مرکز فرهنگی- علمی روسیه (خانه روسیه)

روسیه بطور غیر رسمی، یکی از محبوبترین کشورها برای مردم صربستان بوده و قوی ترین روابط را در ‏منطقه بالکان با این کشور دارد و حضور پر رنگ "مرکز فرهنگی- علمی روسیه"، معروف به "خانه ‏روسیه" و حجم فعالیت‌های آن گویای همین واقعیت است.

مرکز فرهنگی- علمی روسیه (خانه روسیه)

مرکز فرهنگی- علمی روسیه (خانه روسیه):

روسیه بطور غیر رسمی، یکی از محبوبترین کشورها برای مردم صربستان بوده و قوی ترین روابط را در منطقه بالکان با این کشور دارد و حضور  پر رنگ "مرکز فرهنگی- علمی روسیه"، معروف به "خانه روسیه" و حجم فعالیت‌های آن گویای همین واقعیت است. این مرکز یکی از قدیمی ترین مؤسسات از نوع خود در منطقه است و ایده افتتاح آن از سوی مهاجرینی که در اوایل قرن بیستم در فرار از انقلاب روسیه به این کشور آمدند، مطرح شد.

مرکز فرهنگی- علمی روسیه (خانه روسیه)

40 هزار پناهنده روس در پی حفظ ارزشهای فرهنگی و معنوی خود بر آن شدند تا مرکز فرهنگی در بلگراد تأسیس کنند و خواسته آنها نیز با موافقت پادشاه وقت و اسقف اعظم کلیسای ارتدکس یوگسلاوی روبرو شد تا جایی که برای این منظور کمک مالی نیز دریافت کردند. در آن زمان ساختمان بزرگی بنا شد که شامل مدرسه، دبیرستان، مدرسه علمیه، ورزشگاه، موسسه علمی تحقیقاتی، آمفی تئاتر،  موزه و کتابخانه بود که هم اکنون یکی از کتابخانه های بزرگ روسیه در اروپا محسوب می‌شود. امروزه نیز با گذشت سالیان متمادی این مؤسسه همچنان یکی از مدرنترین و مجهزترین مراکز جهت معرفی میراث فرهنگی و معنوی روسیه در این منطقه است و علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزش زبان روسی جشنواره های متعدد فیلم، تئاتر و هنرهای نمایشی و کنسرت در آن اجرا می شود. ضمن اینکه این مرکز در جشنواره های بین‌المللی گوناگون صربستان نیز حضور فعال دارد. خانه روسیه همچنین مسابقات ادبی برای کودکان و بزرگسالان برگزار و سمینارهای علمی و فرهنگی بصورت حضوری و یا آنلاین برپا می‌کند. ضمن اینکه در فعالیت‌های گستردة خود برای معرفی فرهنگ روسیه حضور فعال در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارد، در بحث آموزش زبان نیز از کانالها و برنامه های رادیویی بهره می‌گیرد.

لازم به توضیح اینکه این موسسه طی سالیان متمادی اسامی متعددی را به خود گرفته است اما فعالیت‌های فرهنگی آن هیچگاه متوقف نشده و اکنون بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتی صربستان بطور رسمی با این مرکز همکاری می کنند.

کلیسای ارتدکس روسیه، شرکت صنایع نفت و گاز " گاسپروم نیس"، سِبِر بانک صربستان، مرکز خدمات بشر دوستانه صرب و روس، شرکت های تجاری روسیه در صربستان، دبیرستان روسی سفارت روسیه، شرکت سهامی ساواسنتر، مجموعه ورزشی ستاره سرخ صربستان، بنیاد تجاری کاریچ، ایالت خودمختار ویوودینا، مرکز ورزش جوانان ایالت ویوودینا، دانشگاه بلگراد، دانشگاه هنر بلگراد، کرسی زبان های اسلاو در دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد، کرسی زبان های اسلاو در دانشگاه نووی ساد، کرسی زبان روسی در دانشگاه نیش، دانشکده تربیت معلم سومبور، موسسه ایوو آندریچ، نمایندگی بنیاد "روسکی میر" در دانشگاه بلگراد و نووی ساد، موسسه انتشار کتب درسی بلگراد، موسسسات انتشاراتی لاگونا و ...، برخی از کانالهای تلویزیونی همچون استودیو "ب" و کانال "حرم"، موزه سینمایی یوگسلاوی "کینوتکا"، کمپانی لوک اویل، موسسه کتابخانه مادر "ماتیتسا صرپسکا"، تئاتر ملی صربستان در بلگراد، تئاتر ملی صربستان در نووی ساد، سازمان توریستی "سرمسکا کارلوویتسا"، دانشگاه آلفا، دانشگاه مگاترند، خانه روسهای مقیم صربستان، موسسه زبان روسی پوشکین، موسسه روسی تحقیقات استراتژیک، وزارت علوم و آموزش عالی روسیه، و ... با خانه روسیه همکاری می کنند.

مرکز فرهنگی- علمی روسیه (خانه روسیه)

https://ruskidom.rs/

کد خبر 4867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =