دهمین کنفرانس ملی مجلس علمای اندونزی که از ۲۵ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، منجر به صدور پنج فتوا شد. این پنج فتوا روز پنجشنبه، ۲۶ نوامبر در جاکارتا با حضور حسن الدین، رئیس جلسه کمیسیون فتوی و اسرار النعم، دبیر او بیان شد.

دهمین کنفرانس ملی مجلس علمای اندونزی که از ۲۵ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، منجر به صدور پنج فتوا شد. این پنج فتوا روز پنجشنبه، ۲۶ نوامبر در جاکارتا با حضور حسن الدین، رئیس جلسه کمیسیون فتوی و اسرار النعم، دبیر او بیان شد. فتوای استفاده از ماسک برای افرادی که احرام دارند

اسرار النعم، دبیر کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی در بیانیه ای مکتوب، پنجشنبه شب گفت، "اول، فتوای استفاده از ماسک برای افرادی که احرام دارند، است."

در این فتوا چهار ماده حکمی وجود دارد:

۱) پوشیدن ماسک برای زنانی که حج یا عمره می گذارند حرام است، زیرا این نقض از محظورات احرام است. در حالی که استفاده از ماسک برای مردان در حج و عمره جایز است (مباح)؛

۲) در صورت نیاز اضطراری (الحاجه الشرعیه) استفاده از ماسک برای زنانی که احرام حج یا عمره دارند، جایز (مباح) است؛

۳) در مورد زنی که در شرایطی مانند ماده دوم ماسک می زند، اختلاف نظر وجود دارد:

۱. باید فدیه بپردازد

۲. نیازی به پرداخت فدیه نیست.

۴) وضعیت اضطراری یا نیاز فوری (الحاجه الشرعیه) که در بند دوم ذکر شده است، از جمله موارد زیر است:

۱. یک انتقال بیماری خطرناک وجود دارد

۲. وجود آب و هوای شدید یا بد

۳. تهدیدهای سلامتی وجود دارد که اگر ماسک نزند، می تواند شرایط سلامتی را بدتر کند.

فتوای پرداخت اولیه حج با بدهی و تأمین مالی

فتوای دوم مربوط به پرداخت سپرده اولیه حج با بدهی و تأمین مالی است که دارای سه ماده حکمی است:

۱) پرداخت سپرده اولیه حج با درآمد حاصل از بدهی، حکم آن جایز (مباح) است، به شرط آنکه بدهی ربوی (همراه با ربا) نباشد و شخص بدهکار توانایی پرداخت بدهی را داشته باشد، از جمله این موارد با مالکیت دارایی کافی ثابت می شود.

۲) پرداخت سپرده اولیه حج با درآمد حاصل از تأمین مالی از مؤسسات مالی، حکم آن جایز (مباح) است، اما به چندین شرط منوط شود، یعنی استفاده از قرارداد شرعی، در مؤسسات مالی متعارف انجام نمی شود و مشتریان می توانند با اثبات مالکیت دارایی کافی، آن را پرداخت کنند.

پرداخت سپرده اولیه حج با بدهی و بودجه مالی است که شرایط را برآورده نمی کند، همانطور که در بندهای یک و دو ذکر شده است، حرام است.

فتوای به تعویق انداختن ثبت نام حج برای کسی که از قبل توانایی دارد (مستطیع)

این فتوا همچنین شامل چندین ماده حکمی است:

۱) عبادت حج برای مسلمانی که استطاعت دارد، یک وجوب علی التراخی است. با این حال، توصیه شده است که به عبادت حج شتاب کند.

۲) وجوب حج برای کسانی که مستطیع هستند، به علی الفور واجب می شود:

۱. به سن ۶۰ سالگی به بالا رسیده باشد

۲. نگرانی کاهش یا تمام شدن هزینه های انجام حج وحود داشته باشد

۳. قضای حج انجام نشده، باشد

۳) ثبت نام حج برای افرادی که شرایط نکته دوم را دارند، الزامی (واجب) است

۴) تأخیر در ثبت نام حج برای افرادی که دارای شرایط دوم هستند، حرام است

۵) افرادی که استطاعت دارند، اما تا زمان مرگ حج نرفته است، باید بدل حج انجام شود

۶) افرادی که استطاعت دارند و برای حج ثبت نام کرده اند، اما قبل از انجام حج می میرند، ثواب حج را دریافت می کنند و باید حج بدلی انجام شود.

فتوای ثبت نام حج زودرس (در سنین پایین)

ثبت نام حج در سنین پایین برای گرفتن سهمیه مجاز (مباح) است با شرایط زیر:

۱. پولی که برای ثبت نام حج استفاده می شود، به روشی حلال بدست می آید

۲. با هزینه های دیگری که باید تأمین شود، تداخل ندارد

۳. با مفاد قوانین و مقررات نقضی ایجاد نمی شود

اجرای حج برای مکلفانی که قبلاً وجوب علی الفور دارند و ثبت نام کرده اند، مانعی ایجاد نمی کند. حکم ثبت نام حج در سنین پایین که شرایط لازم در شماره یک را نداشته باشد، حرام است.

فتوا در مورد استفاده از سلول دیپلوئید انسانی برای مواد تولید دارو و واکسن

نکته اول، اساساً اصل استفاده از سلولهای مشتق شده از قسمتهایی از بدن انسان برای مواد دارویی یا واکسن حرام است، زیرا حکم احترام به قسمت بدن انسان (جزء الانسان) واجب است.

ثانیاً، در موارد اضطراری (ضرورۀ شرعیۀ) یا نیاز فوری (حاجۀ شرعیۀ)، استفاده از سلولهای دوپلوئید انسانی برای مواد دارویی یا واکسن ها با شرایط زیر جایز است:

۱. هیچ ماده حلال دیگری وجود ندارد که دارای خواص یا عملکرد مشابه مواد مشتق شده از سلولهای انسانی باشد

۲. این دارو یا واکسن فقط برای درمان بیماریهای جدی در نظر گرفته می شوند که اگر بدون آن دارو یا واکسن، براساس اطلاعات یک متخصص با صلاحیت و قابل اعتماد، اعتقاد بر این است که اثر ضرر بیشتری ایجاد خواهد شد

۳. خطری (ضرری) بر زندگی یا بقای زندگی شخصی که سلولهای بدن وی برای تولید دارو یا واکسن گرفته شده است، وجود ندارد

۴. اگر سلولهای موجود در بدن انسان به عنوان مواد دارویی یا واکسن، از جنین استفاده می شوند، باید از طریق روش هایی تهیه بشود که توسط شریعت مجاز است، از جمله جنینی که خود به خود سقط کرده یا بر اساس علائم پزشکی سقط شده است یا از یک جنین باقی مانده که در در تلقیح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی استفاده نشده است

۵. برای جمع آوری سلولهای بدن انسان باید از اهدا کننده اجازه گرفته شود

۶. درصورتی که سلولهای بدن از فرد متوفی ناشی شود، باید از خانواده اجازه گرفته شود

۷. سلولهای انسانی که برای تهیه دارو یا واکسن مورد استفاده قرار می گیرند، با هدف کمک به هم دیگر (تعاون) به دست می آیند، نه از طریق تجاری

۸. مجاز بودن استفاده از آن محدود به غلبه بر شرایط اضطراری (ضرورۀ شرعیه) یا نیازهای فوری (حاجۀ شرعیه) است.

منبع:

https://nusadaily.com/metro/munas-x-mui-hasilkan-lima-fatwa-ini-isinya.html

کد خبر 3484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =