۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

حبیب محمد رزیق بن حسین شهاب معروف به حبیب رزیق متولد جاکارتا، ۲۴ آگوست ۱۹۶۵ برابر با ۲ شهریور ۱۳۴۴ (۵۵ سالگی)، یک شخصیت اسلامی اندونزی است که به عنوان رهبر و بنیانگذار سازمان جبهه مدافعان اسلام شناخته شده است.

حبیب محمد رزیق بن حسین شهاب معروف به حبیب رزیق متولد جاکارتا، ۲۴ آگوست ۱۹۶۵ برابر با ۲ شهریور ۱۳۴۴ (۵۵ سالگی)، یک شخصیت اسلامی اندونزی است که به عنوان رهبر و بنیانگذار سازمان جبهه مدافعان اسلام شناخته شده است.

او دانش آموخته دانشگاه کینگ سعود، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، دانشگاه مالایا، دانشگاه فناوری اسلامی مالزی است.

پدر و مادر او هر دو بتاوی از نژاد حضرمی هستند. پدرش حبیب حسین بن محمد شهاب (متولد حدود سال ۱۹۲۰) یکی از بنیانگذاران جنبش پاندو عرب اندونزی (Pandu Arab Indonesia = ارشاد عرب اندونزی) است که با دوستانش در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد پاندو عرب اندونزی یک انجمن ارشادی است که توسط اندونزیایی های عرب تبار مستقر در جاکارتا تاسیس شد و بعداً به پاندو اسلام اندونزی تغییر نام شد. پدر وی در سال ۱۹۶۶ هنگامی که رزیق ۱۱ ماهه بود درگذشت، بنابراین از آن زمان تنها مادر وی از او مراقبت می کرد. در چهار سالگی بود که آموزش قرآن در مساجد نزدیک خانه اش را شروع کرد. مادرش که به خیاطی لباس و آرایش عروس مشغول بود، همچنین توجه زیادی به تحصیلات رزیق و راهنمایی وی با آموزش مذهبی داشت. رزیق یک حبیب یا سید با طایفه شهاب است که نسب وی را می توان از طریق امام احمد المهاجر به حضرت علی بن ابی طالب ردیابی کرد. همسرش نیز یکی از اعضای خانواده سید از طایفه آل بن یحیی است.

تحصیلات

پس از فارغ التحصیلی از مدرسه ابتدایی در سال ۱۹۷۵ در جاکارتای مرکزی، وی در سال ۱۹۷۶ مدرسه راهنمایی خود را در همان منطقه خود ادامه داد. با این حال، از آنجا که مدرسه از خانه او در بسیار دور بود، او را به مدرسه ای منتقل کردند که نسبتاً نزدیک به محل زندگی او بود، یعنی مدرسه راهنمایی مسیحی بتل پتامبوران (Bethel Petamburan) و در سال ۱۹۷۹ فارغ التحصیل شد. وی سپس تحصیلات خود

را در مدرسه دبیرستانی دولتی در منطقه گامبیر ادامه داد، اما در سال ۱۹۸۲ از مدرسه دبیرستان اسلامی تنگارنگ فارغ التحصیل شد.  در سال ۱۹۸۳، رزیق کلاسهای عربی را در مرکز علوم اسلامی و عربی (زیر نظر دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، ریاض) گذراند. وی پس از یک سال تحصیل، از سازمان همکاری اسلامی برای تحصیل در عربستان سعودی پیشنهاد بورس تحصیلی دریافت کرد. وی نیز دوره کارشناسی خود را در رشته مطالعات اسلامی (فقه و اصو فقه) در دانشگاه ملک سعود ادامه داد که در آنجا چهار سال را گذراند. در سال ۱۹۹۰، حبیب رزیق فارغ التحصیل شد و دارای نمره ممتاز یا کام لود بود. حبیب رزیق دوره تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی به مدت یک سال گذراند و پس از آن به دلیل هزینه قبل از اتمام دوره کارشناسی ارشد به اندونزی بازگشت. پس از چندین سال، وی سرانجام توانست در رشته شریعت تحصیلات خود را ادامه دهد و در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه مالایا با پایان نامه ای تحت عنوان "تأثیر پانچاسیلا در اجرای شریعت اسلامی در اندونزی" به کارشناسی ارشد دست یابد. در سال ۲۰۱۲، حبیب رزیق به مالزی بازگشت و برنامه دکترا را در گروه تبلیغ و مدیریت در دانشکده رهبری و مدیریت دانشگاه فناوری اسلامی مالزی ادامه داد. در حال حاضر وی در حال تکمیل پایان نامه خود با عنوان "مناهج التمیز بین الأصول والفروع عند أهل السنة والجماعۀ" تحت نظر پروفسور دکتر کمال الدین نوردین مرجونی و دکتر احمد عبدالملک از نیجریه است.

فعالیت

در سال ۱۹۹۲، قبل از بازگشت به اندونزی، حبیب رزیق پس از گذراندن دوره کارشناسی در دانشگاه کینگ سعود، حدود یک سال به عنوان معلم دبیرستان کار کرد. حبیب رزیق علاوه بر سخنرانی های مذهبی، در بازگشت به وطن خود همچنین تا سال ۱۹۹۶ مدیر مدرسه متوسطه جمعیت خیر بود. هنگامی که او دیگر مدیر مدرسه نبود، وی همچنان به عنوان معلم فقه یا اصول فقه در مدارس به طور فعال تدریس می کرد. تجربه سازمانی وی از زمانی که به عضویت جمعیت خیر درآمد، آغاز شد. وی به عنوان عضوی از هیئت شورای بانک شرعی تامین مالی مردم منطقه تانگرانگ خدمت کرد. وی همچنین رئیس تعدادی از مجالس تعلیم در جاکارتا، بوگور، تانگرانگ، بکاسی است.

جبهه مدافعان اسلام

حبیب رزیق شهاب تأسیس جبهه مدافعان اسلام را در ۱۷ آگوست ۱۹۹۸ در مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) الأم، تانگِرانگ اعلام کرد. جبهه مدافعان اسلام یک سازمان مردمی اسلامی است که در جاکارتا مستقر است. جدا از چندین گروه داخلی معروف به جناح مبارزه، این جبهه همچنین دارای یک گروه

سربازان مدافع اسلام است، یک گروه شبه نظامی که به دلیل انجام اقدامات پلیسی علیه فعالیت هایی که غیراخلاقی یا مغایر با قوانین اسلامی است، خصوصاً در ماه رمضان، بحث برانگیز تلقی می شود. در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸ (۹ آبان ۸۷)، حبیب رزیق در ارتباط با شورش ۱ ژوئن در برج ملی موناس به ۱.۵ سال زندان محکوم شد، زیرا به طور قانونی مطابق با بند (۱) ماده ۱۷۰ همراه با ماده ۵۵ قانون کیفری اثبات شده بود که دیگران را به تخریب اموال یا افراد دیگر تشویق می کرد.

آثار (کتاب)

  • لیبرالیسم را نابود، شرایع اسلامی را اقامه کنید، ۲۰۱۱.
  • بینش ملی به سوی جمهوری اسلامی یکپارجه اندونزی، ۲۰۱۲.
  • گفتگوی جبهه مدافعان اسلام، امر معروف و نهی از منکر.
  • مجموعه صلوات.

قدردانی

در ۱۹ مارس ۲۰۰۹ (۲۹ اسفند ۸۷)، حبیب رزیق توسط سلطان سولو به عنوان مفتی اعظم سلطنت سولو دارالاسلام با لقب حضرت مولانا شرعی سولو نامگذاری شد.

کارهای بحث برانگیز

- در ۲۰ آوریل ۲۰۰۳ (۳۱ فروردین ۸۲)، رزیق شهاب به جرم توهین به پلیس ملی اندونزی از طریق گفتگو در شبکه های تلویزیونی SCTV و Trans TV دستگیر شد. وی در ۲۹ جولای ۲۰۰۳ (۷ مرداد ۸۲) توسط هیئت قضات دادگاه مرکزی جاکارتا به ۷ ماه زندان محکوم شد.

- در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵، رزیق مجدداً در کانون توجهات قرار گرفت که توسط شهردار پورواکارتا، جاوه میانی به سخنرانی دعوت شد. رزیق در طول سخنرانی خود کلمه "Sampurasun" (سمپوراسون در زبان محلی سوندا به معنی سلام، احترام و دعا است) را به "Campur Racun" (سم آلود یا زهرمار) تغییر داد. برای این حادثه، رزیق شهاب توسط اتحاد خلق سوندایی به پلیس منطقه جاوه غربی به اتهام توهین به فرهنگ سوندا، گزارش شد.

- در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ (۶ آبان ۹۵)، سوکماواتی سوکرنو پوتری، رئیس حزب ملی اندونزی مرهاینسم (Marhaenisme) و همچنین دختر رئیس جمهور سوکرنو، رزیق را به دلیل توهین به پنچاسیلا و سوکرنو برای اظهارات "پنچاسیلای سوکرنو، الوهیت در باسن است" به واحد تحقیقات جنایی پلیس ملی گزارش داد در حالی که پانچاسیلا در منشور جاکارتا، الوهیت در سر است.

- در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ (۶ دی ۹۵)، رضیق توسط اتحادیه دانشجویان کاتولیک جمهوری اندونزی به اتهام توهین به دین با گفتن "اگر خدا فرزندان داشت، پرستار که بود؟" شکایت کرد.

- در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۳ دی ۹۵)، رزیق توسط رئیس بخش روابط عمومی کمیساریای ارشد پلیس منطقه جاکارتا به اتهام توهین به حرفه نیروی امنیتی غیر نظامی به دلیل گفتن "در جاکارتا، رئیس پلیس منطقه تهدید کرد که رئیس بانک مرکزی اندونزی را فشار خواهد داد تا از حبیب رزیق شکایت کند. این است مغز نیروی امنیتی غیر نظامی." و گفتن "از کی یک ژنرال از داش و چکش دفاع کرد، نکند این ژنرال در تحقیقات ویژه قبول نکرده باشد."

- در فوریه ۲۰۱۷ (حدود بهمن ماه ۹۵)، شایعات در مورد مکالمه پورنوگرافی بین رزیق و زنی به نام فیرزا حسین همراه با عکسهای هیجان انگیز فیرزا در واتساپ منتشر شد. در ۲۹ مه ۲۰۱۷ (۸ خرداد ۹۶)، رزیق مظنون این پرونده شناخته شد.

- در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ (۷ مهر ۹۶)، رزیق از ترک عربستان سعودی منع شد، زیرا ویزای وی منقضی شده بود.

کد خبر 3434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =