تنش ۳ جانبه پاکستان، عربستان و امارات محتحده عربی

محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان درسخنانی با تهدید دولت عربستان اظهارداشت: اگر عربستان سعودی مسئله کشمیر و نقض تمامیت ارضی آن توسط هند را در دستور کار نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درجده قرار ندهد، دولت پاکستان به جناح دیگر یعنی کشورهای ایران، ترکیه و چین خواهد پیوست.

روزنامه: مشرق

       اسلام آباد: محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان درسخنانی با تهدید دولت عربستان اظهارداشت: اگر عربستان سعودی مسئله کشمیر و نقض تمامیت ارضی آن توسط هند را در دستور کار نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درجده قرار ندهد، دولت پاکستان به جناح دیگر یعنی کشورهای ایران، ترکیه و چین خواهد پیوست.

       عربستان نیز درواکنش به این رویکرد اسلام آباد، پاکستان را تهدید به تسویه میلیاردها دلار وام گرفته شده نمود. 

تحلیل:   

       ازیک سو تهدید وزیر امورخارجه پاکستان به دولت عربستان سعودی مبنی بردفاع از تمامیت ارضی کشمیر درقبال سلطه هند براین سرزمین و واکنش عربستان به این موضوع و از سوی دیگر تهدید امارات متحده عربی مبنی برعدم تمدید روادید اتباع پاکستانی به منظور تحت فشار قرادن دادن دولت پاکستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل، موجب مقاومت دولت پاکستان در قبال پذیرش خواسته امارات گردیده است.

       با آغاز روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی ازجمله: بحرین و امارات متحده عربی با رژیم اسرائیل و حمایت های پشت پرده عربستان سعودی از این توطئه، پاکستان نیز توسط آنان تحت فشار قرارگرفته است.     

       شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان درملاقات با وزرای امورخارجه عربستان و امارات متحده عربی اظهارداشت: دولت پاکستان تحت هیچ شرایطی ازحمایت های خود در دفاع از مردم مظلوم فلسطین دست برنداشته و هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

       وزیر امورخارجه پاکستان همچنین آمادگی خود را برای بازگرداندن وام های گرفته شده اعلام نموده است.

      شایان ذکراست دولت پاکستان با کمک چین۲میلیارد دلار از وام های عربستان بازپس نموده و۱میلیارد دلار باقیمانده را نیزپس خواهدداد.

       پس ازفشارهای شدید سیاسی و اقتصادی ازسوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای برقراری روابط با اسرائیل، پذیرش سلطه هند برسرزمین های جامو و کشمیر و ایجاد موانع در پروژه حیاتی کریدور اقتصادی چین و پاکستان(Cpec)، دولتمردان پاکستان را مجبور به تجدید نظر در روابط با کشورهای مذکور نموده است.     

      بنا به اظهارات معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، تغییر روابط پاکستان و عربستان سعودی به دلیل یک کشور خاص نبوده، بلکه ناشی از تغییرات اوضاع جهانی می باشد.

      به اعتقاد وی تبدیل کشورچین به قدرت اقتصادی جهانی، عادی سازی روابط برخی کشورهای مسلمان با اسرائیل و افزایش تنش های آمریکا با ایران، دیگر نمی توان انتظار سیاست ثابت۷۰ ساله پاکستان را داشت.

       براساس پیش بینی ایشان روابط پاکستان و عربستان در چند ماه آینده با مشکلات جدی روبرو شده و موجب تغییر سیاست های دو کشور نسبت به هم خواهد شد. 

       برخی از کارشناسان امرمعتقدند: یکی از دلایل شکاف و فراز و نشیب های روابط پاکستان باکشورهای عربستان و امارات، گرایش روزافزون این کشور به ایران و ترکیه می باشد.

       ایشان براین باورند اتفاقات بوجود آمده، دولت فعلی تحریک انصاف به نخست وزیری عمران خان را مجبور به کنارگذاشتن سیاست خارجی نوازشریف، نخست وزیر پیشین نموده و موجب گردیده تا روابط خود با کشورهای دیگر بویژه آمریکا و عربستان را بر اساس احترام متقابل بدون پذیرش فشارهای سیاسی و اقتصادی استوار سازد.

       برخی دیگر ازکارشناسان سیاسی معتقدند، بوجود آمدن بلوک شرق شامل: کشورهای چین، روسیه، ایران، مالزی و ترکیه درمقابل بلوک غرب به رهبری آمریکا شامل: کشورهای اروپایی، رژیم غاصب اسرائیل، عربستان سعودی و هند، تعادل قدرت درمنطقه به مرور زمان درحال تغییر می باشد.

       دراین میان پاکستان به لحاظ هم سویی با بلوک شرق، دولتمردان را مصمم به تغییر سیاست خارجی خود و مقابله با چالش های بین المللی نموده است.

کد خبر 3444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =