«مُد معاصر مسلمانان» عنوان اولین نمایشگاه مُد اسلامی در جهان است. این نمایشگاه سال گذشته به ابتکار «مکس هولاین»، مدیر اتریشیتبار مرکز موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و در حال حاضر، در اولین ایستگاه اروپایی، مهمان موزه هنرهای کاربردی فرانکفورت شدهاست. برای انتخاب طرحها، مسئولان موزه سانفرانسیسکو روی کار و آثار طراحانی از خاورمیانه، مالزی، اندونزی، اروپا و ایالات متحده متمرکز شدند. نمایشگاه مُد معاصر مسلمانان، شباهتهای پوشش زنان مسلمان جهان را در کنار ویژگیهای پوشش هر منطقه نشان میدهد. در واقع، این نمایشگاه تصویری از مُد معاصر اسلامی در جهان است و ابعاد اجتماعی، مذهبی و سیاسی زندگی مسلمانان را نیز نشان میدهد. این نمایشگاه بیانگر ایدههای زنان مسلمان در حوزه مُد اسلامی است و نشان میدهد که چگونه شرکتهای بینالمللی مُد با خلاقیتهای خود، لباس مناسب زنان مسلمان را بر اساس مُد معاصر طراحی میکنند. در سالهای اخیر، نیازهای مصرفکنندگان مسلمان جایگاه مهمی در صنعت مُد جهان یافتهاست. با بیش از ۱.۸ میلیارد مسلمان در سراسر جهان، طبیعی است که سبکهای متنوعی برای لباسهای اسلامی وجود داشته باشد. با این حال، غربیها تصور میکنند که تمام زنان مسلمان لباسهایی یکشکل به تن دارند. بنابراین، به اعتقاد بسیاری، وجود چنین نمایشگاهی اهمیت زیادی دارد و سانفرانسیسکو و فرانکفورت به دلیل تنوع فرهنگی و قومی، مکان مناسبی برای برگزاری آن هستند. امروزه حدود ۲۵۰ هزار مسلمان در خلیج سانفرانسیسکو زندگی میکنند. بنابراین، اولین نمایشگاه بینالمللی مُد اسلامی در موزه هنرهای زیبای این شهر برپا شد که جمعیت زیادی از مسلمانان را در خود جای دادهاست. فرانکفورت نیز یکی از شهرهای تجاری اروپاست که %۵۳ از شهروندان آن را مهاجران تشکیل میدهند. بدین ترتیب، چند دهه است که مسلمانان بخشی از سیمای شهرهای سانفرانسیسکو و فرانکفورت هستند. علاوه بر نمایش ۸۰ مجموعه از طرحهای لوکس در نمایشگاه مُد معاصر مسلمانان، لباسهای غیررسمی و ورزشی نیز در قالب عکسهای مستند و مُد به نمایش گذاشته شدهاست. همچنین، بخش دیگری از این نمایشگاه به وبلاگنویسان و افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی اختصاص دارد که به مُد اسلامی میپردازند. آنها بر این تصور هستند که جایی برای مُد اسلامی در مجلهها و روزنامههای چاپی و سنّتی وجود ندارد. در داخل نمایشگاه موزه هنرهای کاربردی فرانکفورت، علاوه بر کاتالوگ (فهرست) انگلیسی، توضیحاتی به آلمانی نیز وجود دارد. نمایشگاه «مُد معاصر مسلمانان» تا پانزدهم سپتامبر سال جاری در موزه هنرهای کاربردی فرانکفورت برپاست. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوان به سایت زیر مراجعه کرد:
https://www.museumangewandtekunst.de/de/besuch/ausstellungen/contemporary-muslim-fashions
اعتراض جنبش فمینیست آلمان به دولت فدرال برای نمایشگاه مدلینگ (مدلسازی) روسری
فمینیستها از برگزاری این نمایشگاه بهشدت انتقاد کردند. جنبش فمنیستها روسری را به عنوان یک مُد روز و نوین انکار میکنند؛ چراکه در نگاه آنها، بسیاری از زنان مسلمان در اسلام معاصر بدون روسری زندگی میکنند. آنها اعتقاد دارند که «جنبش روسری» اسلامگرایان موفق شدهاست تصویر زن پوشیده با حجاب روسری را به عنوان نماد معمول از زن مسلمان عرضه دارد و یک زن مسلمان باید تنها با این ظاهر پذیرفته شود و این اتفاق را نوعی پنهان کردن زن تلقی میکنند.
«سیران آتش»، بنیانگذار لائیک مسجد لیبرال ابنرشد گوته در برلین میگوید: « به طور معمول، در تمام جهان اسلام، تلاش بر پنهان کردن بدن زن است، به طوری که مرد با جاذبههای جنسی وی غافلگیر و تحریک نشود. این اعتقاد با ارزشهای اصلی و اصیل اسلامی درباره نوع بشر مغایرت دارد. البته حجاب مهم است، اما این موضوع اصل قضیه نیست».
فمینیستها میگویند در حالی که در آلمان همواره برای آزادی زنان مبارزاتی صورت میگیرد و دولت نیز خود را حامی آزادی زنان نشان میدهد، بهناگاه با برگزاری این نمایشگاه، همبستگی خود را با مسلمانان نشان میدهد و نمایشگاهی برگزار میکند که در آن، زنان با حجابی نشان داده میشوند که همواره از سوی بیشتر سیاستمداران به عنوان امری تحمیلشده بر زنان تلقی میشود.
«ماتیاس واگنر»، مدیر موزه هنرهای کاربردی و هماهنگکننده نمایشگاه، انتقاد وارده را رد میکند و میگوید: «روسری برای ما نشانه این است که ما در جامعهای چندفرهنگی زندگی میکنیم و این مسئلهای سیاسی و جنجالبرانگیز نیست».
تمرکز اصلی این نمایشگاه بر جنبه شیکپوشی و پدیده مدرنیته در لباسهای اسلامی است. این نمایشگاه نشان میدهد که تفسیرهای فردی از مُد در سراسر جهان نمیتواند جهتدار و محدود به کلمه کلیدی «پنهان شدن» یا به طور مستقیم، لفظ «روسری» باشد.
«اینگه بل»، از سازمان حمایت از حقوق زنان، دلیل خود را درباره مخالفت با این نمایشگاه چنین بیان میکند که ما در باب دختران و زنانی در جهان صحبت میکنیم که این نوع پوشش را نمیخواهند و یا برعکس، خواهان آنند، اما به نوعی باید آن را کنار بگذارند. روسری مسلمانان نباید به عنوان یک مُد و لوازم جانبی پوشش تحسین شود؛ زیرا چنین چیزی در حقیقتِ زندگی برخی زنان مسلمان نیست و به طور کلی، یک پوشش داوطلبانه نیست. بنابراین، نمیتوان با توجه به خُلق و خوی و یا خودخواسته آن را داشت یا رد کرد و در صورت مخالفت یا موافقت با آن، با توجه به موقعیت زندگی و سیاست حاکم بر آن مکان، ممکن است با مجازات، محرومیت یا مرگ مواجه شوند. بنابراین، نمایشگاه از دید یک فمینیست، نوعی رسوایی است.
ماتیاس واگنر، مدیر موزه هنرهای کاربردی و هماهنگکننده نمایشگاه، باز هم در مخالفت با صحبتهای اینگه بل میگوید: «این عکسها به وسیله افرادی هنرمند تهیه شدهاند که تنها با دیدی هنری و خالی از هر گونه حاشیه سیاسی به این کار پرداختهاند. چرا باید چهره هنر را با بدبینیهای سیاسی مخدوش کنیم؟!».
این اولین بار نیست که در سالهای گذشته اعتراضهایی علیه حجاب در اروپا، بهویژه آلمان صورت میگیرد. در روز جهانی حجاب نیز که اول فوریه برگزار میشود، همزمان در ۱۵۰ کشور جهان برای حمایت از روسری تبلیغاتی صورت میپذیرد که خشم فمینیستها را در پی دارد. مسلمانان معتقدند که حجاب ارتباطی با تبعیض جنسیتی و محدودیت ندارد و باید همواره قدردان زنان مسلمان بود که خود را با کمال فروتنی و برای رضای خداوند چنین میپوشانند. اما منتقدان، حجاب را نوعی بیحرمتی به زن میدانند و گاهی برای نشان دادن اعتراض خود، در قالب گروهی با عنوان «زنان برای آزادی»، مقابل سفارت عربستان سعودی در برلین تجمع میکنند.
نظر شما