لزوم بهره مندی از کتاب های درسی کاغذی و استفاده از محتوای دیجیتال به عنوان مکمل در ژاپن

انسان در طول تاریخ طولانی، با نوشتن روی کاغذ و خواندن مواد چاپی شخصیت خود را شکل داده است و بنابراین بسیار مهم است تا بررسی شود آیا سپردن یادگیری به قالب ها و محتوای دیجیتالی عصر جدید و بهره برداری کامل از آنان درست است.

وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری ژاپن بررسی طرح پیشنهادی و گزارش درباره معرفی و استفاده کامل کتب درسی دیجیتال را به یک کارگروه کارشناسی سپرده است.

این طرح معتقد است که قالب های دیجیتالی از این مزیت برخوردار هستند که به راحتی قابل انتقال هستند و  تصاویر و مطالب می توانند بزرگ نمایی شوند و پنج پیشنهاد برای استفاده از آنها ارائه شده است، از جمله این که از سال تحصیلی 2024 تمامی کتاب های درسی مورد استفاده درمقاطع ابتدایی و متوسطه "به یک قالب دیجیتال منتقل و همزمان با کتب کاغذی و چاپی مورد بهره برداری قرار گیرد.

ژاپن با استفاده از کتاب های درسی چاپی، استانداردهای علمی بالایی را حفظ کرده است اما هم اکنون این سئوال مطرح است که جابجایی به سیستم کتاب های دیجیتال، هدف چه نوع تحصیلاتی است؟ و این که آیا مجاز است که به فرمت های کامل دیجیتالی روی آورد یا خیر؟

برخی از کشورها که پیشگام معرفی کتاب های درسی دیجیتال بودند، سرانجام با احتیاط بیشتری برخورد کردند زیرا تردیدهایی در مورد توانایی تمرکز کودکان و تأثیر آنها بر یادگیری به وجود آمده است و  همچنین بسیاری از کشورها هم هستند که مطالب دیجیتالی را به عنوان کتاب درسی در نظر نمی گیرند.

در ژاپن، کتاب های درسی باید مبتنی بر کاغذ باشد و از مواد دیجیتال به عنوان یک ظرفیت اضافی و مکمل برای افزایش اثربخشی یادگیری استفاده شود.

اتخاذ رویکردهای انعطاف پذیر دیگر همچون بهره مندی از تکنولوژی و فناوری اثر بخش دیجیتال در موضوعات درسی که یادگیری از طریق فیلم و صدا را تسهیل می کند هم بسیار مهم هستند.

باید گفت در صورتی که توانایی علمی دانش آموزان و دانشجویان در نتیجه رویکرد گرایش به دیجیتالی سازی به منظور جبران تأخیر در انتقال به فناوری اطلاعات کاهش یابد، به هیچ عنوان قابل جبران خواهد بود.

پروفسور تاکیشی سایتو  استاددانشگاه میجی در این زمینه گفت: خاطرات و یادگیری با سرعت بیشتری از کاغذ ثبت می شوند و باید دانش را از کتاب های درسی چاپ شده آموخت در حالی که اطلاعات ثانویه باید به صورت دیجیتالی ارائه شوند  و این یک نظریه معقول است.

در میان بیش از 100 دانشجوی دانشگاه که می خواهند معلم شوند، اکثریت قریب به اتفاق گفتند که کتب درسی چاپی باید به حیات خود ادامه دهند.

وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری ژاپن تا همین سال های اخیر دانش آموزان دوره متوسطه اول را از همراه داشتن تلفن های هوشمند به مدارس منع می کرد و  هنوز هم دانش آموزان دبستانی از این کار منع شده اند اما اکنون دولت به طور ناگهانی قصد دارد ظرفیت ها و امکانات دیجیتالی را برای همه دانش آموزان فراهم کند و کتاب های درسی را دیجیتالی نمایند و ممکن است تاثیرات غیر قابل پیش بینی برای بسیاری از معلمان و والدین به همراه داشته باشد.

یک بار وزارت آموزش و پرورش به دلیل استفاده نکردن از تخته سیاه الکترونیکی توزیع شده در مدارس مورد انتقاد قرار گرفت و لذا این وزارتخانه با در مورد استفاده از پایانه های دیجیتالی به عنوان کتاب درسی بررسی و اولویت بندی داشته باشد.

کابینه نخست وزیر یوشیهیده سوگا طرفدار ارتقاء سیستم دیجیتالی سازی در کشور است که البته در مورد رویه های اداری ضروری است، اما در مورد کتاب های درسی نباید به همان شیوه اقدام شود.

گفته می شود توزیع ظرفیت های دیجیتالی، بخشی از اقدامات محرک اقتصادی پس از افزایش مالیات بر مصرف قلمداد می گردد اما آموزش کودکانی که آینده کشور را می سازند نباید از منظر منافع اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 3823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =