مسجد ۹۹ گنبد ماکاسار، نماد جدید سولاوسی جنوبی که با شکوه و جذاب است

مسجد ۹۹ گنبد شهر ماکاسار، این شهر را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. اکنون می توانید شهر ماکاسار واقع در استان سولاوسی جنوبی را از زاویه دیگری ببینید، یعنی از مسجد ۹۹ گنبد که به عنوان نماد شهر ماکاسار تبدیل شده است. ماکاسار یک میلیون جذابیت دارد که مطمئناً هرکسی را متحیر خواهد کرد. سواحل آن همیشه یک مقصد توریستی بوده است و مناظر طبیعی نیز جذابیت کمتری ندارند.

مسجد ۹۹ گنبد شهر ماکاسار،  این شهر را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. اکنون می توانید شهر ماکاسار واقع در استان سولاوسی جنوبی را از زاویه دیگری ببینید، یعنی از مسجد ۹۹ گنبد که به عنوان نماد شهر ماکاسار تبدیل شده است.

ماکاسار یک میلیون جذابیت دارد که مطمئناً هرکسی را متحیر خواهد کرد. سواحل آن همیشه یک مقصد توریستی بوده است و مناظر طبیعی نیز جذابیت کمتری ندارند.

با گشت و گذار در شهر ماکاسار، زمانی را متوقف کنید و در مرکز Point Of Indonesia توقف کنید و یک مسجد بی نظیر و زیبا پیدا خواهید کرد. این مسجد به مسجد ۹۹ گنبدی معروف است که تعداد گنبدهای این مسجد است. ۹۹ از اسماء الحسنی گرفته شده است. این مسجد دارای معماری با شکوه و زیبا است. جای تعجب نیست که این مسجد در ۳۰ مسجد منحصر به فرد جهان گنجانده شده است. این در حالی است که در اندونزی این مسجد در ردیف ۱۰ مسجد منحصر به فرد اندونزی قرار دارد.

این مسجد همچنین بزرگترین مسجد سولاوسی است. در ساخت آن، بودجه زیادی نیز نیاز دارد. این مسجد که دارای رنگهای زیادی است، تا ۱۸۲ میلیارد روپیه هزینه دارد. نه تنها هزینه بزرگ است، بلکه زمان لازم برای ساخت این مسجد ۹۹ گنبدی نیز با توجه به جزئیات نسبتاً پیچیده آن کم نیست.

مسجد ۹۹ گنبد ماکاسار، نماد جدید سولاوسی جنوبی که با شکوه و جذاب است

توسط رضوان کامل، استاندار جاوه غربی طراحی شده است.

رضوان کامل که اکنون تا سال ۲۰۲۳ استاندار جاوه غربی است، نه تنها به عنوان استاندار شناخته شده است، بلکه به عنوان یک طراح ساختمان نیز معروف است. همانطور که در مسجد الارشاد در منطقه پادالارنگ، باندونگ دیدیم که کار او نیز هست. مسجد الارشاد موفق شد طرح معمولی مسجد را بشکند. این مسجد بدون گنبد طراحی شده است، اما هنوز هم هنری و فوتوریستیک دیده می شود.

مسجد ۹۹ گنبد ماکاسار، نماد جدید سولاوسی جنوبی که با شکوه و جذاب است

تصویر: مسجد الارشاد، باندونگ

در شهر ماکاسار همچنین مجتمع تجاری Nipah Mall را پیدا خواهید کرد که یکی از طراحی های رضوان کامل است. تا اینکه ایده او در قالب مسجد ۹۹ گنبد ظهور کرد که بی نظیر و زیبا است. ایده مسجدی با ۹۹ گنبد در واقع مستقیماً از رضوان کامل ایجاد شده است. طبق گفته رئیس دفتر برنامه ریزی فضایی شهر ماکاسار، قبلاً ۳ ایده وجود داشته است که می تواند در ساختمان مسجد استفاده شود که از نظر شکل بسیار منحصر به فرد  و نتیجه آن بسیار هنری است.

مسجد ۹۹ گنبد ماکاسار، نماد جدید سولاوسی جنوبی که با شکوه و جذاب است

تصویر: مجتمع تجاری Nipah Mall

این گزینه ها شامل اشکال کلاسیک مدرن، فوتوریستیک و همچنین منحصر به فرد با حمل اسماء الحسنی است. همکاری با یک معمار محلی به نام مُرسف برای تبدیل آن به یک ساختمان انجام شده است.  این مسجد در سال ۲۰۱۷ با مساحت ۷۲ متر در ۴۵ متر ساخته شده است. این مسجد با اینکه از یک ساختمان بزرگ برخوردار است، از نظر مصرف انرژی کم مصرف است، زیرا از نور طبیعی و تهویه طبیعی استفاده می کند. سقف و دیوارها از برگرداننده صوتی (accoustic) بهره می برد. دفع آب کثیف مستقیماً به تصفیه خانه فاضلاب می رود و برای آب باران مستقیماً به دریا تخلیه می شود. این مسجد با ۹۹ گنبد در ۲ طبقه و نیمه زیر زمین ساخته شده است. زیرزمین آن برای وضو، دفاتر و همچنین برای گالری استفاده می شود. طبقه دیگر برای نمازگزاران مرد و تا حدی برای کتاب های اسلامی و لباس مسلمانان استفاده می شود. طبقه دوم به عنوان نمازخانه بانوان با نمای جلوی آب استفاده می شود. البته با این ساختمان عبادت راحت و آرام تر خواهد بود. این مسجد را مسجد ۹۹ گنبدی می نامند، زیرا از ۹۹ گنبد اسماء الحسنی بدست آمده است. اندازه ۹۹ گنبد، کوچک ساخته شده و گنبد بزرگ را با رنگ های روشن احاطه کرده است. این گنبد به صورت طبقه ای چیده شده و رنگ غالب نارنجی، زرد و قرمز است. این مسجد همچنین به یک حیاطی شبیه به مسجد الحرام مجهز است. پیش بینی می شود این مسجد بتواند ۱۰ هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

از آنجا که این بنا در منطقه احیاشده سواحل لوساری (Losari) ساخته شده است، این مسجد منظره شگفت انگیزی دارد، مخصوصاً اگر آن را از غرفه ساحلی Losari تماشا کنید. فقط تصور کنید که وقتی خورشید غروب می کند، ساختمان با آسمان مایل به قرمز زیبا که جذاب است، ترکیب می شود. رنگ ها زیبا مشاهده می شود و با ساختاری ساختمان منحصر به فرد، از شکوه بیشتری برخوردار اند. عجیب نیست که این مسجد علاوه بر جاذبه های گردشگری شناخته شده، به عنوان یک مقصد جدید گردشگری مذهبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی شب فرا می رسد، به دلیل نورهایی که مستقیماً بالای گنبد هدایت می شوند، رنگ گنبد روشن می شود. اگر در مسجد باشید، همچنین یک فواره خواهید دید که در مقابل مسجد واقع شده است. این فواره بعد از غروب آفتاب به مدت ۳۰ دقیقه ظاهر می شود که به خودی خود سرگرمی

مسجد ۹۹ گنبد ماکاسار، نماد جدید سولاوسی جنوبی که با شکوه و جذاب است

ایجاد کند. نه تنها  تماشای این مسجد از دور بسیار جذاب به نظر می رسد، اگر مستقیماً به مسجد بیایید و آنجا عبادت کنید مطمئناً خاطره خاص خود را ایجاد خواهد کرد که قابل فراموش شدن نیست. امکانات موجود در این مسجد نیز کاملاً کامل است، بنابراین باعث می شود شما احساس بسیار خوبی داشته باشید. تماشای بهترین لحظات مانند غروب آفتاب و جاذبه های آبنما مطمئناً شما را برای مدت طولانی در آنجا نگه میدارد. علاوه بر اینکه از زیبایی معماری آن لذت می برید، عکسبرداری با این مسجد بی نظیر به عنوان پس زمینه قطعاً باعث افتخار خواهد بود. در لحظات خاصی مانند غروب آفتاب، زیبایی مسجد با گند های نورانی آن زیباتر خواهد شد. حتی وقتی در روز می آیید، باز هم عکس های زیبایی خواهید گرفت. رنگ روشن گنبد با آسمان آبی ترکیبی زیبا خواهد بود. پس از آن، فراموش نکنید که آن را در شبکه های اجتماعی بارگذاری کنید. تاکنون مسجد ۹۹ گنبد به مکانی معروف تبدیل شده است، از بنای هنری گرفته شده تا همه چیز مربوط به این مسجد .ساخت این نماد جدید سولاوسی هزینه های زیادی داشته اسن. شاید در آینده این مسجد به مسجدی با بازدید کنندگان زیاد و همچنین افتخار مردم ماکاسار تبدیل شود. از یک مسجد نه تنها می توان به عنوان عبادتگاه استفاده کرد، بلکه می تواند به عنوان مقصد گردشگری مذهبی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این مسجد از طراحی بسیار منحصر به فرد و زیبایی برخوردار است که چشم هرکسی که آنرا ببیند نوازش میکند. مسجد ۹۹ گنبد که از اسماء الحسنی اقتباس شده است، ساختمانی منحصر به فرد و زیبا را ایجاد کرده است. ایستادن در نزدیکی ساحل لوساری (Losari) مسجد را حیرت انگیزتر جلوه می دهد و باعث تعجب می شود.

منبع:

https://www.celebes.co/masjid-۹۹-kubah-makassar

کد خبر 5795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =