رئیس سازمان اسلامی نهضت العلماء، چهار نوع جریان رادیکال را که از دهه 1980 وارد اندونزی شده بود، فاش کرد.

سعید عقیل سراج، رئیس سازمان اسلامی نهضت العلماء، چهار نوع جریان رادیکال را که از دهه ۱۹۸۰ وارد اندونزی شده بود، فاش کرد. این چهار جریان دارای سطح رادیکال های مختلفی هستند، در حالی که رادیکال ترین آن آخرین نوع آن است، یعنی تکفیری.

اول  وهابیت است که این جریان از سال ۱۹۸۰ به رادیکالی باوری، نه رفتاری، وارد اندونزی شد. این گروه مراسم جشن معراج و میلاد پیامبر را بدعت و زیارت قبر را مشرک می دانند. اما این گروه آنچه را که بدعت دانسته با رفتار محترمانه ابلاغ می کنند و از توهین به دور هستند.

دوم، سلفی است. این جریان که از یمن وارد شد، از وهابی ها تندروتر است، چرا که به توهین دیگران نیز می پردازند. این گروهی می خواهند آموزه های اسلامی را تصفیه کنند.

سوم، جهادی است. این جریان رادیکال تر است و حتی می توان آن را در مقایسه با دو جریان فوق شدیدتر دانست. جهادی کشتن غیرمسلمانان و از بین بردن معابد یا محل عبادت آنها را حلال می دانند.

چهارم، تکفیری است. تکفیری نقطه اوج و کمال رادیکالیسم است. این جریان توسط شکری احمد مصطفی سال ۱۹۶۹ در مصر تشکیل شد.

این جریان همه به جز خودشان را کافر می داند. آنها کسانی بودند که انوار سادات، رئیس جمهور مصر در ۳ اکتبر ۱۹۸۱، شیخ حسین، وزیر دین مصر و یوسف خبرنگار را به قتل رساندند.

رئیس جمهور حسنی مبارک این گروه تکفیری را به اتمام رساند، اما بسیاری موفق به فرار به سینا و در غارها و دره ها پنهان شدند.

در نتیجه، این پیروان جریان تکفیری حدود نیم سال پیش دوباره اقدام خود را آغاز کرد. آنها هنگام نماز جمعه ، بمبی را منفجر کردند و ۳۸۰ نفر را کشتند.

وی در ادامه توضیح داد که چرا اندونزی نیز هدف گروه تکفیری شده است. این گروه در اندونزی همانند در جای اصلی خود، همه را به جز خودشان کافر می دانند. و حتی دو سازمان اسلامی نهضت العلماء و محمدیه را کافر می دانند.

چرا؟ زیرا این کشور را کشور غیر اسلامی می دانند. پانچاسیلا و قانون اساسی ۱۹۴۵ به باور آنها طاغوت و بت هستند.

نه تنها این، این گروه همچنین محصولات قانونی اندونزی را بهانه ای برای کافر دانستن گرفته اند. زیرا به باور آنها، استفاده از قانون محصول اندیشه بشری عملی کفر آمیز است.

این دقیقا شبیه طرز اندیشه عبد الرحمن بن ملجم بود که خلیفه علی بن ابی طالب را به دلیل عدم اجرای احکام الهی، به قتل رساند. علی را کافر دانست، زیرا در مورد مسئله ای که می خواست تصمیم بگیرد، همیشه با اصحاب مشورت می کرد. این احکام از نگاه آنها اسلامی نیست، بلکه احکام بشر است.

منبع:

http://www.muslimoderat.net/۲۰۱۹/۰۹/kiai-said-ungkap-۴-aliran-radikal-dan.html

شنبه، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹(۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸)

کد خبر 670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =