سیمناری بمناسبت بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با عنوان "امام خمینی (ره) و وحدت امت اسلامی" توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد، با همکاری جماعت اهل حرم پاکستان و موسسه پژوهشی البصیره به مدیریت سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان و با حضور احسان خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی پاکستان، علمای اهل تسنن و تشیع، اساتید دانشگاهی، فعالان مدنی و اصحاب رسانه برگزار گردید.

سید محمدعلی حسینی،  طی سخنانی گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که امر وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی هم امری ممکن و هم ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ایشان به موضوع وحدت و تقریب به عنوان یک امر تاکتیکی موقت و گذرا نگاه نمی‌کردند، یعنی اینگونه نبود که ایشان برای به دست آورن یک منفعت یا مصلحت قطعی و گذرا تاکید بر وحدت داشته باشند بلکه آن را یک بهره و دستاورد راهبردی و بلند مدت می دانستند.

وی تصریح کرد: آنچه که موجب شد حضرت امام بر امر وحدت مسلمین و موضوع تقریب تاکید کنند برخاسته از اعتقاد و باور دینی، قرآنی و سنت پیامبراکرم (ص) بود، گرچه این دیدگاه به خودی خود تامین کننده منافع کوتاه ‌مدت، مصالح راهبردی و بلند مدت نیز می باشد.

وی گفت: امام وحدت و تقریب را تنها به لحاظ فکری و نظری دنبال می‌کردند بلکه همزمان در میدان عمل و اقدام حاضر بودند و علمای سایر بلاد مسلمین را به این امر دعوت می‌کردند.

وی افزود: موضوع فلسطین، از جمله نماد بارز اقدام عملی امام خمینی (ره) در زمینه وحدت بود. مسئله فلسطین یک امر متعلق به عالم اسلام بود و امام در ابتدای قیام خود آن را مطرح کردند و از همه مسلمین برای حمایت از ملت فلسطین و برائت از رژیم تروریست اسرائیل و تلاش برای آزادی کل سرزمین مقدس فلسطین دعوت کردند.

آقای حسینی گفت: اعلام روز قدس هم از سوی حضرت امام یک اقدام عملی برخاسته از باور و اعتقاد ایشان به وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی بود. پیام‌های هر ساله امام راحل به مناسبت حج نیز بر پایه همین باور بود.

وی گفت: پس از رحلت  امام خمینی (ره ، شیوه ایشان را حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری ادامه دادند و در کنار آن یک قالب بسیار زیبایی تحت عنوان "دیپلماسی وحدت" را مطرح کردند.

سفیر ایران در پاکستان افزود: دیپلماسی وحدت، عنوان آن دستور العملی بود که مقام معظم رهبری به مجمع تقریب مذاهب اسلامی ابلاغ کردند. محورهای اصلی آن عبارت‌اند از اشتراکات مذهبی و اعتقادی میان شیعیان و اهل سنت مانند اعتقاد به توحید، قرآن کریم، وجود مقدس و پاک پیامبراکرم (ص) و قبله واحد.  محور دوم، منافع و مصالح مشترک بین امت اسلامی و رکن سوم دیپلماسی وحدت نیز تهدیدهای مشترکی است که مسلمین با آن مواجه هستند.

سفیر ایران در پاکستان افزود: اسلام هراسی که اکنون مسلمانان با آن مواجه هستند، سوزاندن قرآن مقدس، بی‌حرمتی به ساحت نورانی پیامبر اکرم (ص) همه در قالب تهدیدهای مشترک می‌گنجد که همه مسلمانان وظیفه مقابله مشترک با آن را دارند.

وی تاکید کرد: دیپلماسی وحدت نه تنها از سوی دیپلمات‌ها و مسوولان سیاسی که از سوی علمای مذاهب اسلامی و آحاد مسلمین باید با جدیت پیگیری شود.

حسینی گفت: در بحث فلسطین و مقاومت علیه صهیونیست‌ها، گروه‌ها چندهزار نفری موفق شدند که رژیم صهیونیستی به عنوان چهارمین ارتش بزرگ جهان را زمین گیر کنند و این به خاطر وحدتی است که میان آنان حاصل شد زیرا در امر مقاومت شیعیان و اهل سنت ایستادگی کردند و اینگونه بود که نیروی آنان مضاعف گردید و توانستند مقابل یک رژیم قلدر و تروریستی بایستند.

وی تاکید کرد: در صورت تداوم دیپلماسی وحدت و پیروی از اندیشه‌های امام خمینی (ره) یقینا از وحدت مسلمین و دولت‌های اسلامی قدرتی پدید خواهد آمد که نه تنها نیازی به قدرت‌های استکباری جهان ندارند، بلکه این قدرت‌های جهانی هستند که به آنان نیازمند هستند.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد طی سخنان افتتاحیه گفت: امام خمینی( ره) حامی مستضعفان و تمام مسلمانان بود و همواره مردم را به اتحاد و همبستگی دعوت می نمود و معتقد بود، اگر جامعه ای می خواهد به اسلام خدمت کند، باید اختلافات جزئی را کنار بگذارد و فقط برای پابرجایی اسلام تلاش کند.

وی تاکید کرد: نقش ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) در راستای ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی بر کسی پوشیده نیست. وحدت نوعی هماهنگی و اتحاد بین مسلمانان است که امام خمینی(ره) همواره بر این موضوع تاکید داشت.

خزاعی افزود: برجسته سازی مشترکات می تواند مانع از حرکت تفرقه افکنانه دشمنان علیه مسلمین شود لذا تمامی عالمان دین و متفکرین مسلمان باید بر این مسئله تکیه کنند و نقشه های استکبار را خنثی سازند.

همچنین علمای اهل تسنن و تشیع نیز طی سخنانی تاکید کردند که راه نجات امت اسلامی از توطئه استکبار جهانی، مبارزه با طرح‌های ضداسلامی با استفاده از شیوه مقاومت و رویکرد مدبرانه امام راحل می‌باشد.

آنان گفتند: امروز نتیجه پیروی از افکار وحدت آفرین و راه امام راحل را در منطقه به ویژه برپایی جنبش‌های بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی به ویژه پیروزی مقاومت رزمندگان اسلام در سرزمین‌های فلسطینی علیه دشمن صهونیستی مشاهده می‌کنیم.

در ادامه این برنامه فیلم مستندی درخصوص زندگانی و خدمات امام خمینی(ره) به نمایش گذاشته شد وعلامه شیخ شفاء نجفی،امام جمعه مسجد امام صادق(ع) در اسلام آباد، علامه عارف واحد، دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان، علامه انیس الحسنین، مدیر جامعه المصطفی(ص) در اسلام آباد و سید ثاقب اکبر، علامه حیدر علوی، طاهر تنولی و دکتر واجد مغول نیز سخنرانی کردند.

کد خبر 6644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =