بنابر قانون مالی پیشنهادی برای بودجه سال ۲۰۲۱م، که به هفته گذشته به تایید شورای وزیران رسید،دولت اسلامگرای مغرب برای جبران کسری بوجه خود در سال اینده، مالیات شراب و ابجو را افزایش داد. البته با توجه به مخالفت جناح مخالف در پارلمان این کشور، قرار است برخی از بند های این قانون تغییر کند .

بنابر قانون مالی پیشنهادی برای بودجه سال ۲۰۲۱م، که به هفته گذشته به تایید شورای وزیران رسید،دولت اسلامگرای مغرب برای جبران کسری بوجه خود در سال اینده، مالیات شراب و ابجو را افزایش داد. البته با توجه به مخالفت جناح مخالف در پارلمان این کشور، قرار است برخی از بند های این قانون تغییر کند .

لازم به توضیح است که حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه" که تشکیل دهنده حکومت کنونی مغرب می باشد، به بهانه کم کردن تعداد شرابخواران، تلاش کرد تا سالانه این مالیات را افزایش دهد، و تا کنون سه بار این قانون را تمدید کرده است، اما بنابر گزارش روزنامه الصباح مغربی، در سال گذشته تعداد شرابخواران افزایش نیز یافته است .

آمار موجود در این کشور گویای این واقعیت تلخ است که مغربی ها  سالانه ۱۲۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی مصرف، و از این طریق مبلغ ۱۶۰ میلیارد درهم مغربی مستقیما از جیب آنها و ۳۰۰ میلیارد درهم مغربی به عنوان مالیات مشروبت الکلی، مالیات ارزش افزوده، اخذ مالیات از شرکت های توولید و فروش مشروبات الکلی، به بودجه این دولت واریز می کنند .  

توضیحات :

۱. شرایط کرونایی در مغرب سبب شد تا مشتریان شراب فروشی ها کمتر شوند، و مبلغ ۳۰ میلیارد درهم از درآمد دولت که از مالیالیات بر فروش مشروبات الکلی تحصیل می شد، کم گردد، یعنی از کل مبلغ ۱۶۰ میلیارد درهم مغربی که توقع می رفت در سال ۲۰۲۰م تحصیل شود، فقط مبلغ ۱۳۰ میلیارد درهم مغربی به خزانه دولت وارد شد .

۲. بنابر گزارش دیگری در همین نشریه (الصباح) این حزب حاکم اسلامگرا (عدالت و توسعه) که شاخه سیاسی اخوان المسلمین مغرب محسوب می شود، روابط همجنس بازی را نیز به رسمیت شناخته است . وزارت بهداشت این حکومت (خالدأیت طالب) که وزیر آن از وزرای منسوب به این حزب اسلامگر می باشد، به نمایندگان خود در پنج شهر مهم "البیضاء" ، "اکادیر"، "مراکش"، "فاس" و "طنجه" دستور می دهد تا شرایط را برای همجنس بازان تسهیل گردد .

۳. در مغرب گروه اسلامی دیگری به نام جماعت "العدل و الاحسان" که موسس و رهبر این جماعت تا سال ۲۰۱۲م شیخ عبد السلام یاسین بود و از سال ۲۰۱۲م تاکنون رهبری این جماعت به دست محمد العبادی است، این جماعت قبلا با حزب "عدالت و توسعه" (حزب حاکم) اختلاف عقیدتی و سیاسی نداشت اما پس از اینکه این حزب به قدرت رسید و اعضایش اکثریت مجلس ملی مغرب را به دست آوردند و پادشاه مغرب رئیس این حزب را مامور تشکل کابینه کرد (قبلا نخست وزیر "عبد الله کیران" بود و اکنون "دکتر العثمانی" می باشد) و این حزب بنابر مقتضیات حکومتی دست به کارهایی زد و تصمیماتی مخالف شئون اسلامی گرفت مانند این مورد و مورد دیگر که همان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی(عادی سازی)، پس از این اتفاقات جماعت العدل و الاحسان مغرب با این حزب اسلامگرا اختلاف پیدا کرد به ویژه در رابطه با مورد اخیر به شدت در برابر تصمیم حزب موضع گرفت.

۴. گروه اسلامی دیگر کشور مغرب جنبش "التوحید و الاصلاح" می باشد که این جنبش فعالیت های تربیتی، فکری، فرهنگی و اسلامی دارد و تلاش می کند که میانه روی را در فعالیت های خود رعایت کند . این جنبش در سال ۱۹۹۶م با سازمان " المستقبل الاسلامی للمغربیّتین" ادغام شد و شعار آن " ا إن أرید إلا الإصلاح ما استطعت وما توفیقی إلا بالله" تعیین گردید . این جنبش به دلیل اینکه چندان به امور سیاسی توجه ندارد، لذا از نظر اعتقادی با حزب "عدالت و توسعه" اختلاف و تضاد دارد اما از نظر سیاسی اقدام قابل ملاحظه ای انجام نمی دهد .


 

https://assabah.ma/۵۰۲۴۰۰.html - ۱۹/۱۰/۲۰۲۰م (۲۸/۷/۱۳۹۹)

https://assabah.ma/۵۰۲۴۱۹.html  - ۱۸/۱۰/۲۰۲۰م (۲۷/۷/۱۳۹۹)

کد خبر 4022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =