۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
خصوصیات اندیشه اسلامی محمدیه

منهج "ترجیح" به عنوان روشی برای پاسخگویی به موضوعات احکام شرعی مبتنی بر بینش و یا دیدگاه درک دینی است. این بینش ها و یا دیدگاه ها از ویژگی های اندیشه اسلامی محمدیه است. به گفته دهوان مُخرَجی، دبیر مجلس ترجیح و تجدید محمدیه، بینش ترجیح شامل موارد ذیل است: ۱) درک دینی؛ ۲) تجدید؛ ۳) تحمل؛ ۴) گشودگی یا باز اندیشی؛ ۵) عدم وابستگی به هیچ مکتب یا مذهب خاصی.

منهج "ترجیح" به عنوان روشی برای پاسخگویی به موضوعات احکام شرعی مبتنی بر بینش و یا دیدگاه درک دینی است. این بینش ها و یا دیدگاه ها از ویژگی های اندیشه اسلامی محمدیه است. به گفته دهوان مُخرَجی، دبیر مجلس ترجیح و تجدید محمدیه، بینش ترجیح شامل موارد ذیل است: ۱) درک دینی؛ ۲) تجدید؛ ۳) تحمل؛ ۴) گشودگی یا باز اندیشی؛ ۵) عدم وابستگی به هیچ مکتب یا مذهب خاصی.

در بینش ترجیح، معنای کلی دین همان چیزی است که خداوند به وسیله پیامبران خود، به صورت اوامر و نواهی و همچنین دستورات، تشریع شده است. با این حال، طبق گفته دهوان، این تعریف کاملاً صحیح است، اما فقط یک طرف دین را توصیف می کند. بنابراین، در منهج "ترجیح" دین به عنوان تجربه ایمانی تعریف شده است که در قالب اعمال صالح بیان می شود که توسط "اسلام"، احسان و شریعت روحیه بخشیده می شود.

پس از توضیح تعریف دین، ​​دهوان سپس بینش "تجدید" را توضیح داد. از نظر وی، تجدید دو معنی دارد: ۱) در زمینه اعتقادی و عبادی به معنای تطهیر طبق سنت پیامبر؛ ۲) در زمینه معاملات دنیوی، به معنای پویایی زندگی جامعه با روحیه ای خلاق و مبتکرانه طبق مقتضیات زمان است.

وی در برنامه معرفی مجلس ترجیح، یکشنبه، ۲۴ آوریل گفت، "در امور دنیوی ما آزادانه می توانیم هر فعالیتی را مادامی که نهی از دین وجود ندارد، انجام دهیم."

در همین حال، بینش در مورد مدارا بدان معناست که تصمیم ترجیح خود را تنها تصمیم درست نمی داند. به گفته دهوان، این بینش در مورد مدارا، بینشی از باز اندیشی را به وجود آورد، به این معنی که هر آنچه مجلس ترجیح تصمیم می گیرد، می تواند مورد انتقاد قرار گیرد تا پیشرفت کند. اگر استدلال ها و ادله

قویتر پیدا شود، مجلس ترجیح آن را بحث می کند و استدلال هایی را که به اندازه کافی قوی نیستند، اصلاح می کند.

به عنوان مثال، در مورد خواندن بسمله در نماز، آیا جهر یا عدم جهر است که نتایج آن، هر دو استدلال قوی دارند.

آخرین بینش این است که عدم وابستگی به مکتب یا مذهب خاصی است. دهوان توضیح داد که فهم و درک اسلام از دیدگاه ترجیح مستقیماً از منابع اصلی قرآن و سنت از طریق روند اجتهاد با روش های موجود انجام می شود. اما این به معنای نفی نظرات موجود فقها نیست. محمدیه از یکی از مذاهب پیروی نمی کند یا ملزم به پیروی از آن نمی کند. در جستجوی حقانیت احکام، مستقیماً از طریق یک روند اجتهادی جدی با تمام توانایی هایی که موجود است، به منبع اصلی آن مراجعه می شود."

منبع: سایت سازمان محمدیه

https://muhammadiyah.or.id/karakteristik-pemikiran-islam-muhammadiyah/

کد خبر 5622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =