منهج مبارزه است تا اینکه این مجلس بتواند الگوی امت در مبارزه برای اقامه دین الله در این زمین باشد، بدون اینکه توسط قومیت، ملت یا کشور محدود شود.

خداوند می فرماید: " یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ."

" ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بی‏ تردید خداوند دانای آگاه است. " (سوره حجرات [۴۹]، آیه ۱۳)

این اتحاد جنبشی در ۳ فرمول تدوین شده است، یعنی: یکپارچگی در مأموریت اقامه شریعت اسلامی (تنسیق فردی)، یکپارچگی در برنامه اقامه شریعت اسلامی (تنسیق عملی) و یکپارچگی در یک دستگاه اقامه شریعت اسلامی (تنسیق نظامی).

چشم انداز مجلس مجاهدین اقامه شریعت اسلامی در زندگی مسلمانان است. مأموریت مجلس مجاهدین مبارزه برای اقامه شریعت اسلامی به عنوان یک کل (کافه) است. به طوری که در زندگی دنیا و آخرت خوشبختی به دست آید و به ملت، کشور، بشر و جهان رحمت نازل گردد.

این مأموریت واحد دارای شرح زیر است:

  • اجرای شریعت اسلامی باید به صورت درست و صحیح انجام شود، مبتنی بر عقایدی منزه از شرک در اشکال مختلف آن است. از جمله أشکال شرک در کشورهایی که در آن اکثریت جمعیت مسلمانان پراکنده هستند، سیستم دموکراسی سکولار است، یعنی ترک یا رد خدا به عنوان منبع احکام یا قوانین. رهبری امت باید از رهبری کافرین که خدا را رد می کنند، از جمله منافقین و کسانی که دارای عقاید سکولار هستند، دور باشد.
  •  شریعت اسلامی باید کاملاً اجرا شود (کافه): شریعت اسلامی باید به طور جامع در همه زمینه های زندگی بشر اقامه شود، از جمله شریعت مربوط به امور فردی - آیینی مانند عبادت محض، مسائل خانوادگی مانند روابط زن و شوهر و فرزند و ارث، و مشکلات اجتماعی - دولتی مانند انتخاب رهبران، وضع قوانین مثبت و تنظیم زندگی اقتصادی کشور. نباید هیچ جنبه ای از شرایع اسلامی وجود داشته باشد که به دلایل و علایق مختلف نادیده گرفته شود یا عمداً منجمد شود.

اقامه و اجرای شریعت اسلامی که توسط مجلس مجاهدین به عهده گرفته است، براساس آموزه های توحیدی کامل است که توسط پیامبر و مطابق با درک علمای سلف صالح هدایت شده است. در درک توحید، انسان نباید فقط با توحید روبوبی و توحید اسما و صفات که فقط به خدا به عنوان حاکم و تنظیم کننده جهان که زندگی و مرگ انسان را تعیین می کند، ایمان دارد، تمسک جوید. همچنین کافی نیست که ایمان بیاورد که خدا عالم، قادر و... است. اگر توحید فقط به توحید روبوبی و توحید اسما و صفات محدود شود، این بدان معناست که انسان از رفتار شیطان یا ابلیس تقلید می کند و سپس برای همیشه از خداوند خشم و عصبانیت می گیرد.

این اطاعت از اوامر خداوند به طور کلی است که حقیقت از توحید انبیا است که انسان مردم را در زندگی شان خوشبخت می کند. اطاعت از بخشی از احکام خدا، قابل توجیه نیست و این نگرش را خداوند تهدید

می کند: "أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَی أَشَدِّ الْعَذَابِ."

" آیا شما به پاره‏ ای از کتاب [تورات] ایمان می ‏آورید و به پاره‏ ای کفر می ‏ورزید پس جزای هر کس از شما که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نخواهد بود و روز رستاخیز ایشان را به سخت‏ ترین عذابها باز برند."

این جوهر ایمان و اسلام واقعی است که باید پایه تفکر، موضعگیری و رفتار مسلمانان و سازمانهای مردمی، سازمانهای سیاسی و جنبش های اسلامی باشد.

در اولین کنگره در جوگحاکارتا، تصمیم بر این شد که مجلس مجاهدین یک سازمان اتحاد جنبشی (تنسیق عمل) است که جهانی است و قومیت، ملیت یا دولتی محدود نمی کند.

البته، این قالب تنسیق هنوز هم مورد بحث و جدال فعالان مجاهدین است. اما مطمئناً این سازمان می تواند توسط سازمانها یا افراد دنبال شود. اگرچه هیچ قانون و ضوابط مکتوبی در مورد الزامات عضویت در مجلس مجاهدین وجود ندارد، اما کاملاً قابل درک است که اعضای مجلس مجاهدین مسلمان مومن (مطیع و دیندار) هستند.

نتیجه دیگر قالب اتحاد، آمادگی اعضای آن برای اختلاف نظر با سایر اعضا است. این شاید ویژگی خاص مجلس مجاهدین باشد، در مقایسه با گروههای "بنیادگرای" مسلمان که عموماً بسته هستند، اما کادرهای آن در اینجا باید آماده رویارویی با اختلافات باشند. با این حال، معلوم می شود که اگر بیشتر تعمیق کنیم، اتحاد مجاهدین دارای قید است، یعنی باید مطابق دیدگاه عقیده سلف باشد. با کسانی که عقاید سلف دارند، می توانند اتحاد بازتری ایجاد کنند، در حالی که با کسانی که عقاید سلف را ندارند، این اتحاد فقط در مبارزه برای اقامه شریعت انجام می شود. بنابراین در اینجا نوعی قاعده وجود دارد "ما در مواردی که توافق می کنیم، با هم حرکت می کنیم."

جدا از این عواقب، این قالب عضویت کاملاً مستعد مواجهه با نفوذ افراد بیگانه است که از حضور در مجلس مجاهدین احساس راحتی نمی کنند. در سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۲، مجلس مجاهدین حتی توسط اطلاعات ملی نیز نفوذ کرده بود و به عنوان مسؤول روابط بین مجاهدین منصوب شد. نفوذ این فرد پس از ناپدید شدن آن بعد از بمب گذاری در بالی، معلوم شد. پس از تحقیق و جستجوی آن، سرانجام کشف شد که آن آقای ایکس، در اصل یک افسر نظامی بود.

رئیس اهل الحلی و العقدی: محمد طالب

رئیس اجرایی یا تنفیذی: عرفان اوّاس

کد خبر 3043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =